15 april 2021

4 redenen om vandaag nog te starten

Effectieve marketing staat of valt bij de bereikbaarheid, de meetbaarheid en de effectiviteit. En dat is ook voor het MKB gemakkelijk haalbaar. Vier redenen om vandaag nog met contentmarketing te beginnen.

Natuurlijk, grote bedrijven als KLM, Nike en Coca Cola hebben enorme marketingbudgetten. Maar het simpele feit dat jouw zakken wat minder diep zijn, wil niet zeggen dat contentmarketing niet voor jouw bedrijf kan werken. Waarom werkt het wel? 4 redenen:

1. Contentmarketing is meetbaar

Het effect van traditionele reclamecampagnes op radio, televisie of in tijdschriften is moeilijk te meten. Digitale manieren van marketing zijn echter makkelijk te volgen en te meten. Bovendien is het goedkoper. Dat laatste maakt het ook voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) veel gemakkelijker om verschillende manieren en kanalen uit te proberen.

Marketing door middel van bijvoorbeeld een blog maakt het mogelijk je publiek heel goed te leren kennen. Door uitgebreide en goedkope analysetools kun je heel gemakkelijk meten of je boodschap is aangekomen en bij wie, welke informatie wel werkt en welke niet en hoe jouw uitgegeven euro rendeert. Zie je bijvoorbeeld dat 50% van je publiek een blog leest op een smartphone of tablet, dan is het verstandig om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten.

2. Contentmarketing is bereikbaar voor iedereen

Content marketing kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Je hoeft er geen grote marketingbudgetten voor te reserveren. Weliswaar zijn sommige zoekwoorden duurder dan anderen in een willekeurige zoekmachinecampagne, maar over het algemeen kun je met een kleine beurs al instappen bij Google Adwords of Markplaats Zakelijk.

En dan hebben we het nog niet eens over de gratis kanalen die als een hefboom kunnen werken in je contentmarketingcampagne. Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest kunnen de invloed van je campagne een enorme vlucht voorwaarts geven. Internet staat vol met voorbeelden, (gratis) tools en best practices over hoe je sociale media in kunt zetten voor bedrijfsdoelen. Dat maakt het tegelijkertijd mogelijk om je campagne op ieder gewenst moment en vanaf iedere plek aan te passen of te verbeteren.

3. Je concurrent is gisteren al begonnen

Als MKB’er kun je het niet veroorloven om niet met online contentmarketing te beginnen. De hele wereld is online. Mensen op alle continenten zoeken dagelijks naar antwoorden op hun vragen en oplossingen voor hun problemen. Iedereen verwacht binnen enkele seconden een antwoord dat relevant is. Dus als jouw concurrent – en of die nu in dezelfde winkelstraat zit of aan de andere kant van de wereld – al werk maakt van het delen van online kennis en content dan is de kans groot dat jouw klanten hem wel weten te vinden.

Maar het is nooit te laat om op hetzelfde toneel te verschijnen. In de race blijven is eigenlijk net zo gemakkelijk als je ooit deed met het reclamebord in jouw winkelstraat: laat je publiek weten dat je een veel betere of goedkopere oplossing voor hun problemen hebt.

4. Contentmarketing is effectief

Een paar cijfers:
  • 62% van de consumenten geeft aan dat ze liever iets kopen bij iemand die hun wensen kent, verstand van zaken heeft en ze op maat kan bedienen. Daarvoor kwamen ze vroeger naar jouw zaak, nu doen ze dat online.
  • Een blog genereert 97% meer geïndexeerde links naar je website (bij een zoekopdracht).
  • Business to business-bedrijven met een blog genereren 68% meer leads dan bedrijven zonder blog.

Dus wanneer je relevante content deelt via verschillende online platformen dan komt dat uiteindelijk terecht bij jouw doelgroep. Dus in plaats van je bedrijf of product te promoten met een statisch reclamebord of een advertentie voedt je met contentmarketing jouw potentiële klanten op een interactieve manier. In plaats van het ouderwetse zenden, communiceer je nu met je doelgroep. Die voelt zich daardoor begrepen en serieus genomen en zal graag je klant worden.

En anders dan bij eerdergenoemde reclameborden of advertenties kun je met online contentmarketing precies meten wie, waar en hoe lang je content wordt bekeken. Dus start vandaag nog met contentmarketing. Succes!

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…