Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Laadpunt geen loon in natura. Geen extra bijtelling, wel aftrekbaar

Laadpunt geen loon in natura. Geen extra bijtelling, wel aftrekbaar

6 februari 2015
in Auto
Elektrisch rijden is om het zo maar eens te zeggen in een ‘stroomversnelling' geraakt. In 2014 zakte dat wat terug, maar dit jaar ontstaat er zonder twijfel weer een run op vooral plug-in hybride automodellen. Er komt meer keuze in de showrooms en iedereen die er kans toe ziet zal de veel hogere bijtelling van 2016 willen voorblijven. Niet voor niets heeft Volkswagen net een ‘voorinschrijving' geopend voor zijn in september te lanceren Passat GTE plug-in hybride.

Maar hoe zit dat met de kosten van je laadpunt? En de stroom zelf? Er was onduidelijkheid, maar daarover is actueel nieuws te melden. Staatsecretaris Wiebes heeft namelijk helderheid gegeven over de bijtelling en de fiscale aspecten van de kosten. En dat is goed nieuws.

Er rijden op dit moment dik 45 duizend elektrische en oplaadbaar hybride auto’s in Nederland rond. Daar houdt het zeker niet mee op, want volgend jaar wordt de bijtelling op zulke auto’s fors opgehoogd. Reken dus maar dat tienduizenden zakelijke rijders in 2015 nog snel willen
toeslaan.

Er zijn twee aspecten die de pret aardig verzuren. Als er eind dit jaar zoals verwacht meer dan 70 duizend van die elektrische en semi-elektrisch auto’s op de weg zijn, wordt het nóg meer dringen bij de openbare laadpunten langs de weg. Dat zijn er op dit moment slechts 5.421 en aangezien verreweg de meeste gemeentes ‘geen geld’ hebben, zullen er heel weinig bij komen. Met de mogelijk uitzondering van een paar grote steden.

Overweeg je als ondernemer of als rijder met een auto van de zaak ook om zo’n auto te kiezen, dan is het dus bijna een must om zelf thuis of bij het bedrijf een laadpunt te regelen. Liefst allebei. Tot nu toe heerste er toch wat twijfel hoe dat fiscaal zit. Is het loon in natura?

Hoe zit het met de werkkostenregeling?
Het goede nieuws is dat de staatsecretaris dat inmiddels kennelijk ook heeft ingezien. Deze week heeft hij dat via een ‘goedkeuring’ beter geregeld om ook dat als drempel weg te nemen. Contact met het ministerie levert de volgende informatie op. Kort samengevat geldt voor een ondernemer: het plaatsen van een laadpunt bij huis of kantoor is aftrekbaar en dat bedrag telt niet mee in de berekening van bijtelling op de auto. Ook de stroomkosten zijn aftrekbaar.

Iets soortgelijks geldt voor het plaatsen of aanleggen van een laadpunt in of bij de woning van een werknemer met een auto van de zaak. En eventueel het monteren van een extra ‘groep’ in je meterkast en bijvoorbeeld een meter om te kunnen bepalen hoeveel stroom je thuis voor het opladen hebt betaald. Dat laatste is bijvoorbeeld van belang met het oog op het declareren van de stroom. Bij gebrek aan een ‘tankbonnetje’.

Als er geen sprake is van een bijtelling omdat de auto van de zaak aantoonbaar voor niet meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gebruikt, wordt de laadpaal óók geacht voor zakelijk gebruik te zijn bedoeld. Fiscaal voordelig dus.
Alleen wanneer je de elektrische- of oplaadbaar hybride auto privé rijdt, mag je het laadpunt en energiekosten niet als aftrekpost opvoeren. Dan moet je dat regelen binnen de gebruikelijke 19 cent per kilometer onbelast.

Laadpunt aanschaffen?
Bij de keuze van een (semi)elektrische auto komt ook het regelen van laadpunten in beeld. Soms regelt de autoleverancier – al dan niet een leasemaatschappij – het meteen. Zo niet, dan is het net als bij de keuze van het type auto beslist zaak om je er even in te verdiepen. Zo zijn er gemeentes die parkeer-, laadvoordelen en subsidies aanbieden.

Ook energieleveranciers als Nuon en Essent hebben er vanzelfsprekend belang bij en bieden daarom zowel laadoplossingen – al dan niet met installatie – en zowel laadpassen als online inzicht in het ‘verbruik’. Combineer je dat met een energiecontract, dan is er trouwens korting
te halen.

Een rondgang over de betreffende sites maakt overigens duidelijk dat er vooral voor openbare laadpunten aardige prijsverschillen zijn voor zowel de stroom als het gebruik van zo’n punt. Reden te meer om laadpunten thuis en op de zaak goed te regelen. Ze zijn er in verschillende soorten, met prijzen vanaf 800 en oplopend tot serieuze dubbele van ruim drie mille (ex. BTW).

Kijk voor info maar eens op www.thenewmotion.com en www.flowcharging.com.
 

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…