Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Speed e-bike als woon-werk alternatief

Speed e-bike als woon-werk alternatief

24 augustus 2015
in Kosten
Elektrische fietsen gaan als warme broodjes over de toonbank. De nieuwste trend is de speed e-bike. Noem het een stalen ros met Ferrari genen. Je peddelt met snelheden tot 40 of 45 kilometer per uur door het verkeer en file- en parkeerperikelen zijn opeens verleden tijd. Zo'n 80 procent van de kopers gebruikt ze dan ook voor woon-werkverkeer.

Tankpas – Probeer via De Zaak nu 3 maanden gratis uit

In de komende uitgave van De Zaak magazine kijk ik onder andere naar de vraag hoe een prettig gekozen auto mee kan helpen om de spanningen van het ondernemen uit je hoofd te blazen. Ook letterlijk trouwens, met een cabrio. In diezelfde wind door de haren categorie is de elektrische fiets een iets betaalbaarder optie. Gezond en ontstressend.

Te snel?
De nieuwste trend: speed e-bikes. Je moet nog steeds trappen, maar dan zoef je ook wel op bromscooter-snelheid over de weg. In de media is daar trouwens een boel gekrakeel over, want het kán niet goed zijn dat mensen zo hard fietsen. Toch? Dat smeekt om een helmplicht! Zoals zo vaak komt zo’n mening voort uit een onderbuikgevoel, want in een Duits onderzoek blijkt speedfietsen niet gevaarlijker.

Test Sparta e-bikes
Maar goed, als het snel is en het woord helm valt, dan smeekt dat bijna om een test. De keus valt op drie verschillende speed e-bikes van Sparta. Regerend ‘fiets van het jaar’ titelhouder met hun ION E-speed. Hij heeft zijn gespierde elektromotor in zijn achterwiel zitten en dat voelt in de praktijk heel natuurlijk aan. In dit geval wordt dat gecombineerd met een derailleur – zoals op racefietsen – om een roedel versnellingen te kunnen schakelen. Je moet er van houden en dat hele mechanisme zit ook nog in de open lucht.

Onder het rijden hoef je er niet al te veel aandacht aan te besteden. De elektrisch traphulp zorgt voor een virtuele stormwind in de rug en zelfs ongetraind peddel je al gauw vrij gemakkelijk met snelheden tussen de 35 en 40 voort. Een gangbare woon-werk afstand is in een kwartier tot twintig minuten dus goed te doen, zonder dat je á la Tour de France bidons water over je hoofd hoeft uit te storten.

Daarbij hoor je bij zo’n achterwielmotor trouwens niets van de elektrische traphulp. Dat geldt wat minder voor het populaire alternatief, de middenmotor. In dit geval ligt die niet achter je rug, zoals in een sportwagen, maar zit hij op de trapas tussen de pedalen. Daarom is zo’n model natuurlijk wel op een kilometer afstand als elektrisch herkenbaar, terwijl de achterwielmotor juist nauwelijks opvalt. Het is maar wat je wilt.

Je voelt dat zo’n tamelijk kloeke middenmotor er nóg wat steviger aan trekt. Ideaal als je op je gemak gesteld bent. Hij is ook gewild bij mensen die wel eens stevige tochten maken in heuvelland. Persoonlijk vind ik dat daar de motorfiets met stevige verbrandingsmotor voor is uitgevonden, maar ik geef het maar even door.

Vaak is zo’n aandrijving in het midden ook leverbaar in een versie met kettingkast en dus de versnellingen in de achternaaf. Zelf  vind ik dat een voordeel. Wel zo schoon, het schakelt vaak prettig en het scheelt in het onderhoud. Als je het helemáál chique geregeld wilt hebben, kies dan voor een Nuvinci automaat in de versnellingsnaaf. Dan kun je nog makkelijker je traptempo kiezen. Het heeft iets meer weerstand, zo te voelen, maar ach, je hebt toch traphulp…

Test het zelf
Nog meer dan bij auto’s hebben verschillende e-bike merken en types een eigen karakter, dus bezoek zeker eerst een testcentrum van een van de grote merken voor je de knoop doorhakt. Laat dan ook meteen kijken welke framemaat optimaal is, want er is verschil in hoogte en vaak ook lengte. We zijn nu eenmaal niet allemaal even groot en dat los je niet even op met een hoger gezet zadel.

De Sparta speed e-bikes die ik reed hebben een adviesprijskaartje vanaf ruim 2.800 euro. Het kost een paar centen, maar niet gek veel meer dan een ‘gewone’ e-bike die tot 25 kilometer per uur meehelpt. Denk voor aanschaf trouwens ook even na hoeveel je denkt te gaan fietsen, want er zijn verschillende types accu beschikbaar. Achteraf wisselen is een hele dure grap.

Tot slot een tip: deze maand wordt de grote internationale fietsbeurs EuroBike gehouden en daar lanceren veel merken nieuwe en naar ze beweren sterk verbeterde ‘eigen’ middenmotoren. Iets om in de gaten te houden. Nu komen die bij veel merken van toeleverancier Bosch.

Wat houdt de tankpas in?

Je ontvangt een tankkaart, laadsleutel, OV kaart en een app, zodat je toegang hebt tot álle mogelijke diensten. Tank bij alle stations in Nederland, betaal je parkeerkosten, huur een OV-fiets en reken zelfs je motorolie af. Ideaal toch?

Lees ook…

De investeringsaftrek
Tankpas
Excel- en Word-tip: simpel een mailing versturen

Lees ook…