Voor je zakelijk autobeleid zijn er dit jaar minstens twee cruciale momenten die hun schaduw vooruit werpen: de provinciale statenverkiezingen en de presentatie van de zogenaamde ‘Autobrief 2.0'. Die zal rond de zomer naar de Tweede Kamer gaan.

Als het om de autobelastingen gaat, is er eigenlijk nooit een saai moment. Voor de ondernemer is dat hinderlijk, want er blijft altijd een zweem van onzekerheid hangen rond de kostenplanning voor je vervoermiddelen.
 
Autobrief 2.0
Die laatste mijlpaal verdient de onverdeelde aandacht voor je plannen en dat vereist misschien wat uitleg. Het meerjarige beleid voor de autobelastingen loopt namelijk tot en met dit jaar (lees: de eerste Autobrief uit 2011) en er had dus al lang een vervolg op moeten komen voor de periode tot 2019. Dat is echter nog steeds niet gebeurd.

Kort door de bocht kun je stellen dat staatssecretaris Wiebes van 2016 een soort overgangsjaar heeft gemaakt. Daarmee schiep hij ruimte om een nieuwe regeling af te stemmen voor het compleet nieuwe belastingstelsel waarover dit jaar wordt gesproken.
Het goede nieuws is natuurlijk dat die tussenregeling is vastgesteld met een plan van een opvallend brede ‘maatschappelijk coalitie’: ANWB, ondernemers-, milieu- en werkgeversorganisaties, plus de belangenorganisaties van de lease- en autowereld.
 
Fiscale bijtellingscategorieen 2016
Hoe ziet dat er volgend jaar in grote lijnen uit? Elektrische auto’s blijven volgend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en behouden 4 procent fiscale bijtelling. Rijders van plug-in hybrides (tot 50 gram CO2) gaan half tarief motorrijtuigenbelasting betalen en krijgen 15 procent fiscale bijtelling. Een heel belangrijke nieuwe categorie wordt die van de ‘redelijk zuinige’ modellen (51 tot en met 106 gram CO2), die 21 procent bijtelling meekrijgen. De overige auto’s vallen in de 25 procent-categorie, zoals nu ook al het geval is.
 
‘Als het kabinet valt….’
Daarmee komen we bij het hart van de kwestie: de Autobrief 2.0 zal de autobelastingen voor 2017 en daarna compleet opnieuw in de stijgers zetten, maar hoe zeker is de 2016 regeling?
Paul de Waal van de Bovag: “De kans lijkt me zeer klein dat er voor 2016 nog aan wordt getornd. Ook Wiebes zelf heeft recent nog gezegd dat je niet steeds aan de knoppen van de autobelastingen moet morrelen en hij werkt opvallend gedecideerd. Maar mocht het kabinet bijvoorbeeld vallen, dan is toch moeilijk te voorspellen wat er gebeurt.”
 
Verkiezingen provinciale staten
De verkiezingen van de provinciale staten op 18 maart vormden in meerdere opzichten een bijzonder belangrijk moment. Zou er een politieke aardverschuiving komen? Ja, die kwam er? Het kabinet is sinds deze verkiezingen in ieder geval haar meerderheid in de Eerte Kamer kwijt. Zelfs met de drie constructieve partners (D66, CU en SGP). En dat betekent meer onzekerheid, ook over de autobelastingen en de Autobrief 2.0.
 
Kortom: hou als ondernemer de vinger aan de pols, want echt zekerheid over 2016 heb je feitelijk pas wanneer dat jaar van start is gegaan. Elke verandering kan over veel geld gaan en wellicht is het zakelijk dus slim om al dit jaar naar de vervanging van auto’s te kijken. Daarmee weet je financieel waar je aan toe bent en leg je de hoogte van de bijtelling voor vijf jaar vast.

Met name bij nieuwe automodellen met lage bijtelling zoals die later dit jaar in de showroom komen is het belangrijk om te weten dat je tijdig actie moet nemen. Zeker bij plug-in hybrides kunnen door plotselinge grote vraag lange levertijden ontstaan. Importeurs rekenen de komende maanden op een run op zulke modellen.

Zie: Tijdbalk belangrijke momenten autobelastingen »
 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…