Een verkeersboete in het buitenland kan behoorlijke gevolgen hebben. In sommige landen wordt namelijk, al zou je het misschien niet direct denken, een stuk harder opgetreden dan in Nederland.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Verkeersboetes in het buitenland

Rijden in het buitenland. Met name bij een auto van de zaak is dat beslist een onderwerp om even bij stil te staan. We meldden eerder al (in: Met de zakenauto naar het buitenland ») het nodige over aspecten als de brandstofkosten, kilometerboekhouding, verzekering en aansprakelijkheid.

Maar uiteraard kun je ook door een andere bril naar het onderwerp kijken. Buitenland en verkeersboetes bijvoorbeeld.

Europese wetgeving

De meeste belangrijke Europese vakantielanden passen sinds enkele jaren steeds vaker de nieuwe wetgeving binnen de EU toe en achtervolgen ‘ons’ met boetes. Niet reageren heeft weinig zin, want uiteindelijk loopt de route dan via ons nationale CJIB, het justitieel incassobureau.

Overigens geldt dat alleen voor boetes van meer dan € 70,-. Bovendien mag het CJIB die procedure alleen starten wanneer vaststaat dat u zich in het land van de overtreding hebt kunnen verweren. Op die basis kunt u eventueel bezwaar aantekenen bij het gerechtshof Leeuwarden. In andere gevallen is geen beroep mogelijk.

Overzicht boetes buitenland

Zelf hebben we het idee dat Nederland vrij hoog in de boom zit als het om verkeersboetes gaat. Bijvoorbeeld voor parkeerovertredingen klopt dat ook wel.

Dat neemt niet weg dat sommige landen nog veel zwaarder aan bepaalde ‘misstappen’ in het verkeer tillen. De boetes lopen daar niet zelden enorm hoog op en de bedragen worden in een enkel geval zelfs afgemeten aan de hoogte van je inkomen.

Dat levert dan weer griezelverhalen op van welgestelde zakenlieden die bijvoorbeeld in Zwitserland letterlijk tonnen moeten neertellen voor een forse snelheidsovertreding.

De Duitse automobilistenorganisatie ADAC biedt op zijn internetsite een helder overzicht van de vanaf bedragen van boetes die in Europa worden opgelegd. Eerste conclusie is dan dat er geen zinnig woord over de hoogte te zeggen valt.

Maar misschien nog belangrijker is het om je te realiseren dat de mores in het buitenland heel anders kunnen zijn dan bij ons.

Zo kun je in Scandinavische landen en bijvoorbeeld Zwitserland een enorm zware pijp roken voor overtredingen als te hard rijden, het rijden door rood licht en het negeren van een inhaalverbod. Bedragen waar je aardig vakantie van had kunnen vieren.

Het devies blijft: neem het risico niet en hou de buitenlandreis gezellig.

Alcohol

In het genoemde overzicht zult u overigens ook zien dat de diverse landen heel verschillend tegen de normen voor alcohol in het verkeer aankijken.

Altijd al een onderwerp om simpelweg geen enkel risico mee te lopen, maar het is goed om te weten. In een aantal landen geldt namelijk letterlijk een zero tolerance beleid waarbij zelfs een rumboon al funest kan zijn. Andere leggen de lat op één drankje (0,2 promille).

Kortom: laat u niet verleiden om in vakantiestemming gezellig een paar biertjes of roseetjes te pakken op een terras. Sowieso nooit een goed idee als je moet rijden en al zeker niet in vreemde streken. Het kan u in een aantal landen ook zomaar uw rijbewijs kosten.

Navigatiesystemen en flitspalen

Een heel ander – en in essentie onschuldiger – onderwerp is het gebruik van navigatiesystemen. Wie heeft er immers geen ‘TomTom’ aan boord tegenwoordig? Het scheelt op de Boulevard Périphérique een boel geruzie over het kaartlezen.

Toch kunnen we ook wolken aan de mediterrane hemel zien verschijnen wanneer oom agent constateert dat uw navigator ook waarschuwt voor flitspalen. Uitschakelen van de functie alléén is naar de letter van de wet niet voldoende.

Het kan dus een idee zijn om de betreffende software voor alle zekerheid te verwijderen. Al is dat veelal niet simpel.

De ANWB heeft de regels op een rijtje gezet van de landen waar flitspaalsignalering niet mag in de pdf Navigatieapparatuur met flitspaalsignalering »

Verkeersboete? Wat nu

Op de site van diezelfde ANWB vind je overigens ook een pdf met tips over hoe te handelen wanneer onverhoopt toch een boete uit het buitenland op uw deurmat landt. Of wanneer het CJIB namens een buitenlandse handhaver optreedt.

Hoe kom je bijvoorbeeld aan de weet waar je moet betalen? Dat kan stevige voorhogingen voorkomen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Naar je werk reizen kan op verschillende manieren. Sommige werkgevers bieden een zakelijke leaseauto aan, maar je kunt ook kiezen voor een…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…