De tweede leaseauto is aan een opmars bezig. Voor dagelijks gebruik wordt een kleinere, milieuvriendelijke auto gekozen en in de vakantie een grotere stationwagen of MPV model. En het hoeft niet eens duurder te zijn.

Twee auto’s leasen
Met de opmars van de elektrische auto moét je bijna wel, maar ook in de gewone leaseauto wereld is het ‘tweede auto’ concept aan een opmars bezig. Twee auto’s rijden en toch besparen op de kosten.

Voor dagelijks gebruik kies je een milieuvriendelijke (lees: zakelijk en privé betaalbare) auto en in de vakantie een stationwagen of MPV model. Desgewenst met trekhaak of winterbanden. ING Car Lease presenteert dat nu onder de naam ‘Vakantieauto’.

Zo ongeveer de helft van alle nieuw aangeschafte zakenauto’s is ‘groen’ en valt zodoende in de lagere categorieën (14 en 20%) van de fiscale bijtelling.

Veel van de ándere rijders kiezen om praktische redenen voor een groter of luxer automodel en tikken de rekening dan maar trouw af. Of kiezen samen met ruim een kwart miljoen anderen voor het bijhouden van een kilometerboekhouding, die het nultarief mogelijk maakt. In 87% van de gevallen hebben die echter ook een extra privé-auto voor de deur staan. Veelal speciaal voor dat doel aangeschaft.

Vakantieauto
Een veel gehoord argument om bij de keuze van een zakenauto toch maar een stap hoger in te zetten, is de vakantie. Dan heeft men wat meer ruimte nodig en komt er niet zelden een caravan of trailer achter de auto.

De oplossing van het dilemma is zo logisch dat je je afvraagt waarom het niet veel vaker wordt gedaan. Kies simpelweg een wat zuiniger leaseauto die je fiscaal en misschien ook ‘maatschappelijk’ toelacht en rij alleen in de vakantieweken in een wat grotere.

Dat kan natuurlijk al járen met een huurconstructie, maar dat is vrij kostbaar en daarom bieden de grote leasemaatschappijen een alternatief. LeasePlan heeft bijvoorbeeld zijn ‘AutoExtraPlan’ en nu neemt ING Car Lease dat stokje over met zijn ‘Vakantieauto’ regeling (€ 115,- per maand).

Geen dubbele bijtelling
Woordvoerder Simon Corsèl: “In ons informatiepakket rekenen we voor dat het al bij een heel gangbare auto in een prijsklasse rond de 26 mille fors kan uitmaken. Voor degene die het leasecontract sluit – de klant – is het voordeel dan honderden euro’s en voor de rijder zelfs bijna elfhonderd euro. Netto in de privé portemonnee. Dat kan afhankelijk van de autokeuze nog veel verder oplopen.”

“Uiteraard is het afgestemd met de Belastingdienst. We halen de auto met de papieren en reservesleutels op zodat die zoals vereist ‘niet langer ter beschikking staat’. Zolang de wissel niet langer dan 30 dagen duurt, betaal je geen dubbele bijtelling.”

Wordt dat hele verhaal geen logistieke nachtmerrie? “Als gezegd, zorgen wij dat de auto’s worden omgewisseld. Dat kan trouwens ook meerdere keren per jaar zijn, want je mag de periode ook in grote brokken onderverdelen. Als het maar meer dan een week is. Wat de beschikbaarheid van de tweede auto betreft: we hebben een fors aantal auto’s beschikbaar, onder andere uit onze huurvloot.”

Verschil in leasekosten
Maar hoe zit dat met het verschil in leasekosten als je ook de meerprijs van de lease van de tweede auto meerekent? Dat hangt vanzelfsprekend van de gekozen auto af, maar als je een offerte aanvraagt voor een voor de hand liggend model als de Honda Civic Hybrid (plus de extra auto module) en een – pakweg- Opel Zafira ruimtewagen, dan blijkt het maandelijks aardig binnen hetzelfde leasebudget te passen.

Wanneer de rijder wat hogere eisen stelt – een 20% bijtelling auto veelal – moet hij wellicht een klein deel van de winst inleveren in de vorm van een eigen bijdrage. Daarentegen kan bij pakweg een Polo, Corsa, Punto of Citroën DS3 spaarversie een extra luxe versie worden ingezet. Of houdt de klant geld in de knip.

E-rijden
Het concept ‘twee auto’s voor minder dan de prijs van één’ zal in de komende jaren trouwens ook in een ander verband in beeld komen. Zo werkt Nissan aan een ‘all inclusive’ leaseauto concept om bij hun elektrische auto Leaf ook de optie van een ‘knipkaart’ voor een bepaald aantal dagen huur van een alternatieve normale auto te bieden.

Bij een niet met name te noemen softwarebedrijf noteerden we overigens de filosofie dat de leaseauto rijders dat dan maar zelf moeten gaan regelen.

“Uiteindelijk besparen ze honderden euro’s per maand aan bijtelling. Op jaarbasis duizenden euro’s dus. Daar kun je in de vakantie of het weekeind – als je dat een keer wilt – van alles voor huren. Het scheelt een boel logistiek gedoe en bevrijdt je bedrijf van een enorm ingewikkelde boekhouding.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Tankpas via De Zaak

Met een volgetankte auto naar je klant, op de OV-fiets naar je meeting of snel de trein in om nog even te werken. Wat je ook kiest, met MoveMove ben je zo onderweg. Probeer 3 maanden gratis via De Zaak.
Lees hier ons Privacy statement

Lees ook…