Elektrisch rijden staat lang niet bij iedere ondernemer op de agenda. Onbekend maakt onbemind en – het valt niet te ontkennen – de elektrische auto heeft praktische nadelen. Toch is het zeker voor stedelijke vestigingen en bijvoorbeeld regionale bezorgdiensten een optie. 

Naast maatschappelijk verantwoord is het toekomstgericht voor je bedrijf. Het zal niemand zijn ontgaan dat steeds meer gemeentes hun parkeervergunningen en zelfs de toegang tot hun dichtbevolkte binnensteden beperken. In andere landen zijn er al stadscentra waar je alléén met elektrische voertuigen mag rijden. Wellicht gaat dat ook hier spelen?

Luchtkwaliteit
Waarom al dat gedoe? Antwoord: geluidsoverlast en met name de uitstoot van kwalijke uitlaatgassen. Ook echt oude benzineauto’s kunnen daar weliswaar wat van, maar het zijn met name de oude diesels die als notoire viespeuken extra zwaar onder vuur liggen. Vooral onze grote steden hebben de grootste moeite om aan Europese normen van luchtkwaliteit te voldoen.

Voorheen ging het nog over milieuzones voor vrachtwagens, maar na Utrecht kent ook Rotterdam sinds kort zware beperkingen voor vervuilende personen- en bestelauto’s. Amsterdam volgt. Maak je geen illusies: andere steden ook!

Schadelijke stoffen
Even wat achtergrond over deze voor veel ondernemers pijnlijke beperkingen. Laten we het niet te ingewikkeld maken, maar de schoen knelt het meest bij fijnstof (minuscule zwevende uitlaat roetdeeltjes) en stikstofoxiden. Op allerlei locaties in ons land heeft men de grootste moeite om aan Europese luchtkwaliteitsnormen te voldoen.

En je voelt hem al: via ‘de auto’ kan nog relatief snel verbetering worden geboekt. Het zijn namelijk precies de schadelijke stoffen die echt oude benzineauto’s en met name verouderde diesel(bestel)auto’s en –vrachtwagens nu eenmaal meer uitstoten dan hun moderne broeders.

Overstap versoepelen
Haast is geboden. De Europese Unie dreigt met miljardenboetes als de lucht niet letterlijk tijdig wordt geklaard. Voor veel grote steden is het één voor twaalf. Mede daarom word je als ondernemer niet helemáál aan je lot overgelaten. Overheid en betrokken gemeentes en regio’s trekken een blik vol ‘sloopregelingen’ en ‘milieusubsidies’ open om de overstap te versoepelen. 

Daarbij hanteert bijvoorbeeld Rotterdam een soort staffel die aanstuurt op de keuze voor groengas- (ook uitzonderlijk milieuvriendelijk) en als ideaal elektrisch rijden. Indien je bij een elektrische besteller met groene stroom laadt heeft zo’n auto in theorie immers geen uitstoot. Ook niet bij het opwekken van de energie.

Nadelen

Wat kan je tegenhouden? Grootste achilleshiel: de actieradius is beperkt. In het gunstigste geval praat je bij een auto als de Kangoo ZE of Nissan e-NV200 over een kilometer of 170. En in de winter zelfs minder, want dan moet het batterijpakket harder werken en verbruik je veel energie voor verwarming en dergelijke. Elektrisch rijden ligt dus niet voor de hand als je ook langere ritten maakt.

Blijft je serviceauto normaal gesproken in en om de stad, dan hoeft dat range-probleem geen struikelblok te zijn. Zelfs pakjesdiensten komen dan niet gauw aan meer dan 120 kilometer op een dag, zo horen we uit de praktijk.



Een ander potentieel nadeel is het laden, al kun je natuurlijk ook zeggen dat het ideaal is dat je op de zaak of je parkeerplek tankt. Je kunt ook tussendoor (snel)laden. Het ligt eraan hoe vol de batterij is, maar met een snellader kan dit al in een half uurtje gepiept zijn. Kijk daar zeker naar wanneer je je oriënteert bij de merken en modellen.   

Voordelen
Het rijden met een bestelwagen op groengas is extreem milieuvriendelijk, maar feit blijft dat een elektrische auto op die kwetsbare locatie in het stadscentrum geen enkele uitstoot van kwalijke gassen heeft. En geen motorgeluid.

Doen? Als het om de rijeigenschappen gaat zeker, want een elektrische bestelwagen rijdt stil en de gerenommeerde modellen zijn verbluffend sterk en extreem soepel. In andere opzichten kan je het antwoord op die vraag als ondernemer alleen zelf geven. Lees: kijkend naar jouw gebruik van de auto en natuurlijk je belangstelling voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Dat laatste is ook belangwekkend bij het verkrijgen van opdrachten, vandaag de dag.

Financieel profiteren
Naast de rijkwaliteiten zijn er ook andere pluspunten te noteren. Een elektrische bestelwagen scoort als je hem ook privé gebruikt 4 procent bijtelling en dat is dan op een bedrag exclusief BPM in tegenstelling tot normale bestelwagens. Bovendien kun je bij aanschaf profiteren van hoge KIA en MIA (milieu investeringsaftrek) en betaal je geen motorrijtuigenbelasting.

Om in rekenvoorbeelden een indruk te krijgen van wat er zoal speelt kun je eens kijken op de sites van de grote merken. Als alles meezit en je nét in de juiste stad bent gevestigd, kunnen de premies en subsidies extreem hoog oplopen.

Reken het eens door op www.evsubsidies.nl. Al is het maar om de situatie op jouw vestigingsplek te kunnen beoordelen. Naast de grote steden bestaan bijvoorbeeld in de provincie Overijssel en Beverwijk interessante regelingen.

Ook in de gebruikskosten is er voordeel te scoren. Rijden op stroom is relatief goedkoop. Je laadt het accupakket voor een paar euro bij, in plaats van de vergelijkbare vijf, zes liter dieselbrandstof. Daarnaast heeft een elektrisch voertuig weinig onderhoud nodig – zelfs de remmen slijten minder. 

ANWB en Natuur & Milieu stelden recent een Top-10 voor elektrische bestelwagens op. Een goed punt om je verkenning te starten:

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…