Na de jaarwisseling gaan de autobelastingen weer op de schop, zo blijkt uit de Miljoenennota. De zakelijke rijder wordt aardig gespaard, maar toch is het opletten geblazen. De belangrijkste punten in deze korte vooruitblik.

Klap voor bijtelling valt mee
Een eenmaal verworven ‘voordeelbijtelling’ van 14 of 20% blijft voor de huidige rijder gehandhaafd zolang de auto niet van eigenaar verandert. U kunt dus zonder zorgen in de belastingvrije Prius, Aygo of Polo Bluemotion blijven rijden.

Wie na 1 juli 2012 een nieuwe auto inzet, valt echter onder de nieuwe regels.

Het nultarief motorrijtuigenbelasting van diezelfde zuinige auto’s blijft tot begin 2014 gehandhaafd. Vooral voor dieselrijders goed nieuws, want er dreigde een enorme kostenverhoging. Bijkomend pluspunt is het heilzame effect op de restwaarde van zulke spaardiesels.

Nieuwe regels
Op 1 juli 2012 worden de touwtjes voor nieuwe zakenauto’s aangetrokken en wordt het moeilijker om de ‘zuinig rijden korting’ op de bijtelling te scoren. Bovendien is de duur daarvan gelimiteerd tot 60 maanden.

De moeilijkheidsgraad voor maximaal voordeel (geen BPM, geen wegenbelasting, 14% bijteling) voor de kenners:

– Bij benzine moet de auto onder de 103 gram blijven;
– Bij een diesel onder de 92 gram CO2.

De zuinigheidsgrenzen zullen sowieso elk jaar veel strenger worden. Dat traject is zelfs al tot 2015 uitgestippeld (zie tabel onderaan dit artikel). Tegen die tijd moeten auto’s nog eens tot 20% zuiniger rijden om te worden vrijgesteld van BPM.

We voorspellen echter dat de automerken nog steeds sneller werken dan de Haagse rekenmeesters. Tijdens een rondgang over de grootste autotentoonstelling ter wereld (de IAA van Frankfurt) stonden al tientallen automodellen die de nieuwe uitdaging met twee vingers in de neus doorstaan.

0% bijtelling
Staatssecretaris Weekers wil elektrisch rijden van januari 2012 stimuleren met nul bijtelling tot begin 2016, met een Europese grenswaarde van 50 gram CO2.

Aan die voorwaarden voldoen niet alleen puur elektrische auto’s, maar ook auto’s met een oplaadbaar accupakket, en een gewone motor zoals de Chevrolet Volt, Opel Ampera en zelfs de binnenkort te lanceren ‘oplaadbare’ Toyota Prius Plug-In en de dubbelgespierde Volvo V60 Plug-In. Grote kans dat die onder de zakelijke rijders populair worden!

Hoewel haast geboden lijkt vanwege de beperkte leverbaarheid van dit type auto, is het verstandig geduldig te zijn. De Tweede Kamer vreest namelijk een stormloop zoals eerder bij de introductie van Prius en Civic Hybrid, en stribbelt daarom nog tegen.

Voorlopig blijft de 0%-bijtelling echter gehandhaafd. De Tweede Kamer zag onlangs af van een verhoging van de bijtelling van naar 7%. Meer »

BPM ‘CO2-fabrieken’ omhoog
Het verhaal gaat verder. Inmiddels verlaat ruim een op de drie auto’s BPM- en wegenbelastingvrij de showroom. Deze stimuleringsregeling was bedacht om een kopgroep van extreem zuinige automodellen te belonen, maar die is uitgegroeid tot een waar peloton.

Feit blijft dat de actuele miljoenennota komend jaar € 2,1 miljard aan BPM in de overheidsboekhouding heeft gezet. Hoe? Met name de sportwagens en andere ‘CO2-fabrieken’ krijgen een ‘slobberbakkenheffing’ in de BPM te verwerken. Soms gaan die wel anderhalf keer hun netto prijs aan autobelastingen scoren. 

Voorbereiden
Het goede nieuws is dat zowel de autorijder als de autowereld een dik half jaar de tijd hebben om zich op de nieuwe maatregelen in te stellen.

Heeft u koop- of leaseplannen in de voordelige categorieën? Dan is in de praktijk toch enige haast geboden. Een tegenvaller met de levertijd kan immers uiterst pijnlijk zijn. Lees: kostbaar.

Een auto die vanaf 1 juli 2012 zelfs maar een dag te laat op kenteken wordt gezet, valt namelijk onder het nieuwe belastingregime. Laat de uiterste leverdatum dus even op papier zetten als u een auto koopt of een leasecontract aangaat.

TABEL zuinigheidsgrenzen bijtelling

 

 
2012-1
2012-2
2013
2014
2015
 
CO2-uitstoot
CO2-uitstoot
CO2-uitstoot
CO2-uitstoot
CO2-uitstoot
Benzine
 
 
 
 
 
0%-bijtelling
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
14%-bijtelling
51-110
51-102
51-95
51-88
51-82
20%-bijtelling
111-140
103-132
96-124
89-117
83-110
Diesel
 
 
 
 
 
0%-bijtelling
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
Minder of gelijk aan 50
14%-bijtelling

51-95

51-91
51-88
51-85
51-82
20%-bijtelling

96-116

92-114
89-112
86-111
83-110
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…