Inhoudsopgave
Een stoffen cabrioletkap, maar ook grote openschuivende stoffen daken zoals de Fiat 500C die bijvoorbeeld heeft en – nu we het er toch over hebben – ook de huif van een aanhanger of bestelwagen, vragen in het gebruik vanzelfsprekend net iets meer aandacht dan een ‘hard’ dak.
Toch zie je dergelijke soft top-oplossingen in de autowereld steeds vaker verschijnen. Het is voor liefhebbers ‘je ware’ en kennelijk zijn de moderne constructies en materialen goed bestand tegen langdurig dagelijks gebruik. Getuige bijvoorbeeld de comeback van de Golf Cabrio en het succes van de zojuist genoemde trendy Italiaan.
De tips in het kort
Niet doen | Wél doen |
---|---|
Onder bomen parkeren | In carport of garage parkeren |
In de zon laten | Voorreinigen met stofzuiger |
Met hogedrukreiniger of in de wasstraat reinigen | Schoonmaken met lauw water en groene zeep |
Dak openen of sluiten tijdens rijden | Hydraulische vloeistof checken |
Dak omlaag bij koud weer | Dak sluiten bij parkeren |
1. Parkeren: niet in de zon of onder bomen
Ambachtelijk werkende bekledings- en cabriodak-specialisten onderstrepen inderdaad dat ‘we’ niet te veel muizenissen moeten zien. Zo lang je zo’n auto maar met overleg gebruikt.
Zo ligt het voor de hand dat je hem als het even kan niét onder bomen parkeert. Naast de troep van de bomen zelf komt daar immers ook ongerief van vogels omlaag.
Het allerbest is een plekje onder een carport of in een garage. De UV-straling van de zon versnelt de veroudering van een cabriokap namelijk.
2. Groene zeep
Is het aan te raden om speciale beschermende goedjes op het dak aan te brengen? De meningen zijn verdeeld. Uiteraard menen de leveranciers van dergelijke producten dat ze het Ei van Columbus zijn, maar vakmensen als bekleder Ronald van Koot (Rovako) melden dat ze hun gerede twijfels hebben.
“In eerste instantie ziet het er misschien goed uit, maar ik ken voorbeelden van problemen op wat langere termijn. En heb het zelf ook wel eens uitgeprobeerd. Het probleem? Onder de stoffen kap zit de feitelijke waterdichte rubberlaag en het komt voor dat de weekmakers van onderhoudsproducten die laag op den duur oplossen. Dan begint het dak te lekken.”
De dakenspecialisten die we spreken, geven hetzelfde oersimpele recept voor het onderhoud van cabriodaken en huiven. Ook van zeil of vinyl. Je kunt ze eventueel voorzichtig voorreinigen door zand en losse deeltjes met een stofzuiger (met zachte borstel natuurlijk) te verwijderen. Daarna gebruik je lauw water en ouderwetse zachte groene Driehoek-zeep van de drogist.
3. Geen wasstraat
Van Koot: “Natuurlijk nooit met een hogedrukreiniger of in een wasstraat reinigen. De harde borstels kunnen het dak en een plexiglas achterruit beschadigen en met een beetje pech komt er ook nog wax en schoonmaakspul in de stof van je dak terecht.
“Gewoon voorzichtig met de hand schoonborstelen en de behandeling met zachte zeep werkt prima. Zelf probeer ik dan trouwens geen cirkels te maken, maar in één richting te strijken. Als je het daarna met water afspoelt, krijg je een egaal oppervlak.”
Zit er toch hardnekkig vuil uit bomen en dergelijke op de kap of huif? Dan geldt de ‘zachte zeep tip’ feitelijk net zo goed, maar Peter van Harten van Cabrio-Partner heeft nog een tip.
“In lastige gevallen kun je proberen breed tape te gebruiken. Opplakken en voorzichtig lostrekken om te kijken of het vuil loskomt. Wel met beleid natuurlijk. Je moet oppassen dat je het weefsel van de stof niet open trekt.”
4. Check hydraulische vloeistof
We noteren bij de beide specialisten nog wat andere tips. Laat bij automatisch werkende cabriodaken bijvoorbeeld regelmatig de hydraulische vloeistof checken. Daar wordt bij onderhoud in de praktijk vaak niet naar gekeken.
Openen en sluiten van het dak onder het rijden wordt sterk ontraden, ook al ziet het er in een file of langs de boulevard misschien stoer uit. Over openen en sluiten gesproken: Ronald van Koot raadt het omlaag klappen van sommige types bij wat kouder weer af.
“Onder pakweg een graad of tien zou ik het dak niet bewegen als er een kunststof achterruit in zit. Dat materiaal wordt dan hard en kan heel makkelijk scheuren of beschadigen. En aangezien de ruit veelal ingeseald zit, is het nauwelijks te repareren. Doe bij koud weer trouwens ook voorzichtig met een huif of autodak. Zeker als het nat is geweest. Een bevroren washandje kun je uiteindelijk ook zowat breken.”
Overigens worden veel méér ruiten kapot gedrukt omdat de gebruiker bij het openen van het dak even vergeet dat er nog bagage achterin ligt.
5. Vervangen
Hoe dan ook: uiteindelijk zal een cabriokap of aanhangerhuif toch een keer moeten worden vervangen. Geen pretje natuurlijk, maar vaak toch ook geen onoverkomelijk probleem.
Een nieuwe huif heb je vanaf enkele honderden euro’s. Daarvoor wordt overigens speciaal materiaal gebruikt dat ook past bij een ‘zachte’ overkapping van de laadbak op bestel- en vrachtwagens.
Bij een nieuwe cabrioletkap voor een gangbaar populair model als een Golf of Saab praat je volgens de specialisten over bedragen tussen € 1000 en € 2000. Niet veel meer dan de reparatie van een kleine autoschade feitelijk.
6. Laatste 2 tips
- Sluit een cabriokap van een geparkeerde auto, ook in een garage. Dan blijft hij netjes in vorm en gaat de soft top niet onnodig kreukelen.
- Doe het dak onder het rijden bovendien liever niet open als het nat is, want het stofmateriaal kan bij het opdrogen wat krimpen.