Heel wat automobilisten hebben het moment lang uitgesteld, maar het moet er toch ooit van komen: de winterbanden onder de auto. En dat geldt niet alleen voor de zakelijke kilometervreters onder ons. Ook ondernemers met weinig kilometers of particulieren (denk aan de tweede auto) hebben alleen maar baat bij de banden die veel beter presteren op natte en besneeuwde wegen.

Denk hierbij niet alleen aan slippartijen, maar ook aan het (niet kunnen) wegrijden vanuit een besneeuwde straat of parkeerplaats. Bij sneeuw of ijzel is een klein hellinkje met zomerbanden meestal al voldoende om u te laten stranden.

Verdeelde meningen
Een recent onderzoekje onder zzp’ers en mkb-ondernemers leerde dat:

  • Ruim de helft van de ondernemers (56%) gebruikt winterbanden. 40% hiervan doet dit uit noodzaak vanwege een trip naar de wintersport; de rest (60%) kiest vanuit veiligheid bewust hiervoor.
  • De andere 44% vindt het onzinnig om winterbanden te gebruiken. Tweederde van deze groep ziet het als een marketingtruc van de bandenhanden, de rest vindt het gewoonweg overbodig omdat men de auto ook zonder winterbanden in controle houdt bij winters weer.

Een bijtertje
De winterband zorgt er vooral voor dat u sneller tot stilstand komt. Dankzij de aanwezigheid van zeven keer meer lamellen (rubberblokjes op het loopvlak van de band) en een zachter rubbersoort ‘bijt’ de winterband zich vast in de sneeuw waardoor uw remweg liefst 15 procent korter wordt. Dat is een afstand van zo’n drie à vijf remmende auto’s voor u!

Winterbanden hebben meer functies. Ze heetten eerder niet voor niets ‘regenbanden’. We hebben in ons land immers meer last van water dan van sneeuw. De winterbanden doen ook hier hun nobele werk en slaan (dankzij de extra lamellen en het zijwaarts gerichte profiel) veel meer water weg tussen de band en het wegdek dan ‘normale’ banden. Aquaplaning, waarbij de band als een surfplank op het water gaat drijven, is nog steeds niet uitgesloten, maar de kans wordt sterk verkleind.

Geen vrijbrief
Het wel of niet in problemen komen bij slecht weer heeft boven alles met de chauffeur te maken. Winterbanden zijn geen vrijbrief om bij slecht weer maar door te knallen alsof het midzomer met een kurkdroog wegdek is. Ook bestuurders met winterbanden zullen op die momenten verder vooruit moeten kijken, meer afstand moeten houden, hun snelheid moeten aanpassen en rekening houden met mede-weggebruikers die misschien meer remweg nodig hebben. En ook in wintersportgebieden (waar winterbanden verplicht zijn) zult u sneeuwkettingen in de auto moeten hebben om veilig op de vakantiebestemming te komen. Automobilisten die in de winter op hun zomerbanden blijven rijden, moeten zich realiseren dat ze extra kwetsbaar zijn door een verhoogde kans op slippen en een langere remweg. Kortom: winterbanden zijn slechts een stuk gereedschap in handen van de man/vrouw achter het stuur.

ANWB Test Winterbanden 2014
De ANWB testte ook in 2014 meerdere winterbanden in de gangbare maten 175/65 R 14T en 195/65 R 15T. De 175-maat wordt veel gemonteerd op auto’s in het  A-segment. Zeg maar: Kia Picanto, VW Up, Toyota Aygo. De 195-maat zitten vaak op auto’s in het C-segment, zoals VW Golf, Peugeot 308 of Hyundai i30.

Bij de banden voor auto’s in het kleine A-segment scoorde de Continental WinterContact TS850 de beste resultaten. De testers prezen deze band vooral vanwege de veiligheid die aan de auto werd toegevoegd. Bij de kleine middenklassers (C segment) kwam hetzelfde merk als beste uit de bus met de Continental WinterCtc TS 850. In dit segment zakten de merken Achilles en Infinity door het ijs wegens slechte testprestaties. In het A-segment zaten Cooper en Star onder de eisen die aan een winterband gesteld kunnen worden. Voor het volledige testresultaat klikt u hier.

Allweathers middelmatig
Bijzonder van de test was dat zogenoemde allweathers (vierseizoenenbanden) niet alleen in de zomertest, maar ook in de wintertest meededen. Zo ontstond een goed beeld van hoe deze banden in alle vier de seizoenen presteren. De ANWB concludeert dat allweathers, die op C-segment auto’s waren gemonteerd, in de winter iets beter presteren dan zomerbanden, maar slechter dan winterbanden. En in de zomer is het net andersom: hier zijn ze minder effectief dan zomerbanden, maar weer beter (of liever: minder slecht) dan winterbanden. Toch stelt de ANWB dat allweathers voor ons Nederlandse klimaat niet verkeerd zijn. Daar kunnen we aan toevoegen dat deze banden (voorzien van een M+S symbool) in Duitsland wettelijk als winterband zijn toegestaan en dat bijvoorbeeld in Oostenrijk deze band ook op de weg op mag, mits er een sneeuwvlokje als symbool is toegevoegd. Bij de ANWB scoorde de Falken EuroAll Season AS200 het best en kwam Uniroyal als minste uit de bus.
 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Voor welke auto ga jij?

Van een hippe Tesla tot een degelijke Volkswagen. Onze Rob test voor jou de meest aantrekkelijke zakelijke auto’s en bestelwagens. En af en toe een exotische sportwagen, gewoon omdat het kan.

Lees ook…