Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
"Navigatie zou standaard in iedere auto moeten zitten"

“Navigatie zou standaard in iedere auto moeten zitten”

24 oktober 2011
Steeds meer navigatiekastjes worden uitgerust met een dataverbinding die onderweg draadloos allerlei extra informatie binnenhaalt. Noem het connected navigeren. De stap naar fleet management is daardoor heel klein geworden. Werk- en rittenmanagement vanaf de zaak kost luttele tientjes per maand en kan fikse besparingen opleveren.

“Navigatie zou standaard in iedere auto moeten zitten”
Voor directeur Thomas Schmidt van TomTom Work is het een raadsel waarom niet iedere ondernemer ervoor zorgt dat zijn auto’s op zijn minst een gewoon navigatiekastje meekrijgen.

“Het is een bekend gegeven dat je daarmee minder kilometers maakt en tijdwinst boekt. Zeker in combinatie met goede verkeersinformatie. Dat geldt dubbelop voor bedrijfsauto’s, om de simpele reden dat die niet zelden tien tot vijftien keer zoveel ritten maken.”

De som is snel gemaakt, zo rekent hij voor. Als je per auto en per rit telkens een paar kilometer of enkele minuten bespaart, telt dat al gauw flink door in lagere kosten en uiteindelijk ook meer effectieve werktijd.

Tijdwinst van 4 dagen
Ook de concurrentie heeft dat overigens vastgesteld. Vorig jaar voerde NuStats in opdracht van Navteq een praktijkonderzoek in grote Duitse steden uit. Onder andere vlak over de grens in Düsseldorf.

De resultaten ogen bijna ongeloofwaardig spectaculair, maar worden bevestigd door eerder Nederlands onderzoek van TNO. Deelnemers moesten eerst klassiek ‘uit het hoofd navigeren’ en stapten later over naar een navigatiesysteem met actuele verkeersinformatie. Ze hadden volgens het nieuwste onderzoek gemiddeld 18% minder tijd voor een rit nodig. En verbruikten bijpassend veel minder brandstof.

NuStats stelt vast dat de deelnemers per jaar gemiddeld zo’n vier dagen zouden winnen. In ons land zal dat in dezelfde orde van grootte liggen.

De eerste conclusie: navigatie helpt en hoe intelligenter het systeem, des te groter de potentiële besparing. Een apparaat dat actuele verkeersinfo meerekent, verbetert de resultaten merkbaar.

Het ligt voor de hand dat de nieuwe generatie connected navigatie nog effectiever werkt. Al was het maar omdat de online beschikbare adresinformatie zoektijd en telefoontjes uitspaart.

Ook aantrekkelijk voor eenmanszaken
Diezelfde snelle ontwikkelingen rond connected navigatie-oplossingen zorgen ervoor dat werk- en fleet management zelfs voor kleine ondernemingen in beeld komt. Bedrijven waar het begrip ‘vloot’ met een korrel zout mag worden geconsumeerd omdat je maar over een handvol auto’s spreekt. Of zelfs maar een of twee.

Het is zo laagdrempelig geworden dat Thomas Schmidt ook aan de loodgieter met één bedrijfsauto denkt.
TomTom Work is een snel groeiende aanbieder in deze tak van sport. Ze passeerden onlangs de grens van honderdduizend auto’s (zo’n tienduizend klanten).

De zakelijke tak van de Nederlandse navigatiemarktleider neemt het op tegen gespecialiseerde concurrenten. Om er maar een paar te noemen: bij Fleetlogic en Ctrack ligt het accent op het wat zwaardere werk, GPS Buddy mag je wat meer richting mkb inschalen.

Schmidt: “In de wereld van transport, bezorging en distributie is fleet management al jaren een heel normale zaak. Daar verdienen ze immers hun geld mee. Maar búiten die kringen wordt het in bedrijfsauto’s verrassend weinig toegepast. Ik schat 12%. De ondernemers zijn dan kennelijk primair met hun product bezig. Minder met logistieke zaken.”

