U bent gedreven en ambitieus in het werk dat u doet. U bent altijd druk, werkt met hart en ziel en hebt de ambitie om iets toe te voegen, om een meerwaarde te leveren. U ziet plenty mogelijkheden en kansen om bij te dragen aan het succes van uw bedrijf of organisatie. Door uw kennis, expertise en ervaring hebt u een goed beeld van wat er speelt, zowel intern als extern. U ziet gemakkelijk wat mogelijk is en waar kansen liggen. Maar komt u er ook aan toe om al die ideeën daadwerkelijk tot een succes te maken?

Een berg goede ideeën
Door uw gedrevenheid en enthousiasme, probeert u natuurlijk zoveel mogelijk van deze kansen te benutten. Waardoor u het risico loopt dat uiteindelijk geen enkel idee voldoende tijd en aandacht krijgt om tot volle wasdom te komen…

Uw uiteindelijke resultaat blijft hierdoor steken op een berg goede ideeën waarvan u het gevoel houdt dat fantastische verbeteringen voor het oprapen liggen als ze maar serieus zouden worden opgepakt.

Als u dit herkent, is de kans groot dat u een ideeëngenerator bent en (nog) geen ideeënwaarmaker. U hebt het weliswaar in u om werkelijk een stempel te drukken op het bedrijf, maar het lukt u niet om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen en succesvol te zijn. Dat ligt dan niet aan uw inzet, uw passie en uw ambitie, die is dik in orde.

Alle ingrediënten zijn aanwezig en toch komt het er niet uit!

De oplossing: succes creëren
Geef toe – vooral aan uzelf – dat het tijd is om niet alleen aan succes te denken, maar het ook daadwerkelijk te creëren. Heb het lef om te kiezen en zet uzelf neer als waarmaker van uw ideeën! Houd uzelf voor: uw expertise is geen los zand. Uw ideeën zijn geen luchtbellen die zomaar kapot knappen. Uw ideeën zijn waardevolle strategieën om aan het succes van het bedrijf te bouwen.

Zodra u als waarmaker gaat denken, ontstaat een impact op uzelf en uw omgeving die u als ideeëngenerator niet eens herkent. U beperkt zich met een ideeëngeneratorbril tot de denker over oplossingen, tot de beschouwer die aan de zijlijn ziet hoe het beter zou kunnen. Met de waarmakersbril komt u in actie en bent u op weg naar een daadwerkelijk resultaat.

Beslis daarom voor dat u een WAARMAKER bent en ga als zodanig denken.

Dit betekent wel dat u van het realiseren een vast onderdeel van uw werk zult moeten maken. Het idee bedenken is dan pas de eerste stap. Door vervolgens uw tijd en aandacht te geven aan het waarmaken, ziet u het daadwerkelijk groeien onder uw handen, neemt het vaste vormen aan en wordt het uiteindelijk de nieuwe werkelijkheid.

3 tips voor de omslag van ideeën genereren naar ideeën waarmaken

  1. Stel vast of u een ideeëngenerator wilt zijn of waarmaker van ideeën. Alleen al die basale beslissing zorgt voor verandering. Uzelf bewust zijn van het feit dat u wilt denken als waarmaker helpt u om de juiste beslissingen te nemen en de dingen te doen die werkelijke veranderingen teweeg brengen. Denkend als een waarmaker, geeft u uzelf toestemming om meer te zijn dan iemand die het beter weet aan de zijlijn.
     
  2. Kies 1 of 2 van uw allerbeste ideeën om waar te gaan maken. Door niet alles op te pakken, zorgt u dat het behapbaar blijft en u ook de motivatie kunt vasthouden om het vol te houden. Omdat het een stap buiten uw comfortzone is, vraagt het al genoeg tijd, energie en aandacht om deze verandering vorm te geven op een deel van uw werk.

    Meer tegelijk oppakken zorgt ervoor dat de kans groot is dat u geen succes zult boeken, omdat u ver voor de finishlijn alweer teruggevallen bent in uw genererende modus.
     

  3. Implementeer uw ideeën systematisch en besteedt daar wekelijks serieus tijd aan. U ziet de resultaten dan stap voor stap onder uw handen groeien. Creëer systemen en structuren die ervoor zorgen dat het waarmaken van uw ideeën een integraal onderdeel van uw werkzaamheden wordt. Denk aan vaste tijden waarin u met dit werk aan de slag gaat, zodat u niet in de valkuil stapt om binnen uw comfortzone te blijven door te denken ‘ik pak het morgen wel op’.

Kortom
Alleen al het kiezen waarmaker te zijn, maakt een wereld van verschil in de praktijk. Kiezen en daadwerkelijk aan de slag gaan om uw successen te realiseren, is dan (bijna) een logisch gevolg!

Van dezelfde auteur:
Zet de automatische piloot uit en excelleer: 5 tips »
Creëer uw eigen successpiraal met deze 5 tips »
In 5 stappen uw uitstelgedrag de baas »
 

Over de auteur:
Callista Roelofs is eigenaar van WaanBrekers en trainer en coach. Ze begeleidt ondernemers en managers die worstelen met de Waan van de Dag om te doen wat er écht toe doet.

“Ik help hen een veel grotere toegevoegde waarde te leveren aan hun organisatie, door het inzetten van hun eigen kwaliteiten en authenticiteit. Dit levert meer rust, meer plezier, meer energie én meer resultaat op.”

Voor meer informatie kijk op www.waanbrekers.nl Daar kunt u zich ook registreren voor haar gratis eBook met vijf handige stappen om te bereiken wat u écht wilt.

Volg Callista via haar blog of via Twitter

 

Proefrit: Mercedes EQB
De EQB is de ultieme ruime elektrische SUV voor het gezin. Elektrisch, ruim en dynamisch. Nieuwsgierig geworden? Ervaar de EQB nu zelf en reserveer jouw proefrit.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Voor welke auto ga jij?
Het brede aanbod van Mercedes-Benz is standaard rijk uitgerust en sluit naadloos aan bij de behoeften van de zakelijke rijder. En dat tegen een zeer aantrekkelijke prijs én netto bijtelling.