Zomervakantie voor de deur, en opeens is die oude droom terug: een motorfiets. Doen, neem een motor van de zaak! Het is pure pret op wielen en als ondernemer kun je heel voordelig motorrijden. Redacteur en motormuis Rob van Ginneken trekt van leer.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

De wilde haren zijn eraf en de kilootjes zijn erbij. Mijn vroegere racemachine staat tegenwoordig in de sleutelwerkplaats als een tastbare herinnering aan mooie tijden. Naast een paar straatmotorfietsen. Dat wel. Als je dat gevoel eenmaal kent, moet je nu en dan ‘bijtanken’. Gashendel open, voorwieltje snaaks een paar centimeter van het wegdek door de acceleratie. Snelle auto’s bestaan niet, moet je maar denken. Tenzij je een paar ton uitgeeft aan een Ferrari. Maar dan nóg: die klop je met je motorfiets in een stoplichtsprint. Zelfs met een motor die relatief niks kost. Maar accelereren mag natuurlijk ook rustig toerend via een omweg over een dijkweggetje richting je afspraak. Pret heeft twee wielen, geloof me!

Geen files

Zakelijke pret ook trouwens, want er is eigenlijk geen mooiere investering. De kosten van een zakenmotor komen net als de auto voor rekening van de onderneming, maar bijtelling speelt niet. Alleen een vergoeding in de inkomstenbelasting voor het aantal kilometers privégebruik. Dat werkt dan op basis van een eigen verklaring, want kilometers bijhouden hoeft bij een motor of scooter niet. Als de fiscus denkt dat er iets niet klopt, kunnen er wel vragen komen. Je moet dan in gewoon Nederlands aannemelijk kunnen maken dat je het privédeel zelf betaalt.

Maar ach, ‘vindingrijk’ gedoe is helemaal niet nodig. Reken met een percentage van de kosten of – daar zijn ook voorbeelden van – pak een reële kilometerkostenprijs voor je incidentele privéritten in weekeind en vakantie. Voer dat op voor de inkomstenbelasting – een soort alternatieve bijtelling – en we praten netto over tientjes of hoogstens een paar honderd euro op jaarbasis.  

Autojournalist of niet, als ik ergens écht op tijd moet zijn wordt het vaak mijn Suzuki Bandit 1200. Al jarenlang ‘motor van de zaak’. Een puike manier om het nuttige met het aangename te verenigen. Ook ideaal als je vaak voor persreizen vanaf Schiphol vertrekt bijvoorbeeld. Van files hoef je niet langer wakker te liggen, sinds het in ons land is toegestaan om tussen de stilstaande of langzaam voortkruipende auto’s door te ronken.

Dat doe je wel met een beetje verstand, natuurlijk, al gebiedt de eerlijkheid te melden dat ik er zelf soms wel iets meer een Boulevard Periphérique de Paris-tempo op leg. Je ontwikkelt een timmermansoog voor snurkers die in de file opzij komen. Of een deur opendoen om te kijken hoe lang de file is. Een tip: bij auto’s naast elkaar zit je goed, maar zo gauw er voor een fileauto ergens ruimte komt om plotseling over te steken naar een andere baan… dan komt hij negen van de tien keer. Tweede tip: als je ellebogen er tussendoor passen, past de motor normaal gesproken ook. No worries…  

Kosten beperkt

Hoe dan ook: die oude zomerdroom kan werkelijkheid worden. In het weekeind een stukje richting terras toeren, een paar dagen lekker sturen in de Eiffel of zelfs de motor op een aanhanger – of in de bestelauto – om avontuurlijke Alpenpassen te pakken. Tenzij je een echte liefhebber bent: hou het bij 400 à 500 kilometer per dag. Dan blijft het leuk. Maar terug naar de praktische voordelen. Want die zijn er écht. Je hoeft in de Randstad (of andere verkeersinfarctgebieden) dus opeens géén uur speling meer te nemen omdat je anders niet weet hoe laat je aankomt. Daar komt nog bij dat je altijd voor de deur parkeert en bizarre parkeerkosten kunt uitsluiten. Niet alleen Schiphol, maar ook veel grote steden zijn wat betreft tarieven immers de weg geheel kwijt.

