In het kostenplaatje van een auto spelen onderhoud en reparatie mee. Met name bij wat oudere auto's kan het om voor de hand liggende redenen zelfs aardig oplopen. Anderhalf tot twee keer zoveel als bij een nieuwe zelfs. Het is evident dat beknibbelen op onderhoud vragen om problemen is. Dat kan kostbare reparaties veroorzaken. Bovendien: als uw auto stil staat, liggen vaak ook de zaken stil. 

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Een in het merk gespecialiseerd autobedrijf is dan weliswaar een zekerheid, maar als ondernemer komt toch de vraag in je op: “Kan het voordeliger en net zo goed?”

Maar hoe ga je in de autowereld op zoek naar een betrouwbaar adres? Bij pakweg een reis, restaurant of hotel is het heel gewoon om digitaal te gaan shoppen. Sites als Iens, booking.com, tripadvisor en zoover geven ervaringen van eerdere bezoekers heel bruikbaar weer. Noem het een soort peer reviews. Van ‘ervaringsdeskundigen’.

Mond-tot-mond reclame

Toch eerst even ouderwets doen. Omdat je normaal gesproken in de directe omgeving van bedrijf of woning zoekt, is mond-tot-mond reclame een nuttige manier van ‘verkennen’. Voor grotere bedrijven is dat niet helemaal de aanpak natuurlijk, maar een zzp’er of kleine ondernemer kan er zijn voordeel aan doen door het onderwerp bij bezoekers, klanten of visite eens tussen neus en lippen door aan te snijden.

Carsom.nl

Ook in de digitale wereld begint de auto op te duiken, al lijkt het er soms veel op dat men vooral op je kentekennummer en contactinfo uit is. Na het online kopen en verkopen van een auto ontstaan er ook sites op die ‘de beste deal voor auto-onderhoud’ voor je zoeken. We quoten het in de media actieve Carsom.nl, waar je drie offertes kunt aanvragen in je regio. Gek genoeg moet je daar na het invullen van de kentekennummer en postcode zèlf aangeven welke ‘werkplaatsen’ uit hun lijstje dan precies een offerte uit moeten brengen. Je vindt er bovendien geen info over klanttevredenheid.

Budgetservice.nl

Dat geldt bijvoorbeeld wel voor budgetservice.nl. Het is weliswaar een eigen site van een grote autobedrijvenketen (centraal in het land), maar kritische noten worden op hun site ook gekraakt.

Bovag.nl

Elders dan? Het is aan te raden om bij de verkenning naar het Bovag teken te kijken. Zodat je bij problemen ergens op terug kunt vallen en niet één op één tegenover elkaar staat te kijven. Diezelfde brancheorganisatie voelt de nieuwe trend kennelijk ook aan, want als je op de tag ‘Bovag in de buurt’ zoekt vind je bij steeds meer bedrijven een klantenoordeel.

ANWB.nl

Het lijkt er veel op dat de echte doorbraak nu van de ANWB komt. Ze starten als grootste speler in de wereld van de mobiliteit van ons land met een nieuwe internetservice ‘Garagereviews’.

Daarin staan alle garages van Nederland en die moeten door zo veel mogelijk gebruikers van een beoordeling en commentaar van gebruikers worden voorzien. Daarbij wordt naar een vijftal belangrijke aspecten gevraagd en is ruimte voor een toelichting in eigen bewoordingen.

Met een grote campagne en – misschien belangrijker nog – publiciteit onder hun miljoenen leden willen ze het snel vlot trekken. Hoe meer beoordelingen, hoe meer iedereen er aan heeft. Als stimulans is er kans om je laatste garagerekening.

De ANWB lijkt te bouwen aan het toekomstige ‘booking.com’ van de autoservicewereld.

BMW

Eén conclusie mag je intussen wel trekken: de automobilist én autobedrijven zijn nog lang niet zo ingesteld op het fenomeen reviews als de restaurant- en reiswereld. Maar het tij lijkt te keren. Zo heeft BMW zijn dealers kort geleden verplicht om op de openingspagina van hun internetsite een ‘sterren beoordeling’ en commentaren van hun klanten te vermelden. Dat vinden ze zeker niet altijd leuk, zo meldt de BMW marketingtopman van de fabriek. “Maar in de autowereld gaat het nu vaak nog als honderd jaar geleden, dat moet veranderen.”

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…