Kleine investering
Een rondje bellen leert dat de investering zowel bij Work als andere aanbieders relatief gering kan blijven. Zeker als er geen gecompliceerde maatwerkoplossingen vereist zijn.

Bij TomTom is er bijvoorbeeld een keuze uit een normaal ogende ‘losse’ navigatie met de bekende zuignap (€ 399,-) en een variant waarbij ook nog een vast GPS kastje verborgen onder het dashboard wordt ingebouwd (compleet € 698,-).

Ze bieden in grote lijnen identieke functies. Bij de draagbare oplossing heb je een grotere vrijheid om eens van auto of chauffeur te wisselen. Je ziet ze bijvoorbeeld bij een koeriersbedrijf dat ook met studenten werkt.

De vast gemonteerde extra blackbox heeft als voordeel dat het hart van het systeem altijd werkt en registreert. Zo gauw je het contact van de auto aanzet, wordt hij in het systeem ‘op kantoor’ zichtbaar. Periodiek kan een waterdicht logboek worden uitgedraaid voor de administratie. Bovendien beschik je opeens over een gietijzeren rittenregistratie voor bedrijf en fiscus.

Tekstberichten naar TomTom sturen
Het feit dat de positie van de auto steeds bekend is, heeft zijn voordelen. Het is om te beginnen nooit weg wanneer de auto is gestolen. Maar ook voor de bedrijfsvoering is het handig als het back office – een internet PC op kantoor – de auto realtime kan volgen en ritten eventueel kan aanpassen.

Via diezelfde zogenaamde Webfleet-service kunnen ook tekstberichtjes van en naar de TomTom in de auto verzonden worden. Een monteur meldt dat zijn klus uitloopt en de receptie van het bedrijf geeft een routeverandering of nieuwe opdracht door. Inclusief adres. Heen en weer bellen hoeft meestal niet meer.

Volgens Schmidt scheelt dat in de praktijk alleen al tot 40% in de telefoonkosten. “Dat werkt ook op kleine schaal. Zo kan de vrouw van een kleine ondernemer zonder haar man direct te storen een boodschap doorgeven na een telefoontje van een klant. Die ziet hij dan zo gauw hij in de auto komt. Vergeet niet: zo’n 85% van de contacten betreft een standaardbericht dat best zonder bellen kan worden geregeld. De meest gebruikte kun je zelfs voorprogrammeren, zodat je ze niet telkens hoeft in te tikken. Een file, lunchpauze, tanken, klus afgerond, dat soort boodschappen.”

Over telefoons gesproken: aangezien alles via het internet loopt, hoeft het niet vanaf de PC op kantoor te lopen. Een ondernemer kan ook onderweg vanaf pakweg een iPhone meekijken. Zodat hij desgewenst steeds zicht heeft op de stand van zaken bij zijn servicemonteurs en voertuigen. Een kwestie van inloggen op het systeem.

Wegenkaart elke dag ververst
De ontwikkelingen gaan verder, zo voorspelt Schmidt. Als eigenaar van TeleAtlas wil TomTom de regelmaat van ‘kaart verversen’ verhogen van drie maanden naar één dag. Schmidt: “Daar wordt nu aan gewerkt. Uiteraard opent dat interessante mogelijkheden voor gewone gebruikers, maar helemaal voor bijvoorbeeld ambulancediensten en natuurlijk ook de zakelijke gebruikers. Als wegopbrekingen of andere tijdelijke veranderingen in de route actueel op de kaart voorkomen, wordt de efficiency en tijdwinst nog groter.”

Abonnement
Overigens is een abonnement vereist voor het gebruik van TomTom Work of vergelijkbare systemen van andere aanbieders. De kosten variëren met de afgenomen diensten. De basis ligt bij tracking en tracing en dat wordt naar behoefte uitgebreid met navigatie met de mogelijkheid van tekstberichten. Bij het volledige pakket hoort bij Work ook de geavanceerde HD Traffic verkeersinformatie die de snelste route aangeeft.

Denk per auto aan maandbedragen van iets boven de tien euro tot enkele tientjes.

Lees ook…

Tankpas
Website laten maken: Wat zijn de kosten?
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…