De nieuwe Astra moet Opel definitief terug op de kaart zetten. Een eerste statische kennismaking maakt duidelijk dat de Duitser ook zakelijke troefkaarten in handen heeft. Der neue Astra is compleet nieuw ontwikkeld en krijgt een paar snufjes mee die je eerder bij Audi&Co verwacht. 
Tientallen jaren was Opel in ons land onaantastbaar de nummer één. Ook bij de kleine ondernemer zeer populair door zijn hoge restwaarde en no nonsens karakter. Maar tijden veranderen: het merk met de flits op de neus is technisch op achterstand geraakt en in  een soort duikvlucht terecht gekomen. Terwijl VW, Ford, Peugeot, Renault en soms zelfs Toyota en Volvo juis   de weg omhoog hebben gevonden. Vooral omdat ze in het bijtellingcircus wél kunnen scoren. 
 
Inmiddels heeft moederconcern GM echter een blik met miljarden euro’s ontwikkelingsbudget opengetrokken en krijgt de comeback in de populaire segmenten steeds meer vorm. Zo is de nieuwe 1-liter turboversie van de Corsa een heerlijk en mooi zuinig autootje en komt de net gelanceerde kleine Karl hard binnen in het instapsegment. 
 
Nieuwe generatie Astra
Het vormt allemaal een logische aanloop naar de definitieve stap in het traditionele Opel segment: de populaire middenklasse. De huidige Astra is het schoolvoorbeeld van de knellende schoen: hij weegt te veel, is achterin niet gek ruim, staat voor ons knotsgekke belastingstelsel motorisch op achterstand en ontbeert de nieuwste snufjes.

 
De nieuwe generatie Astra gaat dat in oktober minstens voor een deel oplossen. In september gaan we ermee ‘sturen’ en hoor je er meer van, maar bij een statische kennismaking deze week wordt al duidelijk dat er een boel is gebeurd. Met zijn brede front, een achterpartij die om een of andere reden aan een BMW doet denken plus de bijna coupéachtige daklijn ziet hij er duidelijk meer volwassen uit. Sportief ook. Zelf zegt Opel dat het (exotische) Monza Concept studiemodel van twee jaar geleden als voorbeeld heeft gediend, maar dan is toch wel een boel in de vertaling verloren gegaan helaas.
 
Compacte middenklasser
De grotere verrassing komt na het instappen. Vooral achterin. Daar is duidelijk meer ruimte voorhanden, zodat je daar nu goed terecht kunt. De Astra is een echte middenklasser in compacte verpakking geworden (437 centimeter lang). Ook het instappen gaat dankzij de bijna tot dakrandhoogte doorlopende deuren goed. 
 
Voorin is merkbaar aandacht besteed aan het zitcomfort, waarbij je zelfs speciale gezondheid ‘massagestoelen’ kunt krijgen. En een verwarmde achterbank, mocht je dat willen. Het moet niet gekker worden. In elk geval ziet het interieur er kwalitatief niet verkeerd uit. Het geheel heeft een soort cockpit-gevoel en zou niet in een premium klasse automerk misstaan.
 
 
Online valet informatiedienst
Opel wil duidelijk met een klap binnenkomen en levert de Astra desgewenst bijvoorbeeld ook met zogenaamde matrix LED koplampen – intelligente lichtverdeling – en een online valet informatiedienst met een druk op de knop tegen het dak. Die bijvoorbeeld een adres voor je zoekt en die in je navigatie stopt. Of in actie komt bij een ongeval of pech. Datzelfde systeem biedt trouwens ook een wifi hotspot voor iedereen in de auto.
 
20 procent bijtelling
Kortom: de Astra fietst de 21ste eeuw binnen en gaat in zijn opvallend complete Business uitvoering nadrukkelijk meedoen in het populaire segment tussen de 21 en (voor de diesel) pakweg 24 mille. Zeker als je weet dat hij een stuk zuiniger wordt en in de meeste uitvoeringen zodoende 20 procent bijtelling scoort. Hij entert VW Golf-territorium zogezegd, want daar is de zakenuitvoering een slag duurder. 
 
Het laat zien hoe ver Opel is gekomen. Ook technisch. De nieuweling weegt afhankelijk van de uitvoering 120 tot 200 kilo minder, in deze klasse een enorme stap. Ook onder de motorkap speelt intussen een alles-wordt-anders show met veel nieuwe motoren. Waarbij de 1.0 Turbo driecilinder ‘instapper’ al 200 kilometer per uur haalt en de nieuwe 1.4 Turbo er zelfs GT prestaties uit perst. 

 
Een opvallende ontwikkeling in autoland is wel dat je ook voor volumemodellen als een Astra tegenwoordig al forse bedragen aftikt voor de ‘afleverkosten’, in dit geval bijna 920 euro.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas

Lees ook…