24 oktober 2011
Het kan veel geld en prestige kosten als u of uw werknemer niet bij een klant verschijnt omdat auto of bestelwagen er de brui aan heeft gegeven. Maar u kunt zelf het nodige doen om dat te voorkomen.

Mobiliteitsgarantie
Een lidmaatschap met woonplaatsservice van een wegenhulporganisatie is een goede investering․ Het is in dat verband ook goed te weten dat veel nieuwe personenauto’s en bestelwagens niet alleen worden afgeleverd met een ‘mobiliteitsgarantie’ voor de duur van de garantieperiode, maar dat die pechhulp en vervangende autoservice vaak wordt verlengd als de auto een onderhoudsbeurt krijgt.

Pech onderweg
De ANWB geeft niet aan welke type pech het vaakst voorkomt. Wel is bekend dat de wegenwacht gemiddeld zo’n 3.500 keer per dag uitrukt en op piekdagen zelfs tot 8.400 keer. Voorheen was dat vaak vanwege een lekke band, maar dankzij nieuwe bandenconstructies komt dat zo weinig voor dat veel automerken niet eens meer een reservewiel meeleveren. Een thuiskomer of reparatiekit doet het werk. Voordelen daarvan zijn dat het extra bagageruimte oplevert en door de gewichtsbesparing op de lange duur een verrassend grote hoeveelheid brandstof bespaart.

Accu probleem nummer één Uit de pechstatistieken van de ADAC -de Duitse zusterorganisatie van de ANWB- valt wel veel te leren. Ongeveer eenderde van alle reparaties is gelijkelijk verdeeld over motor, banden, injectie, koeling of verwarming en brandstofsysteem. Relatief incidenteel dus.

Dat geldt beslist niet voor de nummer één op de lijst: elektrische problemen. Die zijn goed voor meer dan de helft van alle pechgevallen, vooral in de winter. De nadruk ligt daarbij op accuproblemen.

Is uw auto winterklaar?
De jaarlijkse gratis of voor een klein bedrag uit te voeren wintercheck is het overwegen waard. Kijk niet vreemd op als de vloeistofreservoirs moeten worden aangevuld en nieuwe ruitenwissers nodig zijn, maar ook de wegenwacht moedigt zo’n bezoek aan. Zeker als de laatste servicebeurt al even geleden is. Een accu vraagt veelal na drie tot vier jaar om aandacht.

APK is geen onderhoudsbeurt

Belangrijk misverstand: een APK-keuring is geen onderhoudsbeurt, maar een veiligheidscontrole waarbij niet wordt gekeken naar vloeistofniveaus, accu en dergelijke.

Winterproblemen

Ook in ons land zijn winterbanden zinvol. Onder de 7 graden celsius bieden ze meer tractie. Laat de opslag van de banden en het inplannen van het verwisselen bij voorkeur aan de bandenspecialist over.

Het zwaartepunt van de pechgevallen ligt in de winter. Zelfs relatief nieuwe auto’s kennen dan hun problemen. Ook in Nederland komen startproblemen – de accu – het meest voor. Vergeet ook niet: zelfs gloednieuwe auto’s rijden geen meter bij een van de ándere veelvoorkomende problemen. Na de startproblemen betreft dat vooral pijnlijke kleinigheidjes als vastgevroren sloten en deurrubbers, waardoor u niet in de auto kunt stappen. Ook een vastgevroren handrem komt vaak voor.

Tips voor een zorgeloze winter

  • Gebruik winterbanden om uw auto’s bij gladheid veilig mobiel te houden;
  • Laat regelmatig de accu controleren om startproblemen te voorkomen (ook bij relatief nieuwe auto’s!);
  • Spuit tijdig speciale vloeistof of kruipolie in de sloten;
  • Bescherm de deurrubbers met een speciale stift of talkpoeder;
  • Parkeer de auto bij vrieskou in de eerste versnelling in plaats van op de handrem;
  • Gebruik tijdig antivries-ruitenwisservloeistof;
  • Laat regelmatig de antivries van uw koelsysteem checken. Jarenlange verwaarlozing daarvan is de hoofdoorzaak van veel motorschades en is een kostbare aangelegenheid.

Voorkomen
Door tijdig in te spelen op de wisselende seizoenen kunt u veel geld besparen. Vervang de ruitenwisserbladen en vul het reservoir van de ruitensproeier met speciale vorstbestendige vloeistof. U kunt die zeer voordelig kopen bij grote winkelketens en autoshops. Sproeiervloeistof wordt ook in grote 5-literverpakkingen geleverd.
En schaf meteen een winterpakketje aan met onderhoudsmiddelen voor de sloten en rubbers en een spuitflacon die ijs op de ramen zonder ‘krabben’ in luttele seconden doet verdwijnen. Leg middeltjes om de sloten te ontdooien niet in de auto. Als u ze nodig heeft, kunt u er dan per definitie niet bij!

Blijf warm!
Leg een deken en een warme jas in de auto. Heeft u onverhoopt toch pech of moet er een band worden verwisseld, dan blijft u in elk geval op temperatuur. Mede omdat het raadzaam is achter de vangrail te gaan staan wanneer de auto op een gevaarlijk punt stilvalt.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…