Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Groene bestelauto's: hoe vind je een goede?

Groene bestelauto’s: hoe vind je een goede?

24 oktober 2011
in Fiscus
Voor de gezondheid van uw bedrijf is het goed om óók bij de bestelwagens naar milieuaspecten te kijken. Ook al speelt het bijtellingverhaal daar niet echt. Maar waar vind je die info? En hoe passen alternatieve brandstoffen in dat verhaal?

Groene bestelwagen
100% elektric busjeMet name overheden en grote bedrijven leggen steeds meer nadruk op hun ‘koolstof voetafdruk’. Zeg maar: de totale CO2 boekhouding. En in die keten komt dus ook het MKB in beeld, dat nu eenmaal aanklopt voor opdrachten.

De trend ontwikkelt zich razendsnel, dus is het wel zo slim om daar tijdig op in te spelen. In een niet te verre toekomst kon dat wel eens cruciaal worden voor de toekomst van je bedrijf.

Bij het thema ‘groene bestelwagen’ spelen vanzelfsprekend ook andere belangrijke aspecten mee, zoals het steeds verder afsluiten van binnensteden voor grote vervuilers. Ook ‘Europa’ trekt de touwtjes aan.

In het kort komt het er op neer dat de meeste nieuwe bestelauto’s in de Europese Unie al over drie jaar aanzienlijk zuiniger moeten worden. En dat wordt in de jaren daarna gestaag verder omlaag geschroefd naar ongeveer het niveau dat personenauto’s op dit moment hebben. De koers is helder: Europa gaat op termijn alle auto’s door één bril bekijken.

Waar vind je info?
Praktisch probleem is wel dat de ondernemer niet zomaar even het bekende ‘brandstofverbruiksboekje’ kan openslaan of googlen. Of zich door milieulabels kan laten inspireren. Zoals die er in ons land wel zijn voor personenwagens.

Een handige informatiebron kan in dit geval de door Natuur & Milieu en ANWB opgestelde Top-10 zuinige en schone bestelauto’s zijn. De naam weinig te raden over. De nieuwste lijst is in januari gepubliceerd.

Interessante leesstof, want zelfs binnen deze top-10 groenste bestellers zie je een enorm verschil van zo’n 40% in uitstoot. Combineer dat met pakweg groene stroom voor uw bedrijf en je hebt opeens een CO2-verhaal waar je bij potentiële opdrachtgevers mee aan kunt komen.

Tanken groen gasIn dat verband twee belangrijke aspecten: om te beginnen is het overzicht bijzonder illustratief voor het gegeven dat een op de groei gekochte (lees: te grote) bestelwagen onnodig extra bakken geld kost en ook flink veel meer vervuilt.

Een ander belangrijk detail: een van de beide ‘toppers’ op de lijst (Fiat en Citroën delen de eerste plek) kan de bestelauto ook in een groen gas versie leveren. Om precies te zijn de Fiat Fiorino Natural Power, die overigens vrijwel gelijk is geprijsd als de diesel.

Zoals we in de achtergrondreportage over zeer schone elektrische en groen gas bestelwagens – in het magazine – hebben gezien, opent dat mogelijkheden om de uitstoot van het bestellen onder de CO2 boekhoudkundige streep terug te dringen naar vrijwel nul.

Vito
Naast de elektrische bestelwagens zoals die al voor serieproductie bekend zijn – denk aan Kangoo Express ZE en zijn wat later te lanceren neef NV200 ZE – begint er ook beweging te komen in de ‘elektrificatie’ van het wat hoger bestelwagensegment. Over de praktische toepasbaarheid van een E-zakenauto kun je nog een fikse boom opzetten, maar voor service en bezorgen in de grote steden en regio hebben E-bestellers duidelijk meer troefkaarten in handen.

Daarbij kunnen modellen als de Mercedes Vito E-Cell een rol gaan spelen. Een eerste proefserie daarvan wordt op dit moment ook in ons land ‘uitgerold’. Hij wordt in dezelfde fabriek op dezelfde band geproduceerd als de normale uitvoeringen. Dit jaar al een paar duizend.

