Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Winterbanden: doen of niet?

Winterbanden: doen of niet?

24 oktober 2011
Winterbanden brengen altijd winst, al vanaf 7 graden Celsius. Die boodschap is er nadrukkelijk ingepompt. Maar is dat echt zo? Of is er sprake van een goed georkestreerde mediahype?

Winterbanden
Winterbanden. Ze worden in ons vlakke landje plotsklaps met één miljoen per jaar verkocht. Waarschijnlijk worden dat er de komende winter weer veel meer.

Het is in menig opzicht een staaltje marketing dat zijn gelijke niet kent. Iedereen die er een beetje verstand van meent te hebben, weet dat je vanaf 7 graden Celsius eigenlijk al moet omschakelen: ‘Dan brengen winterbanden altijd winst’.

Die eenvoudige boodschap hebben merken als Michelin, Dunlop en Vredestein er met groot succes ingepompt. Maar de waarheid ligt aanzienlijk genuanceerder: zomerbanden komen er bij koud weer en bij temperaturen tot rond het vriespunt goed af. Ook in de regen. De resultaten van met name diverse objectieve Duitse consumententesten zijn wat dat betreft kristalhelder.

Uitslag poll
In november 2010 hielden wij een poll onder onze lezers. De uitslag ziet u hieronder.

Poll winterbanden november 2010

 

Mediahype
Is er dus sprake van een goed georkestreerde mediahype? Ja en nee. Als de (bedrijfs-)auto ook best een keer kan blijven staan, is winterschoeisel misschien wel een brug te ver. Maar hoeveel ondernemers kunnen dat zeggen?

Voor een verbeterde bedrijfszekerheid en de veiligheid van de inzittenden loont het zeker om het gebruik van speciale banden serieus te overwegen. In de eerdergenoemde praktijktesten wordt namelijk duidelijk dat winterbanden, hoe kan het ook anders, met name fikse voordelen hebben bij sneeuw en opgevroren wegen. Voor optrekken, remmen en in bochten hebben ze dan twee tot vier maal zoveel grip paraat.

Wat dat betekent? Ook daar zijn natuurlijk metingen van. Zo heeft een auto met zomerbanden op sneeuw (bij 50 kilometer per uur) bijvoorbeeld 63 meter nodig om tot stilstand te komen. Op winterbanden is dat 32 meter. Met andere woorden: pakweg zes, zeven rijtjeshuizen eerder!

Hulpvragen
Het alternatief – gewoon voorzichtig rijden – is kennelijk niet altijd de oplossing. De ANWB Wegenwacht wordt op sneeuwdagen overstelpt met hulpvragen voor auto’s die vanwege de gladheid niet eens uit hun parkeervak wegkomen. Tamelijk lastig als je als ondernemer op weg wilt gaan naar de volgende klant of afspraak.

We vergeten snel, dus is een blik op de KNMI-statistieken wellicht nuttig. In de winter van 2009-2010 maakte ons land in december en januari meerdere malen een verkeersinfarct mee. Op 6 januari 2010 kwam ons hele land zelfs tot stilstand. Er waren 55 vorstdagen en op niet minder dan 42 dagen lag er sneeuw. In het noordoosten zelfs 55 dagen.

Wie zei daar dat ons land gematigde winters kent? 
 
Beperkte meerkosten
Er zijn verschillende leasemaatschappijen die een winterbandenservice aanbieden. Soms zelfs gratis. Praktijkervaringen wijzen uit dat de meerkosten beperkt zijn. Die zitten vooral in de logistiek van het twee keer per jaar wisselen. Uw zomerbanden liggen in de winter immers ongebruikt bij de bandenspecialist of in de schappen van een zogenaamd bandenhotel en slijten niet.

Moderne winterbanden gaan veelal drie of zelfs vier seizoenen mee. Die service is een aanrader, zodat u thuis of op kantoor niet met vier vieze en lastig op te bergen banden zit. 

40% minder slippartijen
Over de extra bedrijfszekerheid en -veiligheid bestaan interessante cijfers. Op winterbanden neemt het aantal slippartijen en ‘ongewilde excursies’ naast de weg met 40% af. En de gebruikers rijden bijna 20% minder vaak achterop hun voorganger.

Uiteraard komt daar bij dat werknemers veiliger in het verkeer rondrijden en – heel kil verder gerekend – een waarschijnlijk aanzienlijk verlies in productiviteit na een ongeval wordt voorkomen. Dat alles met een relatief kleine investering.

Winterbanden over de grens: verplicht of niet?
Tot slot: met een bedrijfsauto – al dan niet privé – in het koude jaargetijde de grens over? Dan komen winterbanden nadrukkelijker in beeld. Bijvoorbeeld in Duitsland waar de weliswaar niet wettelijk verplicht zijn, maar waar auto’s wél moeten zijn ‘afgestemd’ op winterse omstandigheden. Dan gaat het over voldoende ruitensproeiervloeistof, ontwasemde ramen en… aangepaste banden.

Bij een ongeval op sneeuw of een bevroren wegdek wordt gekeken naar de aanwezigheid van winterbanden. Die heeft u niet? Dan stelt men dat onnodig risico is genomen en kan de verzekering besluiten dat u aansprakelijk of medeaansprakelijk bent. Zelfs wanneer de schuld normaal gesproken bij de tegenpartij ligt. Vrijwel elk land heeft zo zijn eigen normen.

Meer hierover kunt u lezen op de site van de ANWB: Winterbanden in het buitenland »

Comfort
Het rijden op winterbanden vraagt trouwens geen echte offers in comfort. Goede merkbanden maken nauwelijks meer rolgeluid. Op een droge weg is wel enige zelfbeheersing gewenst, want het zachtere rubber en de fijne profielstructuur slijten bij een forse rijstijl dan versneld.

Lees ook…

Tankpas
Nieuwe trend: vrouw in private lease auto
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…