Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Autoverzekering afsluiten? Hier moet u op letten

Autoverzekering afsluiten? Hier moet u op letten

24 oktober 2011
Weet u welke schade uw autoverzekering dekt als er iets gebeurt? Waarschijnlijk niet: 60% van de Nederlanders begrijpt de polisvoorwaarden niet goed. Terwijl het soms om grote bedragen kan gaan. Hier moet u op letten bij een autoverzekering.

60% snapt polisvoorwaarden niet
Recent onderzoek van internetvergelijker verzekeringssite.nl wijst uit dat zo’n 60% van de Nederlanders de polisvoorwaarden van hun autoverzekering niet goed begrijpt. Het ‘kleine lettertjes’ effect.

Zou het bij ondernemers anders liggen? Op basis van jaren ervaring bij internetaanbieders en verzekeringskantoren ziet specialist Roel Schuurbiers (EaC Advies) het somber in.

“Vooral kleine ondernemers hebben niet op een rijtje wat ze precies willen en moéten verzekeren. Niet zelden spelen ze op die manier een soort Russisch roulette met het voortbestaan van hun bedrijf. Sinds het zogenaamde Arena-arrest van de Hoge Raad kunnen werknemers hun werkgever ook aansprakelijk stellen voor schade als ze zelf een botsing veroorzaken. Niet alleen in het bestelbusje van de zaak, maar ook in een privé-auto. Dan komt ‘even snel een pakje wegbrengen’ opeens in een heel ander daglicht te staan.”

Wegam
De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Als je pech hebt, reikt een doorgaans wel aanwezige aansprakelijkheidsverzekering of inzittendenverzekering lang niet ver genoeg. Deuken en krassen zijn in zo’n geval nog te overzien, maar het wordt een ander verhaal bij letselschade, smartengeld en langdurige arbeidsongeschiktheid. Dan kan het om enorme bedragen gaan. Het medicijn is simpel: bij de combinatie van personeel en auto’s hoort eigenlijk altijd een WEGAM. Voluit heb je het dan over de ‘werkgevers aansprakelijkheidsverzekering bestuurders motorrijtuigen.’

Schuurbiers: “Ondernemers nemen een enorm risico en dat is met name zo bizar omdat je over een paar tientjes per auto spreekt. Toch schat ik dat meer dan de helft van het bestaan niet eens afweet. Sterker nog: we hebben laatste een mailing onder zakelijke relaties gehad waarbij slechts één op de vier dat risico goed bleek te hebben geregeld.”

Het algemeen geldende advies: behoudens de meest eenvoudige autoverzekering voor een eenpitter met een eigen auto is het altijd nuttig om een expert naar de situatie te laten kijken. Voor bedrijven met personeel zijn bepaalde extra ‘verzekeringsblokken’ feitelijk een must, maar ook bij een zzp-er kunnen zaken meespelen als kostbare gereedschappen of tijdgevoelige en bederfelijke materialen.

Ook de aanhanger blijkt nogal eens te worden vergeten. Met name het – pakweg – kostbare graafmachientje dat daarop wordt vervoerd.

Hollandse gewoonte
De vraag is gerechtvaardigd of dat alles niet een beetje hoort bij de Hollandse gewoonte om alles van wieg tot graf te verzekeren. Daar zit natuurlijk ook wel iets in.

Een verzekeraar omschreef het zo: “Er zijn mensen die hun Ferrari van drie ton alleen WA verzekeren. Als daar iets mee gebeurt, kopen ze gewoon een nieuwe. Simpel. Maar niet iedereen heeft zoveel geld op de bank staan. Verzeker daarom in elk geval wat je niet uit eigen vermogen kunt vervangen wanneer je het kwijtraakt. Een gereedschapskist in de klusbus is te overzien, maar wanneer er voor tienduizenden euro’s meetapparatuur wordt gestolen kan het voor een kleine ondernemer einde verhaal betekenen.”

Beding korting
Elk bedrijf heeft méér te verzekeren dan de voertuigen alleen. Menig tussenpersoon zal daarom bereid zijn om pakketkortingen te verlenen. Zo is groepskorting voor de zorgverzekering van het personeel een optie. Een plezierige secundaire arbeidsvoorwaarde die u geen cent extra kost.

Leaserijders vragen steeds vaker of de verzekering uit het pakket kan worden gehaald. Dat is bij leasemaatschappijen geen populair onderwerp en dus is aannemelijk dat ze er op verdienen. Vraag de leasemaatschappij op zijn minst om een offerte met en zonder dat verzekeringsblok. Vergelijk dat met een eventueel zelf af te sluiten polis. Dat brengt in elk geval helderheid. Vanaf pakweg vijf tot tien auto’s krijgt u zelf ook speciale ‘vloot’-tarieven.

Dieven hebben smaak
Bij sommige merken loop je meer risico op diefstal van je auto en alles wat daar in ligt. In het eerste kwartaal van dit jaar was er een ongekende stijging van het aantal diefstallen van jonge personenwagens. Die komt grotendeels voor rekening van VW (75% meer), met Audi en Opel op plaatsen twee en drie. Met name de Golf is in trek bij het dievengilde, dat een techniek heeft gevonden om deze Volkswagens zonder braaksporen te openen en starten.

Volgens Guus Wesselink, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, moeten juist bedrijven er lering uit trekken. “Ook VW bedrijfsauto’s worden namelijk opvallend vaak gestolen. Kennelijk zit daar dezelfde startblokkering in. De consequenties zijn vaak extra groot. Ook de inhoud van de bestel- of servicewagen verdwijnt immers. Daardoor kan de voortgang van werkzaamheden zelfs in gevaar komen.”

Wesselink wijst op het belang van een goede dekking op gereedschappen en lading. En beschermende maatregelen. Ook de clausule ‘vervangend vervoer’ in de polis is iets om op te letten.

Gedetailleerde informatie over voertuigcriminaliteit en bescherming lading vindt u op www.stavc.nl.

Omslagpunt
Wanneer moet je overstappen van All Risks naar WA Beperkt Casco? Een en ander hangt uiteraard af van de no-claim korting die je geniet op je polis.

Het gangbare advies luidt: na vier jaar. Veel kenners denken er anders over, want bij de huidige scherpe tarieven zou je volgens hen eerder aan vijf of zes jaar moeten denken.

De hamvraag: wil je om een paar tientjes per maand te besparen het risico lopen een auto van 25 mille te verliezen?

Andersom geredeneerd zijn er ook grote ondernemingen (auto-importeurs bijvoorbeeld) die hun vloot WA verzekeren en incalculeren dat ze een of twee keer per jaar hun portemonnee flink moeten trekken. Voor een deel je eigen verzekeraar spelen is dus ook een optie.

WA of WA Plus? Kies dan voor de uitgebreidere dekking. Het kost weinig meer en je dekt toch nog een paar grote risico’s af. Bovendien hebben veel van de betreffende schades geen invloed op je no-claim korting. Nog iets om op te letten: let op dat bedongen no-claim op uw zakenauto ook worden meegenomen voor een privéauto.

Lees ook…

Tankpas
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…