Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Puzzelrit met fiscale regelingen

Puzzelrit met fiscale regelingen

24 oktober 2011
in Lease
Het échte nieuwe rijden? Dat is vooral een puzzel met fiscale regelingen. Bijtelling en kortingen, daar draait het om in de autowereld. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? En hoe passen elektrisch rijden en groen gas binnen uw mobiliteitsbeleid?

Bijtelling en belastingvrijstelling
Bij de keuze van een nieuwe zakenauto gaat het allang niet meer om prestaties, prestige en rijpret, maar vooral om bijtelling en belastingvrijstelling. Meer dan de helft van de zakelijke nieuwverkopen betreft nu al een model uit de 14- of 20-procentcategorie.

En de rest? Soms overheerst een overweging als prestige, maar heel veel andere zakelijke rijders betalen het volle pond uit praktische overwegingen. Bijvoorbeeld omdat er een paar keer per jaar een caravan achter de aankoop moet.

Dit kan ook: 2 leaseauto’s
Maar waarom zou u het hele jaar in een relatief kostbare auto rondrijden vanwege bijzondere eisen die slechts drie weken per jaar spelen? Een auto huren is waarschijnlijk goedkoper, maar ook leasemaatschappijen hebben iets te bieden.

De oplossing is simpel: rij twéé leaseauto’s. Kies voor dagelijks gebruik de auto die u het meest toelacht én die zowel het bedrijf als de privéportemonnee ontziet. Tijdens de zomer- of wintervakantie gaat die auto bij de leasemaatschappij achter de hekken om dubbele bijtelling te voorkomen. Dan komt er een grote vijfpersoons auto voor in de plaats, desgewenst met trekhaak of winterbanden. Zodoende betaalt u de verfoeide maximale bijtelling alleen gedurende de paar weken dat u de auto daadwerkelijk nodig hebt.

Daar komen de milieu- en zakelijke voordelen (lagere btw-correctie voor het privégebruik) nog bij. Plus, helaas, een maandelijkse opslag op uw leaseprijs (van € 80,- tot € 115,-). Maar onder de streep kan het voordeel netto oplopen tot een paar duizend euro per jaar.

Grote aanbieders zijn bijvoorbeeld LeasePlan (AutoExtraPlan) en sinds deze maand ook ING Car Lease (Vakantieauto). Zij melden dat de Belastingdienst de regeling heeft goedgekeurd. Voorwaarde is wel dat hij niet langer dan 30 dagen wordt toegepast.

Bij navraag kregen we van de Belastingdienst het advies om het voor de zekerheid toch even aan de lokale inspecteur voor te leggen. Kennelijk kent men de nieuwe constructie landelijk nog niet goed?

Maar goed, zelfs als u dubbel zou moeten betalen, kost het bijvoorbeeld voor een Opel Zafira hoogstens twee- à driehonderd euro. Creatief met leaseauto’s omspringen, betekent altijd winst.

CO2-uitstoot omlaag
Bij ‘Het nieuwe rijden 2.0’ hoort zeker ook het milieubeleid als visitekaartje van uw bedrijf. Laat bijvoorbeeld een aan tal aanbieders een scan van het wagenpark uitvoeren. Vaak blijkt dat de CO2-score verbeterd kan worden en de kosten lager.

Rigoureus doorpakken? Dan komen elektrische auto’s serieus in beeld. Vervang op acht auto’s één exemplaar door een elektrische Renault Kangoo Express ZE stadsbestelauto of door een Nissan Leaf en de CO2-uitstoot daalt op slag met 12,5%. Toegegeven, dat resultaat is feitelijk virtueel omdat het opwekken van de stroom zeker zoveel verbrandingsgas CO2 oplevert als een zuinige auto uitstoot, maar dáár vraagt vooralsnog niemand naar.

De leaseprijs van de elektrische Leaf beweegt zich rond de € 600,-. Eerste rij-indrukken van De Zaak: dit is een middenklasser die niet alleen opvallend compleet is uitgevoerd, maar ook verrassend comfortabel en levendig rijdt. Wij kwamen bij gemengd gebruik – stad, binnenweg en snelweg – tot een range van zo’n 140 kilometer. Krap. Maar in en om de stad liep de actieradius op naar 170 kilometer. Het zal nog niet meevallen om in stedelijk verkeer zoveel op één dag te rijden.

Bijkomend voordeel: E-rijden betekent nul bijtelling. De meeste rijders zetten er dan een privéauto naast. Zoals dat al gebeurt met de honderdduizenden nul bijtelling-rijders die een kilometerboekhouding bijhouden. In het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010 (van RDC en AutomobielManagement) blijkt dat bijna de helft daarvoor privé speciaal een auto koopt.

Kies voor aardgas
Andere mogelijkheid: zet een paar aardgasauto’s in. Van Fiat Punto Evo tot Passat TSI EcoFuel, twintig is troef. Dat is telkens de bijtellingklasse en het scheelt in de uitstoot ook tot 20 procent CO2. Bovendien is aardgas op dit moment de voordeligste brandstof en wordt het netwerk van pompstations gestaag verder uitgebreid.

Misschien wel de meest intrigerende ontwikkeling in autoland: sommige van die tankstations leveren biogas. Met het enorme mestoverschot in ons land is dat een inkoppertje. Op biogas is de effectieve uitstoot van zo’n auto bijna ‘nul’.

Insiders melden dat er aan wordt gewerkt om alle aardgasstations op biogas om te zetten. Voor de auto maakt het niet uit, maar vanwege het enorme milieuvoordeel wordt er in Den Haag gelobbyd om álle auto’s op groen gas in de 14%-bijtellingcategorie te zetten. Helemaal niet zo’n rare gedachte: ze rijden feitelijk vele malen schoner dan een elektrische auto. Wordt vervolgd!

Nog meer keuze
De allerzuinigste kleine auto’s blijven onverminderd populair. Maar ook de Toyota Auris hybrid is sterk in opkomst. Toch lijken enkele nieuwe dieselmodellen de rol van de benzinehybrides een beetje over te nemen. De meest gespierde zijn de Citroën DS3 en Opel Corsa. Verder zijn er de auto’s met een kleine 1.2 driepitter, zoals de VW Polo en de Skoda Fabia Combi stationwagen. Zeer succesrijk is de Chevrolet Spark BiFuel (LPG).

Opmerkelijk nieuws: binnenkort komt er ook een ‘14%’ en ‘nultarief wegenbelasting’ Lexus in de showrooms te staan, de CT 200hybrid. 

Comeback businessclass-modellen
Een verhaal apart vormen de klassieke grote businessclass-modellen. Die hebben rap terrein verloren, maar diverse automerken maken zich op voor een comeback. Zo vallen nieuwe spaarversies van de Ford Mondeo (Econetic) en VW Passat (BlueMotion) binnen de normen voor de bijtelling van 20%.

Sterker nog: directieleden met gevoel voor understatement kunnen in hun eigen autosegment het goede voorbeeld geven. De bijna vijf meter lange Skoda Superb Combi komt er namelijk óók in zo’n groene en fiscaal bevoordeelde ‘20% bijtelling’ uitvoering. De Zaak noteerde een verbruik van 1 op 19. Een Skoda met chauffeur, waarom niet? Zelf rijden? Dan kost-ie meneer de directeur hoogstens € 295,- netto per maand.

Meer info: www.groenopweg.nl

Lees ook…

Tankpas
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
De fiscale regels voor het geven van een kerstpakket
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…