30 July 2018
in Auto

Autotest: Hyundai Kona Electric

Je hoeft niet langer je bank te plunderen om fatsoenlijk elektrisch te rijden. De Hyundai Kona Electric claimt een range van bijna 500 kilometer en zelfs de meest luxe uitvoering blijft onder de 45 mille. Dat moesten we testen.

Het is dus niet zo raar dat ze als warme broodjes worden besteld. Hoewel? De eerste duizenden deden dat toen er nog niemand in had kunnen rijden. Is dat wel zo slim? Onze testrijder Rob van Ginneken toog naar de officiële launch in Noorwegen om dat uit te vinden.

Gaan we met zijn allen elektrisch rijden om de wereld van een verstikkende ondergang te redden? Wie weet, maar hou vooral je adem niet in tot het zover is.

In elk geval worden EV’s langzaam maar zeker een serieus alternatief voor normaal dagelijks gebruik. Steeds betaalbaarder ook. Een treffend voorbeeld is deze Kona Electric, op het eerste gezicht gewoon een volledig elektrische variant van de heel alledaagse compacte ruimtewagen. In dit geval heeft die echter wèl een energievoorraad aan boord waar ze bij Eneco nog van met de ogen knipperen.

We kunnen niet allemáál een Jaguar i-Pace of Tesla met een jumbo accupakket betalen, dus is het vooral belangrijk dat er dergelijke betaalbare long range alternatieven komen. De Opel Ampera-e was al een aardige poging, maar bleek nauwelijks leverbaar toen het erop aankwam. En over die illusoire Tesla Model 3 zullen we maar discreet zwijgen.

Het is dus grappig als de Koreaanse R&D-topman snaaks meldt dat ‘ze’ zich precies door diezelfde Tesla hebben laten inspireren. Nogal cheeky als je de doorsnee compacte-auto-segment-afwerking van interieur en schakelaars in een Kona ziet.

Het prijskaartje moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte komen. Zeker als je weet dat er onder vloer een peperduur 64 kWh accupakket ligt. En ach… een Tesla is uiteindelijk ook niet de meest geraffineerde vondst sinds de ontwikkeling van de dubbele Windsor-knoop voor je stropdas.

Eerst even de basics…

Laten we de twee hamvragen eerst maar wegwerken. Schiet het op met zijn actieradius? Een mens wil niet met samengeknepen billen op het schermpje met resterende kilometers staren, zoals tot nu toe vaak het geval was.

Hyundai belooft 482 kilometer. Haal je dat? Nee. Ja. Ofwel: alleen als je je best doet. Maar zelf wil ik ook wel een beetje doorrijden en lekker koel in de airco zitten. Tijdens mijn eerste testritten in Noorwegen bleek een kilometer of 400 realistisch. Niks mis mee.

Sleutelonderwerp nummer twee: de kosten.
In de privéportemonnee valt de klap met 4 procent bijtelling erg mee. Bij de meest luxe Premium versie (45 mille) is dat pakweg zes tientjes per maand. Reken op leaseprijzen tussen de 550 en 600 euro. Te overzien.

En zelfs aan een peperdure snellader onderweg zijn de ‘brandstofkosten’ flink lager dan bij een benzinemodel. Noteer ook maar vast dat je thuis of op de zaak best een serieuze lader nodig hebt om die jumboaccu ‘bij te tanken’. Zelfs dan duurt het aan een gangbare muurbox vijf tot negen uur.

Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh
Aandrijving:
PMSM synchroonmotor
Motor:
204 pk, 395 Nm
Prestaties:
167 km per uur, 0-100 in 7,2 sec.
Range: 
482 km (WLTP), rond 400 km in praktijk
Energieverbruik:
circa 15 kWh per 100 km
Laadtijd:
45 minuten/9 uur (100 kW/7,2 kW)
Prijs:
44.995 euro (prijzen vanaf 39.195 euro)

Rijdt het een beetje?

Je zou denken dat het de pret niet bepaald dient als je 350 kilo batterijpakket en nog wat andere techniek in een handzame ruimteauto stopt, maar in feite wil de Electric als een soort sportwagentje vooruit. Rustig cruisen past hem beter, trouwens. Met 204 pk en vooral de enorme trekkracht (395 Nm) gaat hij er bij een peut gas – stroom – met enorme stappen vandoor.

De Koreanen geven hem een mooie ‘muiltilink’ achteras mee om het extra gewicht te verwerken en het weggedrag te verbeteren, maar je merkt goed dat je met pakweg 1,7 ton auto onderweg bent. Het goede nieuws is daarbij dat veel van het gewicht laag in de auto zit. Gunstig.

Vering en besturing voelen helaas niet bepaald aan alsof je zojuist 45 mille hebt afgetikt. Ik zou hem wat dat betreft ergens tussen een wat bonkiger Ampera-e en een iets meer geraffineerde Nissan Leaf inschalen. Je kunt het niveau vergelijken met de gangbare benzinemodellen in dit segment.

Als je niet op zakenauto raffinement rekent is het nieuwe long range bijtellingwonder niet eens zo verkeerd. Groot voordeel is de rust in het interieur. Bijkomend pluspunt: zo komt de Krell-geluidsinstallatie beter tot zijn recht. Jammer alleen dat de lage rolweerstand banden nogal luidruchtig zijn. Ik geef toe: je gaat altijd iéts horen als de auto zelf heel stil is.

Benieuwd welke verschillende opties er zijn voor een tankpas? Bekijk de voor en nadelen van verschillende tankpassen.

Blik opengetrokken

Wat kun je verder nog zeggen over comfort en bruikbaarheid? De cabine en bagageruimte zijn redelijk goed voor elkaar. Ook achterin is het best te doen. Ik heb al eens op aangenamer zitmeubels gezeten, maar uiteindelijk is het een auto in het B-segment.

Minpuntje is wel dat de afwerking daar ook bij past: veel harde kunststof oppervlakken vooral. Kennelijk hebben ‘ze’ de bespaarde Koreaanse Wons wel teruggeploegd in een comfort- en veiligheidsuitrusting waar menig businessclass model een puntje aan kan zuigen. Daarbij vallen bijvoorbeeld het grote beeldscherm en een head-up display op. Een projectieschermpje met de belangrijkste info bovenop het dashboard.

Samenvattend is de Kona Electric niet de meest soeverein rijdende auto, maar hij heeft een zelden vertoond stayer karakter en brengt elektrisch rijden binnen bereik van een bredere zakelijke doelgroep. Inclusief ZZP’ers.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter