2 June 2016
in Auto

De Zaak Auto

Ondernemers Roland Haselager (Taurus Media) en Gerben Moesbergen (Webdesign-Plus) gingen op pad met autoverslaggever Rob van Ginneken. Vervoersmiddel? De Mercedes E 220d. Bekijk de test.
Het is misschien een tikje raar om een test te beginnen bij het dashboard, maar stap in de nieuwe E-klasse en je weet waarom het wat mij betreft een highlight is van de nieuwe highend Mercedes…
 
In een prettige versie – een beetje verwennerij hoort erbij – kijk je uit over een beeldscherm formaat ‘breedbeeld tv’. Nou ja, iets minder hoog dan. Daar vind je alle mogelijke informatie – inclusief navigatie – in een beeldschermverdeling die je op je eigen smaak kunt afstemmen.
 
Op pad dan maar. De gastrijders Gerben en Roland zijn allebei internetondernemer, maar moeten even aan het jumbo beeldscherm wennen. Roland: ‘Ik ben vooral benieuwd naar al die techniek die je helpt onder het rijden.’
 
ROLAND HASELAGER
Bedrijf:
Taurus Media (Ontwikkelt webshops voor ondernemers)
Eigen auto: 
Toyota Auris
 
 
 
GERBEN MOESBERGEN
Bedrijf:
Webdesign-Plus
Eigen auto:
Audi S4
 
 
 

Geef het stuur uit handen

Hij wordt op maat bediend, want de E 220d zorgt een paar minuten later op de grote weg al voor een Aha-erlebnis, terwijl Roland lachend met de armen over elkaar achter het stuur zit. Gerben moet er duidelijk even aan wennen om de leiding zomaar aan de auto over te geven. ‘Maar dan werkt het allemaal best soepel. Jammer dat je vaak het stuur nog even aan moet raken. Hij mag me wel iets meer vertrouwen. Zullen de regels wel zijn.’
De ‘Merc’ heeft de nieuwste generatie van de elektronische rij-assistent aan boord en dat betekent dat de techniek inderdaad aardig in staat is om de grote limousine zelf te bemannen.
Stel de beoogde snelheid in en het elektronisch brein zorgt er samen met een roedel sensoren en ‘scanners’ voor dat je bijna vanzelf de verkeersstroom volgt. Ook in bochten.
Saillant detail:
de Drive Pilot werkt tot 210 kilometer per uur.

Check je mail tijdens het rijden

Afremmen en weer optrekken in stop-start verkeer? Kein Problem. Onze ondernemers vinden het ‘ideaal om dode reistijd onderweg nuttig te maken.’ En dat lukt, kan ik zelf melden. Met een half oog je mail checken bijvoorbeeld.
Op de A2 vond ik bij een andere manoeuvre alsnog zowat mijn Waterloo op de vangrails. In ons land heeft hij namelijk niét de automatische inhaaltechniek die er tijdens de persintroductie wel in zat. Raak de staak van de knipperlichtbediening twee tellen aan en de auto doet de rest zelf. Hier niet dus. Dat moet je éven weten voor je de bijna vijf meter lange Duitser ongewild als een ongeleid projectiel schuin de weg over stuurt… en bijna te laat constateert dat hij niet van plan is om zèlf soepel in de rijrichting terug te sturen.
Het zijn maar twee voorbeelden uit een kist vol verrassend geavanceerde snufjes. Zo helpt hij actief mee om sneller uit te wijken voor pakweg een overstekende voetganger. En kan de E als eerste auto draadloos communiceren met andere auto’s op de weg – die helaas voorlopig niet terugpraten, maar dat mag de pret niet drukken. Ook handig is dat je mobiel inductief wordt opgeladen en de buitenantenne gebruikt voor een betere verbinding. Zonder geklooi met kabeltjes, wel te verstaan. Er bestaat zelfs een app om de auto op afstand uit een smalle parkeerplek – of garagebox – te sturen.

 

Voldoende trekkracht

De nieuwe 2-liter dieselmotor is een prima instappunt: 195 pk, gigantisch soepel door de grote trekkracht en standaard gecombineerd met een enorm fijne 9-versnellingsautomaat. Dat helpt om keihard uit de startblokken te komen en eenmaal op gang toch lekker laagtoerig voort te zoeven. ‘Als je wegrijdt gaat het bijna elektrisch, maar dadelijk gaan we vliegen in de Sport Plus-stand geloof ik,’ meldt Roland lachend.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…