ING Economisch Bureau heeft een drietal mogelijke toekomstscenario's opgesteld inzake de distributie van personenauto"s in de komende 10 jaar, rekening houdend met gewijzigde regels en andere externe factoren. Download het rapport hier.

Autoretail: Stilte voor de storm?
Het gaat nog steeds goed met de verkopen in de autobranche. Tot en met april was sprake van een kwart meer registraties en ook in mei bleef de markt op stoom. Hoe hoog het aantal registraties dit jaar kan komen zal in de komende maanden worden bepaald, aangezien vorig jaar juni een belangrijke groeispurt werd ingezet.

Vooralsnog houdt ING Economisch Bureau haar raming op 550.000 nieuwe personenauto’s in 2011.

In de komende jaren zullen de veranderingen in autobelastingen zeker van invloed zijn op autoretail. Ook nieuwe distributiewetgeving kan een grote impact hebben op het toekomstbeeld van autodealers. 

Download het rapport
ING – Autoretail: Stilte voor de storm – juni 2011.pdf (950 kb) »

Groei houdt aan, alle ogen op belastingplan
In de eerste vier maanden van 2011 heeft de markt voor nieuwe personenauto’s een indrukwekkend groeitempo aangehouden. Ten opzichte van 2010 was in deze periode sprake van een kwart meer registraties, of in aantallen een plus van bijna 50.000 auto’s. Voor het totale aantal registraties van nieuwe personenauto’s in 2011 wordt juni een interessante maand. De maand juni 2010 was namelijk goed voor een ongekend hoge groei ten opzichte van 2009 (+42,9%) en vormde de opmaat voor een sterke tweede helft van 2010.

In de komende jaren hangt voor autoretail veel af van het nieuwe belastingplan.

De veranderingen in het belastingsysteem kunnen een grote impact hebben op de verkoopcijfers van merken en modellen. Het toekomstbeeld van dealers wordt dan ook deels bepaald door hoe snel hun merk(en) op de fiscale regels in kunnen spelen.

Zie ook: ‘Belastingvrij rijden’ verdwijnt niet »

Einde voor multi-merk showroom?
Een meer prijsgerichte koper en fiscale voordelen op schoon en zuinig zorgen in de praktijk reeds voor steeds snellere wisselingen in marktaandelen van merken en modellen. De mogelijkheid voor dealers om binnen hun onderneming meerdere merken te voeren (al dan niet samen in één showroom) is daarom voor velen van groot belang voor de continuïteit.

Zorgwekkend is dat juist het voeren van meerdere merken de komende jaren wel eens onder druk kan komen te staan door nieuwe distributiewetgeving vanuit Europa. Vanaf juni 2013 wordt het voor fabrikanten weer mogelijk om merkexclusiviteit te eisen. Fabrikanten kunnen voor een bepaalde periode een dealer verplichten alleen hun merk(en) te voeren. Of zij dit ook op grote schaal zullen invoeren is op dit moment nog moeilijk te voorspellen.

ING Economisch Bureau heeft daarom een drietal mogelijke toekomstscenario’s opgesteld inzake de distributie van personenauto’s in de komende 10 jaar, rekening houdend met de gewijzigde regels en andere externe factoren.

Marinus van der Meer, sectormanager Autoretail bij de ING: “Belangrijk is dat dealers hun eigen rol niet onderschatten. De scenario’s laten zien dat, ondanks verschuiving van macht van dealer naar fabrikant, dealers hun eigen keuzes kunnen en moeten maken. Er zijn altijd kansen in de markt.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

De investeringsaftrek
Excel- en Word-tip: simpel een mailing versturen

Lees ook…