Het scheelt een boel stress en als je elke week een of twee dagen parkeren uitspaart heb je na een jaar de kosten van je motorfiets – of scooter – van de zaak er al zo’n beetje uit. Letterlijk. Zelfs operationeel leasen van een aardig serieuze machine lukt namelijk al voor bedragen tussen de 200 en 300 euro. Toch maar liever aanschaffen en op de balans zetten? Goed nieuws: nergens zijn ze meer bedreven in het bedenken van financial lease-constructies en mooie oplossingen dan in de motorwereld. Bovendien kun je dan afschrijven én KIA-kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (28 procent) toepassen. Insiders melden dat in vijf jaar afschrijven naar een ‘redelijke restwaarde’ van pakweg een kwart voor de fiscus acceptabel is. Ergens ‘onderweg’ zou je hem dan trouwens ook nog privé kunnen maken.  

Lease-oplossingen

Denk niet dat je de enige bent: veel motorbedrijven hebben er een specialist voor. Roel Eikendal van Van Harten BMW: “Veel mensen zijn verrast hoe aantrekkelijk het is. De motor blijkt gewoon een serieus alternatief voor hun mobiliteit. Ook naast een auto of bestelwagen. We zijn er zeer actief mee: pakweg 40 tot 50 procent van onze verkopen is op een of andere manier zakelijk. Zwaardere machines staan dan met stip genoteerd trouwens. Dat kost wel wat: pakweg rond de 20 mille. Maar je hebt ook een iets lichtere nieuwe F 800 R voor de helft. Een serieuze motorfiets hoor. En occasions draaien eveneens mee in operationele en financiële lease-oplossingen.”

De meeste zakelijk rijders kiezen bij leasen voor een basis van 5000 of 10.000 kilometer per jaar. In de praktijk zat, maar er zijn ook voorbeelden die wel aan 20.000 en meer komen. Eikendal: “We hebben ook klanten die gewoon elke dag op de motor of scooter stappen. Soms als surveillance-, service- of koeriersvoertuig. Maar vaak ook omdat het gewoon praktisch is en enorm veel tijd scheelt. Bijvoorbeeld omdat ze ergens achter Amersfoort wonen en – ik noem maar wat – in Bodegraven werken. Of langs Amsterdam moeten. Niet eens zo ver vaak, maar het scheelt wel vier, vijf dagelijkse files. Een uur per dag – of meer – win je zomaar.” Als je wasmachines bezorgt of kisten gereedschap meezeult, ligt motorrijden minder voor de hand, maar er zijn heel wat gevallen waarbij het voor een ondernemer zeker het overwegen waard is.

Tip: bij de motor op de zaak zijn ook onkosten voor goede motorkleding en accessoires fiscaal aftrekbaar. Het kan ook in operationele en financiële leasecontracten worden meegenomen. Een iéts eenvoudiger auto én een motor dan maar? Zie het allemaal als de zonnige kant van ondernemen!  

Neem lessen

Is het al even geleden dat je motor hebt gereden? Pak dan een paar opfrislessen bij de plaatselijk rijschool. Daar kijkt niemand van op. Het is op zichzelf al verstandig, maar wat zeker ook meetelt: de motorwereld is veranderd. Ook de betaalbare modellen gaan als kogels van hun plek en halen snelheden waar jij in de jaren ‘80 met je Hondaatje alleen maar van kon dromen.  

Voor de beginner

Je hoeft echt geen superbike aan te schaffen om mee te komen, want bij moderne machines gaat ook een 500 of 650 cc-model al als de brandwee. Ik zou wel aanraden een model te kiezen waar je lekker ontspannen op zit, om ook een keer een langere afstand te kunnen rijden. Al is het maar een toertocht. Blijf weg van cruiser- en Easy Rider-modellen, tenzij je wijdbeens vol in de rijwind wilt zitten. Kies een allround model. Neem als voorbeeld de kleine broer van mijn eigen zakenmotor: de Suzuki Bandit 650. Met zijn 85 pk gaat die al als de spreekwoordelijke brandweer. Na btw-aftrek kost die 5800 euro. Lekker ontspannen en nog iets lichter en handelbaarder is bij datzelfde merk bijvoorbeeld de V-Strom 650. Een ‘adventure’-model – in motorkringen heet dat een allroad – die ex btw 1000 euro meer kost. Veel beheerster kun je je niet door het verkeer en het stadsgewoel slingeren!  

Die van de foto’s

De BMW R 1200 RT toerbuffel van onze fotosessie kost wel wat: afhankelijk van je wensen algauw richting 20 mille. Je least hem vanaf 499 euro trouwens, niet gek voor een soort 5-serie op twee wielen. Beresnel, maar ook zeer comfortabel.  

De BMW F 80 R die er op de foto naast geparkeerd staat? Die komt ex btw op 8350 euro. Waarbij dus ook nog investeringsaftrek en afschrijving in beeld komen. Leasen vanaf 267 euro.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…