24 oktober 2014
in Auto
Het is het tijd om aan uw autobanden te denken. Wie naar wintersportgebieden gaat, moet winterbanden monteren. Wie thuis blijft, heeft meer keuzes. Zo zijn er vierseizoensbanden (allweathers) die voor Nederland voldoen. Wat zijn de verschillen eigenlijk en welke band kunt u het beste kiezen? We zetten alle mogelijkheden op een rij.

Zomerbanden
Standaard banden zijn in principe goed. We gebruiken ze tenslotte al tientallen jaren en de banden zijn technisch enorm verbeterd. Wie ruim afstand houdt (maak in de winter van 2 seconden, liever 3 seconden afstand op uw voorganger. Zie kader) en goed vooruit kijkt, kan in de herfst en winter veilig rijden. Gebruik uw gezonde verstand: bij slecht winterweer blijven automobilisten in de Alpenlanden ook liever binnen. Winterbanden en allweathers zijn in het natte seizoen altijd veiliger dan zomerbanden. Vooral de remweg is bewezen korter en ook bij het wegrijden in sneeuw bieden deze banden meer grip.

Winterbanden
Winterbanden hebben zeven keer meer lamellen (profielblokjes) en het rubber is zachter. Hierdoor bijt de band zich goed vast in de sneeuw en dat is handig bij het wegrijden. In Nederland wordt bij vorst of sneeuw goed gestrooid en zijn de wegen vooral nat. Door de extra lamellen slaat een winterband meer water onder de band weg, zodat het contact tussen het rubber en het wegdek beter is. Dit leidt tot meer grip in bochten en een kortere remweg. Algemeen kan worden gesteld dat de remweg op de natte weg met winterbanden zo’n 15 procent korter is. Dan praten we al snel over 20 tot 40 meter die u eerder stilstaat.

Hogere kosten
Er zijn ook nadelen: u moet een tweede set van vier banden plus velgen aanschaffen. Eigenlijk moet u er meteen vijf kopen, want bijvoorbeeld in Duitsland mag een lekke winterband alleen door een gewone band en/of een afwijkende velg worden vervangen om naar de dichtstbijzijnde garage te rijden. Ook moet u jaarlijks twee keer betalen voor de banden- of velgenwissel en moet u vier ongebruikte banden opslaan. Veel leveranciers bieden abonnementen (bandenhotels) aan voor de wissel en opslag. Let op: het balanceren en uitlijnen van de wielen moet vaak extra worden betaald. Veel garages of bandenspecialisten drukken de kosten door winterbanden op goedkope stalen velgen te monteren. De een vindt zwarte velgen stoer, maar de ander ziet de zorgvuldig gekozen combinatie van de auto met bijpassende (sport)velgen letterlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen.

In de zomer doorrijden
In de zomer doorrijden op winterbanden is mogelijk, maar wel af te raden. De zachtere banden slijten volgens de specialisten veel sneller (automobilisten die hun winterbanden oprijden, melden dat dit erg meevalt) en -belangrijker- ze hebben bij warm weer juist een langere remweg dan zomerbanden. Ook zouden er problemen met de stuurbekrachtiging kunnen ontstaan doordat de zachte banden bij parkeren meer weerstand bieden. Goedkope winterbanden maken op een droge weg ook meer lawaai (‘brommen’).

Conclusie: Winterbanden zijn een goede keuze voor mensen die echt op safe willen rijden, de extra kosten kunnen/willen dragen en/of die reizen naar gebieden waar winterbanden verplicht zijn.

All-season banden
Vierseizoenenbanden (all-seasons of allweathers) zijn populair omdat ze de winter- en zomerbanden in één verenigen.  En daarmee hebben we meteen hét probleem te pakken: allweather banden presteren noch in de winter, noch in de zomer beter dan respectievelijk winter- en zomerbanden. Maar ze presteren beter dan zomerbanden in de winter en beter dan winterbanden in de zomer. Voor een doorsnee Nederlandse winter voldoen deze banden goed, mits het rijgedrag wordt aangepast (zie kader). Lees meer in de ANWB Winterbandentest 2014.

Oppassen in bochten
In de winter bieden de vierseizoensbanden (in vergelijking met zomerbanden) meer grip bij het wegrijden en bij het remmen, maar bij natte wegen hebben ze juist minder zijdelingse grip. Als een auto met deze banden eenmaal glijdt, dan is het lastiger de slip te corrigeren. In de sneeuw laten deze banden je sneller in de steek dan winterbanden. Niet alleen in de bochten, maar ook bij het wegrijden en het remmen.
De wetgevers in de wintersportlanden verplichten u in winterse omstandigheden tot banden met een M+S symbool (bv Duitsland) en ook nog een sneeuwvlokje (bv Oostenrijk). Veel all-season banden voldoen aan deze eisen en dus mag u er mee op wintersport. Een belangrijk voordeel is natuurlijk dat u geen tweede bandenset met velgen nodig hebt en dat u geen tijd en geld verliest door het wisselen en opslaan van extra banden.

Conclusie: Voor de Nederlandse winters zijn deze banden geschikt, maar ze presteren in de seizoenen duidelijk minder dan de ‘specialistische’ zomer- en winterbanden.

 

Rijgedrag aanpassen
Winterbanden en -in mindere mate- allweatherbanden zijn nooit een vrijbrief om maar door te knallen als het slecht weer is. Ook op winterbanden is een slip of een noodstop bij slecht weer een stuk lastiger dan in de zomer. Rijd dus niet (veel) sneller dan het overige verkeer en houd ook meer afstand. Pas de 2 of 3 secondenregel toe: u neemt een vast punt langs de weg (viaduct of verkeersbord) en begint seconden te tellen als uw voorganger dit punt passeert. Als u na ‘eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig’ hetzelfde vaste punt raakt, is uw afstand voldoende in winterse omstandigheden. En houd er rekening mee dat er dus nogal wat mensen geen winterbanden of allweathers hebben en wél een langere remweg nodig hebben. 

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…