Zoals gebruikelijk is het rijden met zo’n elektrisch voertuig prima geregeld. Een elektromotor is niet alleen stil en stoot geen uitlaatgas uit (ter plekke dan), maar biedt ook al maximale trekkracht (280 Nm) vanaf stilstand. En heeft erg veel souplesse in huis. Zo’n E-motor is trouwens zo sterk dat zijn kracht soms wordt afgezwakt om de aandrijfassen of banden niet te beschadigen.

In dit geval zijn de resultaten van de rijeigenschappen misschien toch nog even spannend geweest, omdat de Vito is omgebouwd van achter- naar voorwielaandrijving. De reden ligt voor de hand: op de plek van de aandrijfas kan nu het lithiumion accupakket komen. Zodat laadruimte en laadvermogen redelijk gelijk blijven. Dat pakket zorgt voor een range van 130 kilometer. Topsnelheid is 80 kilometer per uur.

Allemaal ruim voldoende voor de overheden, post- en pakketdiensten en nutsbedrijven die bij de lancering de meeste belangstelling vertonen. Gemiddeld vragen die – een  aardige wetenschap – een range tussen de 50 en 80 kilometer.

Het opladen duurt tot zes uur en het is opvallend dat Mercedes de Vito E-Cell al op de toekomst voorbereidt op met smart charge. Zoals de kenners wellicht weten, wordt gewerkt aan een zogenaamde smart grid voor het elektriciteitsnetwerk. Waarbij het laden op intelligente wijze kan worden aangestuurd, bijvoorbeeld door momenten met stroomoverschot of lage energievraag te kiezen.

Dat zou op afzienbare termijn trouwens kunnen betekenen dat je als ondernemer met E-voertuigen goedkoper stroom kunt kopen als je de Nuons van ons land toestaat om dat laden op afstand op hun eigen aanbod af te stemmen. Zonder dat hij ‘s morgens nog half leeg is uiteraard. De techniek kan namelijk ook op afstand zien wanneer de eerste rit gepland staat.

Kosten
Over kosten gesproken: voor de lease of koop van een elektrische bestelwagen moet bijna per definitie contact worden opgenomen met een specialist van het merk in kwestie. Naast MIA –VAMIL (milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving) speelt er een lappendeken van subsidie- en stimuleringsregelingen. Daarom zal bijvoorbeeld het kale leasetarief van de E-Cell – 1.785 euro – er in de praktijk een stuk plezieriger uitzien.

Bij keuze voor alternatieve aandrijving speelt bij hoge dieselprijzen overigens ook het voordeel in ‘brandstofkosten’ mee. Naast gas geldt dat met name bij elektrische energie. Toch is enige reserve daarbij wel aan de orde. Zo vernemen we uit betrouwbare bron dat een praktijktest met zwaarder elektrische vrachtvervoer bij de Pon Groep nogal tegenvallende resultaten heeft opgeleverd. Het betreffende rapport is nog vertrouwelijk.

Maar ook zelf rekenen, zet de vaak gehoorde stelling dat je voor kwartjes per dag rijdt in een bleek daglicht. Pak er de zakjapanner maar even bij: een Vito formaat besteller rijdt in theorie 130 kilometer op 32 kWh accu energie. In theorie kost dat pakweg 6,50 euro. Maar het laden kent verliezen en ook de geclaimde range moet je in de praktijk veelal met een flinke korrel zout nemen. Vergeet bovendien niet dat een E-besteller ook stroom gebruikt voor verwarming, licht, radio en wat je verder zoal aan hebt staan.

Misschien loopt de feitelijk rekening voor die afstand dus wel op naar 8 tot 10 euro. En laten we wel zijn: als je daar dieselbrandstof voor koopt, kom je ook best een eind. Hou het (om teleurstellingen te voorkomen) maar op een ‘winst’ van halvering van de brandstofkosten.

Lees ook…