Sommige ondernemers zijn niet blij met de milieuzones, andere denken: ach, ik doe er m'n voordeel mee. LekkereTrek, gevestigd in Doezum (Groningen), combineert de fijne uitstraling van zijn vintage foodtruck met de elektrische techniek van 2016. Zo hoopt het bedrijf straks de binnensteden van bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht te veroveren.

In de Randstad worden foodtrucks met oude verbrandingsmotoren vanwege de milieuzones vaak geweigerd. Met een elektrische Citroen HY-foodtruck gaan het Groningse bedrijf LekkereTrek in de grote steden nu slowfood aan de man brengen. De HY uit 1972 rijdt honderd procent op stroom en mag dus de milieuzones in. De ombouw kost wat, maar ja, ‘elk nadeel hep ze voordeel’ (vrij naar Johan Cruijff).

Ondernemer Herman van Vliet (57) uit Doezum maakt zich zorgen over onze eetcultuur. Vaak is het voedsel vet, zout, zoet en goedkoop, vindt hij, en de eetrevolutie moet dan maar op straat beginnen. Dan verandert het eetgedrag thuis vanzelf. “LekkereTrek draait om slow fingerfood* uit de regio. Bijvoorbeeld eerlijke hamburgers (Fries roodbont), verse soep en quiche. De duurzame foodtruck past in dit plaatje,” zegt Van Vliet.

RDW

De oude Citroen HY-bestelbus uit 1972 is volledig gerestaureerd en met epoxyhars geconserveerd. “De auto kan makkelijk nog eens twintig jaar mee en is in alle milieuzones welkom. Bij Rebbl in Drachten hebben ze de oude motor vervangen door een elektromotor die op de versnellingsbak van de HY is aangesloten.”

Inmiddels is de afbouw nagenoeg voor elkaar. Dan de keuring bij de RDW nog en hij is klaar om in 2016 aan de vele food- en muziekfestivals deel te nemen. Van Vliet: “Het ombouwen was kostbaar pionieren en we hebben de subsidies (zie kader, red.) hard nodig gehad. Met de nu opgebouwde kennis willen we vervolgens een kleine vloot elektrische vintage foodtrucks op de weg zetten. De e-trucks gaan in de lease bij uitbaters die zelf hun foodbedrijf runnen; gezien de nul procent bijtelling is dat fiscaal gunstig voor mij als eigenaar en ook voor de leasers. Amsterdam wijst nu al staanplaatsen aan schone foodtrucks toe en daar gaan we met onze e-bussen aan deelnemen.” LekkereTrek zoekt nog partners.

Subsidies

Er bestaan voor het ombouwen tot en rijden met vol-elektrische (bedrijfs)auto’s verrassend veel subsidies en belastingvoordelen. Helaas ontbreekt het aan overzicht. De investering in dit soort bedrijfsauto’s is fors, 50 à 100 duizend euro. Dat betekent dat het interessant is een professionele subsidieadviseur in de arm te nemen, want de opbrengst zal bij die investering hoger zijn dan de fee voor de adviseur. Benader ook altijd de gemeente, want daar kennen ze de lokale en provinciale geldpotjes.

* ‘Slow fingerfood’: slow food is het tegendeel van fastfood, dus niet industrieel, wel traditioneel, oorspronkelijk, lokaal, authentiek. Fingerfood: culinair hoogstaande versie van ‘borrelhap’: wat je met de vingers kunt eten… (red.)

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

Auteur: Hans Smit

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…