Test Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid

Als crossover-modellen scoort de Renault Captur hoog. Hij oogt stoer, is met 423 centimeter lengte nog handig in het verkeer en blijkt tóch verrassend ruim en veelzijdig. Bovendien laat Renault de spreekwoordelijke bankrekening niet springen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Allemaal belangrijke pluspunten voor de zakelijke rijder en voor die doelgroep maakt Renault hun succesnummer nu nog veel interessanter. De Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 heeft de primeur van hun geavanceerde oplaadbare hybride systeem. Daarmee ‘democratiseert’ hij een tot nu toe exclusieve en kostbare businessclass techniek die elektrisch rijden mogelijk maakt.
Bereikbaar voor een breed publiek dus. Renault is natuurlijk al jaren een grote naam op het gebied van elektrisch autorijden en de Fransen schalen het aanbod nu nadrukkelijk op. Noem het een energiestoot. Er worden meteen drié nieuwe modellen met elektrische rijtechnologie gelanceerd.
De Clio is er in een extra zuinige en verfijnd rijdende hybride uitvoering met ‘zelf ladend’ elektrisch systeem. Dat maakt gebruik van remenergie recuperatie. In de praktijk rij je daarmee in de stad ook al grote delen van de tijd toch elektrisch. De Captur en Mégane Estate gaan nog een flinke stap verder met oplaadbare ‘Plug-in hybride’ aandrijving en het bijbehorende veel grotere lithium-ion accupakket.
Het maakt allemaal onderdeel uit van een doelgericht toekomstplan, onderstreept het Franse merk bij monde van strategie topman Axel Plasse. Renault werkt namelijk aan elektrificatie van alle volumemodellen. Sterker nog, vaak zullen er zelfs twee oplossingen zijn waar je als klant uit kunt kiezen.
De achterliggende gedachte is dat niet iedereen op afzienbare termijn in een 100 procent EV zal rijden. De Capture E-TECH Plug-in Hybrid laat zien dat het oplaadbare alternatief aantrekkelijk is, zeker als je met de zakelijke bril op de neus kijkt. Hij vormt letterlijk een uniek aanbod, want de Captur E-TECH Plug-in Hybrid 160 is in zijn segment de eerste met zo’n geavanceerde, speciaal ontwikkelde oplaadbare hybride technologie.

Wil jij 3 maanden gratis de tankpas van MoveMove uitproberen? Bekijk alle voordelen van een tankpas.

Inspiratie autosport

Uiterlijk herken je het Captur-design. Het blijft de middenformaat crossover die we kennen, met vlotte rijeigenschappen, een ruime comfort- en veiligheidstechniek, meer dan fatsoenlijke zitruimte en een handige verschuifbare en omklapbare achterbank. Veelzijdigheid troef, want je kunt kiezen tussen een kloeke bagageruimte en meer dan voldoende beenruimte voor zelfs lange passagiers.
Het moderne dashboard biedt een groot verticaal geplaatst centraal beeldscherm (tabletformaat!) met geavanceerde connectiviteit en dito app-snufjes. Op de zwevende console vind je de schakelpook van de automaat en eronder extra bergruimte.
Wie goed oplet ontdekt rechts een extra ‘tankklepje, waarachter de laadaansluiting verborgen is. Wat ons betreft een handige keuze, want elders zit de aansluiting vaak links en dat is de kant van het verkeer als je langs de stoep parkeert. Gedoe met de uitstekende kabel dan, maar hier geen probleem. Nu we het toch over laden hebben: dat zal drie tot vijf uur duren, afhankelijk van het type laadpunt.
Des te groter is de noviteit onderhuids. Daar vind je nieuw ontwikkelde aandrijftechniek met drie motoren. Voor de kenners: een daarvan fungeert als hoogvoltage ‘startergenerator’. Als benzinemotor is een nieuwe 1.6-liter viercilinder aan het werk. Saillant detail: deze oplossing is niet alleen milieuvriendelijk, maar levert ook heel pittige prestaties bij optrekken. En in een inhaalspurt. Niet verwonderlijk als je weet dat het ‘systeemvermogen’ van de samenwerkende motoren 160 pk is.
Renault verwijst bij de ‘architectuur’ van de techniek met een knipoog naar kennis uit de Formule 1. Met wat fantasie wordt technisch gesproken inderdaad iets vergelijkbaars gedaan, maar dan niét met 1.000 pk natuurlijk. Het voert te ver om de E-TECH Plug-in Hybrid in de Captur in detail te bekijken, maar laten we de highlights op een rij zetten…
Krachtige regeltechniek laat de motoren optimaal samenwerken. Optrekken gebeurt altijd elektrisch. Hij heeft geen koppeling namelijk en de e-motor heeft veel trekkracht en werkt soepeler en efficiënter. Dat verklaart ook waarom de achtversnellingsbak (8!) nieuw is ontwikkeld. Zo is er altijd een ideale overbrengingsverhouding beschikbaar. Renault heeft een speciale business-uitvoering samen gesteld voor de zakelijke rijder. Met een rijke uitrusting aan luxe en comfort. Renault heeft een speciale business-uitvoering samengesteld voor de zakelijke rijder. Met een rijke uitrusting en een aantrekkelijke bijtelling.

