Staatssecretaris Wiebes van Financiën stippelt in de zogenaamde Autobrief II de koers na 2016 uit. Daarin staan rekenvoorbeelden. Uiteraard maken wij daar dan ook weer melding van maar wij willen alvast een aantal zaken onder je aandacht brengen.Â
Â
Plug-in hybrides flink duurder
Twee voorstellen vallen daarbij meteen op. Zo lijkt de liefde voor de plug-in hybride auto in Den Haag nóg meer bekoeld dan we al dachten. Het was bekend dat de oplaadbare auto’s bij aanschaf volgend jaar naar minstens 15 procent in de bijtelling gaan en in 2017 zelfs naar het ‘vlakke tarief’ van 22 procent. Daar komt echter nog eens bij dat ook de aanschafbelasting BPM op zulke modellen wordt verhoogd.Â
Â
Tabel met voorbeelden
“Een gram CO2 in het uitlaatgas bij een plug-in wordt dus zwaarder belast dan diezelfde gram bij een diesel?”, luidde dan ook de vraag bij de auto-importeurs.
Â
In de tabel hieronder zie je dat het gemiddeld om rond de twee mille extra BPM voorÂ
gangbare modellen gaat. Dat valt mee, zal je zeggen. Maar bij dure plug-in hybrides als die van Mercedes en Porsche bedraagt het verschil zelfs 6- tot 10 duizend euro.
Â
Merk/model | Catalogusprijs 2015 | Bijtelling 2016 | Bijtelling 2020 | BPM 2016 | BPM 2020 |
CONVENTIONEEL | |||||
BMW 5 | 62.500 | 13.125 | 13.555 | 5.711 | 4.823 |
Volkswagen Golf | 28.000 | 7.000 | 6.061 | 3.373 | 2.921 |
Audi Q5 | 70.000 | 17.500 | 15.282 | 10.205 | 9.669 |
VOLELEKTRISCH | |||||
Tesla Model S | 87.000 | 3.480 | 10.140 | 0 | 0 |
Nissan Leaf | 36.000 | 1.440 | 1.440 | 0 | 0 |
PLUGIN-HYBRIDE | |||||
Volvo V60 (diesel) | 68.000 | 10.200 | 15.461 | 463 | 2.741 |
Mercedes S500 | 158.000 | 39.500 | 34.206 | 565 | 6.873 |
Bron: minister van Financiën
Â
Bijtellingspercentage voor 5 jaar
Ander zorgpunt is het voornemen om ook de hoogste bijtellingcategorie gedurende de duur van een leaseperiode – vijf jaar – constant te houden. Dat zou betekenen dat je met een auto waar je nu de volle 25 procent bijtelling voor betaalt tot 2020 aan dat maximum vastzit. Terwijl je bij koop in 2017 voor diezelfde auto niet meer dan 22 procent betaalt.Â
Â
Over dat hoogste tarief van 25 procent zal in de Kamer zonder twijfel nog het nodige te doen zijn. Het is juridisch discutabel en door de bril van de autowereld bezien wordt men ook al niet vrolijk van het idee, omdat het eind volgend jaar voor problemen in de showrooms gaat zorgen. Veel mensen zullen dan liever in een nieuwe auto met lagere bijtelling overstappen.
Â
Snel naar de showroom?
Wil je alle prijsverhogingen vóór zijn, dan is haast geboden. Je bent namelijk niet de enige….. Een aantal modellen zijn voor dit jaar al zo ongeveer ‘uitverkocht’.Â
Â
Toeval? Deze maand introduceert Mitsubishi de vernieuwde generatieÂ
Outlander PHEV. Herhaalt de geschiedenis zich en krijgen wij opnieuw een run op de showrooms te zien?Â
Â
Watch this space: binnenkort doen wij met de nieuwe Mitsubishi een eerste test!