Old school businessclass

12 november 2020
in Auto

Test nieuwe Opel Insignia

Als het om auto’s gaat rol je vandaag de dag van de ene technische innovatie in de volgende. Meestal speelt de term ‘elektrificatie’ dan een hoofdrol. Niet iedereen zit daar al op te wachten, dus koos onze autokenner Rob van Ginneken deze keer voor een meer – laten we zeggen – vertrouwd concept.

Ken jij de populairste tankpas van Nederland?

De nieuwe Opel Insignia. In design strakgetrokken, nieuwe motoren en – hoe kan het ook anders – opgepimpt met geavanceerde comfort- en veiligheidssnufjes. Maar onder dat alles eigenlijk best een old school zakenauto. Een beetje de laatste der Mohikanen en tegelijkertijd een boel auto voor niet woest veel geld. Op pad dus!
 
Ben je op zoek naar een enorm ruime en comfortabele reisauto, maar reikt het budget niet voor de Mercedessen, Audi’s en BMW’s van deze wereld? Dan mag het nieuwe Opel vlaggenschip op de boodschappenlijst. In zekere zin betekent hij het einde van een tijdperk, want het is de laatste Europeaan die heel in de verte nog is gebaseerd op een platform uit de General Motors-tijd.
 
 
Zijn voorganger rijdt in Amerika rond als Buick. Als gezegd: groot en luxueus. Bijna vijf meter groot zelfs. Met de nieuwe Insignia staat er dus een boel auto voor de deur, maar misschien is goed om de tweede troefkaart meteen op tafel te leggen.
 
Onder de 40 mille ben je in business met een redelijk dik uitgeruste zakenauto-editie. De Sports Tourer ‘stationwagen’ die ik pakte zit daar dan net boven.
 
Wat meteen opvalt is dat hij ondanks zijn kloeke formaat verrassend slank oogt. Ook dat is weer eens wat anders: geen SUV-trekjes. Je kunt kiezen uit een ‘klassieke’ sedanmodel en de Sports Tourer.
 
 
Wat mij betreft scoort die laatste de meest punten. De eerlijkheid gebiedt te melden dat de grote Duitser juist door zijn ‘beproefde’ concept niet de lichtste is en de boot met hybride technieken even aan zich voor bij laat gaan.
 

Aangenaam

Dat wil zeker niet zeggen dat hij de laatste snufjes moet ontberen of motorisch raffinement mist. Het is gewoon een heel prettig rijdende limousine.
 
Opvallend detail is daarbij dat de luchtweerstand giga-laag is (Cw 0.25) en dat betekent dat de dynamiek zelfs met de basismotor helemaal niet verkeerd zijn. Ook die haalt bijvoorbeeld ruim 200 kilometer per uur.
 
 
 
Nu we het toch over de prestaties hebben: hij sprint in het verkeer heel aardig mee en zelfs de Achilleshiel van ‘groot en vrij zwaar’ valt eigenlijk wel mee: met een beetje goede wil tegen rij je 1 op 17. Combineer dat met zijn 62-litertank en het is duidelijk dat je desgewenst in één ruk naar de Alpen of Zuid-Frankrijk zoeft. Kom er maar eens in de tijd van elektrische auto’s…
 
Onder de motorkap speelt dan ook een verhaal apart. Ik heb het namelijk over de 1.5 CDTI-versie. Klein maar gespierd zogezegd.
 
 
Met zijn 300 Nm trekkracht en de prima schakelende zesbak neemt hij als gezegd grote stappen, maar er is nog een belangwekkend detail: zijn talent als trekauto.
 
Mocht dat met stip genoteerd staan, dan is er een belangrijke tip. Bestel hem met de fabriekstrekhaal, want dan mag je zelfs met die instapmotor al 1.625 kilogram aanhanger verslepen. Ze passen dan namelijk meteen het koelsysteem aan. Laat je de haak later monteren dan mag er een paar honderd kilo minder achter. Je moet het even weten…
 

Motoren

De Insignia krijgt nieuwe motoren en in dit geval is dat een driecilinder. Die we eerder ook al in de nieuwe Astra hebben gezien. No worries, want hij heeft een lekker roffel en doet opmerkelijk rustig zijn werk. Dat komt onder andere door een zogenaamde balans-as in de motor. Die trillingen gladstrijkt.
 