Elektrisch rijden

Je kunt ervoor kiezen om het systeem zelf de optimale rijstanden te laten maken, maar de Captur E-TECH Plug-in Hybrid schittert met name tijdens gangbaar woon-werkverkeer. Hij krijgt een serieus 9,8 kWh lithium-ion accupakket mee, die overigens laag onder de achterbank is weggeborgen. In de WLTP-normtest belooft Renault een range van 50 kilometer elektrisch rijden. In stadsverkeer zelfs 65 kilometer. In de meeste gevallen voldoende voor gangbare dagelijkse ritten. Zeker als je op je werk of bij je afspraak kunt laden.
Tijdens onze testritten in Nederland noteerden we op een doorsnee gevarieerd traject met zelfs de nodige snelwegkilometers toch een verdienstelijke elektrische range van meer dan 40 kilometer. Met alles ingeschakeld, ook de airco. Op de grote weg kan hij overigens elektrisch tot 135 kilometer per uur snel rijden.
Wie er een sport van maakt kan die 50 kilometer range zeker echt halen. Je rijdt dan met ‘nul’ uitlaatemissie en de rijkosten aan energie zijn bescheiden, zeker aan een eigen laadpunten. Overigens kun je de elektrisch accu-energie ook ‘reserveren’ om bijvoorbeeld bij je bestemming elektrisch een stadscentrum in te kunnen rijden. Zakelijk gesproken – geen toegangsrestrictie in sommige steden – een belangwekkend voordeel.
Een oplaadbaar hybride auto als de Captur draagt tegelijkertijd mooi bij aan het verbeteren van de CO2-boekhouding van je bedrijf. Dat kan belangrijk zijn met het oog veel opdrachtgevers die op dat gebied een inspanning van je verwachten. Elektrisch scoor je nul uitstoot en kies je voor de hybride rijstand, dan is het verbruik (en dus de uitstoot) ook veel lager dan bij een gangbare auto met alleen een benzinemotor. Renault rekent op gemiddeld 1,5 liter op 100 kilometer in de WLTP-testcyclus en een bijpassend geringe 32 gram per kilometer aan CO2.

Renault Captur E-TECH Plug-In Hybride 160
Motor: 1,6-liter viercilinder en elektrische aandrijving
Power: 160 pk, 300 Nm
Prestaties: 173 km per uur, 0-100 in 10 sec.
Testrange: WLTP elektrisch 50 km (getest 40 tot 50), hybride NB
Prijs: Business-editie 30.190 euro

Tekst: Rob van Ginneken

Foto’s: RvGP

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…