Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Zuinig rijden is best leuk

Zuinig rijden is best leuk

24 oktober 2011
in Fiscus
Zakelijke rijders kiezen in toenemende mate voor zuinige auto"s. Goed voor het milieu, maar dat is vooral een prettige bijkomstigheid. De huishoudportemonnee, daar gaat om. "Scheelt me toch mooi honderd euro netto per maand.

Nul, zeven, veertien, twintig, vijfentwintig. Nee, het zijn niet de lottogetallen van deze week. Kenners zullen subiet de kerncijfers van de ‘bijtelling’ herkennen. Door al die categorieën vindt er binnen het zakelijk rijden een enorme verschuiving plaats, vooral richting de automodellen in de nieuwste 20%-categorie.

Hoe hard het kan gaan, illustreert het spaarmodel van de Ford Focus. De Econetic was, tot de uitvinding van de nieuwe tussencategorie in de fiscale bijtelling, nauwelijks de showroom uit te branden. Nu is het model met één sprong naar ruim een kwart van de Ford-verkopen gegaan. En dat is nog maar het begin, want álle 1.6 dieseluitvoeringen gaan in de nieuwe categorie terechtkomen. Ford verwacht er flink mee te gaan scoren.

De zakenautorijder krijgt ook bij andere merken meer keuze. Op de recente IAA-autotentoonstelling in Frankfurt werd de ‘20%-lijst’ flink uitgebreid met bijvoorbeeld de BMW 320 d ED Edition en de Passat 1.6 TDI Bluemotion. Er is ook een Polo onderweg met een bijtelling van 14%.

Bloedsnel
Financieel specialist Bob van der Helm illustreert de ontwikkeling. Hij ruilde een Alfa 156 JTD in voor de Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-Tronic. “Een A4 had gekund, maar het scheelt me honderd euro per maand netto. Hij is iets kleiner, oké, maar wel met alles erop en eraan. Verlaagd, zeventien inch wielen, navigatie. Met de turbomotor en de 7-bak is hij in de sportstand bloedsnel, maar zuinig rijden kan ook. Als je uit een diesel komt, is zo’n turbobenzineauto trouwens opvallend stil.”

Puzzelen met de bijtelling is volgens Van der Helm specifiek iets wat je als rijder aangaat. Een groen energielabel is volgens hem een must voor bedrijven. Toch rijdt hij niet in een Prius. Van der Helm: “Met alle respect: daar zie ik me niet in rijden. Het moet niet ten koste van alles gaan. Een lekker gevoel is belangrijk.”   

Steven Jochems ziet dat anders. Zijn spierwitte Civic Hybrid roept visioenen op van een R-Type sport Honda. Verlaagd, spoilers rondom, fraaie wielen, sportuitlaat, sportpedalen, het zit er allemaal op. “Misschien ben ik een beetje doorgeschoten”, geeft de vertegenwoordiger van MKB Lease lachend toe. “Er wordt regelmatig door mijn raam gekeken wat het voor geheimzinnige sportwagen het is.”

 

Jochems zit dik zestigduizend kilometer per jaar op de weg en ‘doet’ zodoende om het jaar een verse auto. “De vorige was een Astra GTC diesel, dus dit is andere koek. Heel eerlijk? De keuze begint bij de bijtelling van 20%. Scheelt me bijna honderd euro netto. Zo’n Hybrid zit al vol extra’s, maar ik had ook nog de vrijheid om hem aan te kleden. De fiscus doet tegenwoordig niet ingewikkeld over accessoires en mijn bedrijf ziet het een beetje als visitekaartje.”

“Nu ik er eenmaal in rij, valt het me absoluut mee. Ik heb gisteren nog een rondje Groningen gedaan en de automaat is bijvoorbeeld prettig in druk verkeer. Als je zoveel rijdt, ga je niet in de spaarstand door het land, maar ook zo kom ik aan 1 op 16.”
    
Hoe veilig is uw keuze?
Het bijtellingregime vertoont zo vaak nieuwe percentages en grenswaarden dat het een boeiende vraag is hoe veilig je bent met een eenmaal gemaakte keuze voor een auto in de 14- of 20%-categorie. Wat als Den Haag de milieulat opeens hoger legt?

Vooralsnog hoeft niemand zich zorgen te maken. Eens in de vier jaar wordt er een ‘klik’ met de normen gemaakt (dan hebben we het over de CO2-uitstoot). De volgende datum dat de grenzen worden bijgesteld, is 1 januari 2013. Ook belangrijk om te weten: eventuele zwaardere eisen voor een lage bijtelling gelden niet voor reeds rijdende auto’s.

Elektrisch rijden met nultarief
Elektrische auto’s krijgen bij de bijtelling het nultarief en na twee jaar rijden 7%. Maar wat is eigenlijk een elektrische auto? Vooralsnog spreekt staatssecretaris De Jager alleen over de ‘nul gram CO2’-bolides (denk aan de Tesla Roadster en de Lotus Elise ECE) en de tammere maar ook behoorlijk kostbare broertjes als de elektrische Mitsubishi i-Miev mini.

De autowereld probeert de staatssecretaris te overtuigen van het veelbelovende karakter van de ‘extended range’ elektrische auto’s. Je kunt een kilometer of zestig elektrisch rijden (voor de meeste rijders voldoende voor woon-werkverkeer) en indien nodig wekt een klein motortje in het vooronder elektrische kracht op om de actieradius flink te vergroten. Wél geschikt voor dagelijks gebruik dus en diverse merken komen vanaf volgend jaar met een dergelijke auto (Chevrolet Volt, Opel Ampera).      

1 op 38
Het is een beetje als met de wereldrecords op de honderd meter sprint: je zou denken dat het nu wel zo’n beetje gedaan is met het zuiniger maken van auto’s. Maar de hofleverancier van de autowereld, Bosch, voorspelt dat auto’s in de Golf- en Passat-klasse binnen enkele jaren al 1 op 33 halen. En over pakweg zes jaar zou 1 op 38 mogelijk moeten zijn. Dat gaat niet zomaar. Er is een hoofdrol weggelegd voor kleine 1,1-liter driecilinder motoren. Die leveren echter de prestaties van een klassieke 2-litermotor. Dat belooft voor de toekomst nog een boel verschuivingen in de grenswaarden voor lage bijtelling.

 


Dit artikel is afkomstig uit nummer 6 van tijdschrift De Zaak

 

Lees ook…