 
Uiteraard zijn er ook veel dikkere benzinemotoren, maar neem deze zeker ook mee inde ‘overwegingen’. Als gezegd houdt Opel de veeleisende zakenautokopers – ik denk in dit geval meestal user chooser – een rijk van sauzen voorziene hapklare Bratwurst voor. Ze willen hun punt om met Mark Rutte te spreken kennelijk met een stevige hamer maken.
 
Voor de genoemde 39 mille plus heb je namelijk de ‘Business Elegance’, de Sports Tourer zit daar net boven. In dit speciale segment van de zakenautoklasse een scherp aanbod.
 

Op pad dan maar

De Insignia is een joekel van een auto, maar heeft tegelijkertijd niet de uitstraling van ‘Wie betaalt dat allemaal?’ Kan belangrijk zijn richting klanten en andere relaties.
 
Toch is het een representatieve en gesoigneerde limousine. Zijn interieur past daar goed bij: fraai afgewerkt, zonder dat de kostbare materialen je meteen tegemoet springen. Dat doet pakweg Audi toch beter.
 
De comfort- en veiligheidstechniek staan wel op een goed niveau en als je de knip nog extra trekt heb je ook zaken als HUD-voorruitprojectie en geavanceerde actieve verlichtingstechniek.
 
Naast nieuwe motoren en transmissies gebeuren er ook dingen die je niet ziet, zoals een geheel glad afgewerkte onderkant. Lees: minder wervelgeluiden en een betere luchtweerstand.
 
 
Nog zo’n detail waar je niet meteen aan denkt: de standaard AGR-gezondheidsstoelen in de zakenauto-editie. De Duitsers zijn specialisten in zittechniek en dat is vooral voor mensen met een kwetsbare rug zeer het bekijken en testen waard. Het is nauwelijks verwonderlijk dat je ook achterin profiteert van veel zitruimte en reiscomfort.
 

Sports Tourer

Buiten zijn looks is de kloeke bagageruimte in de Sports Tourer wat mij betreft een extra vinkje waard. Zelfs zonder neerklapte bank vind je een laadlengte van 118 centimeter en de inhoud met in standaard opstelling al 560 liter.
 
Ruimte is troef. Wat mij betreft zijn de iets minder uitbundige gemotoriseerde versies het meest aantrekkelijk, om de simpele reden dat prijskaartjes anders kunnen oplopen tot dik over de 60 mille.
 
Zelf zou ik dan eerder bij de premium merken gaan shoppen. Maar goed, voor Opel-fans zijn er zeker alternatieven. Dat loopt op tot 200 pk en zelfs 230 pk, met een sublieme negenversnellingsautomaat en aangepaste hightech ondersteltechniek. Ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden.
 
Als ik het over een ‘old school’ reiswagen heb, wil dat niet zeggen dat er veel aan schort. Het zit hem meer in zijn karakter. De Insignia neigt eerder naar comfort dan naar dynamiek, maar laat zich wel vlot een om slingeren en remt en schakelt prima.
 
Het valt trouwens op hoe wendbaar hij is, dus ondanks zijn forse afmetingen is hij in een parkeergarage geen ‘uitdaging’. Kortom: niet ieders cup of tea, maar er is een doelgroep voor!
 
 

 

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 CDTI
Motor:
1,5 liter turbodiesel driecilinder
Power:
122 pk, 300 Nm
Prestaties:
202 km per uur, 0-100 in 11,6 sec.
Testverbruik:
circa 1 op 17
Prijs:
BusinessElegance-versie vanaf 40.899 euro (Sedan 39.399 euro)
 
Tekst: Rob van Ginneken

 

Foto’s: RvGP

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Nieuw: MijnZaak 2.0 is live!

Focus volledig op je core-business in plaats van alle randzaken. Vanaf nu is er één plek voor al je vragen, juridische documenten en benodigde diensten.

Wat houdt de tankpas in?

Je ontvangt een tankkaart, laadsleutel, OV kaart en een app, zodat je toegang hebt tot álle mogelijke diensten. Tank bij alle stations in Nederland, betaal je parkeerkosten, huur een OV-fiets en reken zelfs je motorolie af. Ideaal toch?

Lees ook…