Heb je praktische vragen over je bedrijfsvoering of zoek je hulp bij zakelijke problemen? Dan kun je als ondernemer kosteloos aankloppen bij 155-red-een-bedrijf. Dit noodloket is door het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat ondernemers tijdig aan de bel trekken als het zakelijk even wat minder gaat. 

Het IMK speelt hiermee in op een dringende behoefte bij ondernemers. “Jaarlijks zien wij bij het IMK dat er 35.000 ondernemers hun zaak moeten stoppen als gevolg van financiële problemen”, zegt IMK-directeur Han Dieperink. “Als je dat kan voorkomen, scheelt dat de maatschappij zo’n 2,2 miljard euro aan kosten die daarmee zijn gemoeid.”

Slogan

De naam 155-red-een-bedrijf, waar komt die vandaan? “Jaren geleden werd de slogan 144-red-een-dier gelanceerd”, vertelt Dieperink. “Die bleef bij veel mensen goed hangen. Toen hebben wij ons op het hoofd gekrabd: waarom is er nog geen noodnummer voor ondernemers? Toen zijn we met 155-red-een-bedrijf begonnen.”

155-red-een-bedrijf is het eerste aanspreekpunt voor ondernemers die in moeilijkheden terecht zijn gekomen. Heb je al een tijd geen nieuwe opdrachten meer ontvangen? Is het betalingsgedrag van je klanten verslechterd? Of heb je misschien personele problemen of financiële zorgen? Ervaren ondernemersadviseurs staan in dergelijke gevallen klaar voor een persoonlijk gesprek, waarna ze kunnen bekijken welke maatregelen nodig zijn om de situatie van jouw zaak weer vlot te trekken.

Onnodig failliet

Veel faillissementen hadden volgens de IMK-voorman kunnen worden voorkomen. “De helft hadden we kunnen helpen als ze eerder aan de bel hadden getrokken. Dat doen we samen met verschillende gemeenten, we zijn als het ware een soort brandweer voor ondernemers. Ongeveer de helft van de ondernemers die zich aanmeldde, hebben we kunnen helpen. Veel van de bedrijven die we helpen, doen het daarna structureel erg goed.”

Volgens Dieperink is er vooral behoefte aan vroegsignalering. “Alle problemen worden immers klein geboren en groeien daarna soms uit tot grote moeilijkheden. Als ondernemer moet je vooral niet te lang wachten. Voor je het weet staat er een grote crediteur voor de deur en is de zaak niet meer te redden. We zien ook dat het in de aard van ondernemer zit om vanuit zijn optimisme problemen te bagatelliseren. Wij zijn er als laagdrempelig noodloket om die ondernemers te helpen.”

Hart luchten

155-red-een-bedrijf is nu actief in zo’n twintig gemeenten, met een bereik van ongeveer 1,3 miljoen mensen. Antoinne Sterk krijgt als medewerker in het callcenter van 155-red-een-bedrijf dagelijks telefoontjes van ondernemers. “Ondernemers met problemen willen graag eerst hun hart luchten. Dan vertellen ze direct het hele verhaal. Wij noteren dan de belangrijkste gegevens en verwijzen ze door naar de juiste instanties of een ervaren adviseur. Het is goed dat ze ons bellen, want ondernemers nemen hun problemen niet vaak mee naar een gemeente of sociaal loket.”

Verschillende bedrijven blijken 155-red-een-bedrijf te benaderen. “Van fietsenmakers tot horeca-eigenaren en bouwbedrijven, van alles komt voorbij”, vervolgt Sterk. “Na het eerste telefoongesprek vindt de eerste intake plaats op ons IMK-hoofdkantoor in Baarn. Daarna kunnen we ze in contact brengen met een lokale bedrijfsadviseur of coach. Die kan ondernemers bijvoorbeeld informeren over regelingen, zoals de BBZ (Besluit Bijstand voor Zelfstandigen), of de OIAZ (Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen). Dat zijn regelingen die ondernemers vaak niet kennen.”

Steeds meer gemeenten

Steeds meer gemeenten steunen het initiatief. Onlangs verbonden Valkenburg aan de Geul in Limburg en het Gelderse Ede zich aan het initiatief. “Het mkb is heel belangrijk voor Ede”, zegt Hans Vulto, adviseur van de Gemeente Ede. “We zien dat veel mkb-ondernemers het moeilijk hebben. 155-red-een-bedrijf heeft zich succesvol bewezen in andere gemeenten en daarom hebben we ons aangesloten bij dit initiatief.”

Het spreekt voor zich dat ondernemers hun problemen liever niet aan de grote klok hangen. “Dat maak je liever niet publiekelijk bekend”, zegt Vulto. “Hopelijk kunnen we hiermee de drempel verlagen. En volgens mij lukt dat: er zijn al ondernemers die gebeld hebben. We kunnen dus aan de slag.”

Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Lees ook…
Jaarlijks koopt de overheid voor zo’n 6 miljard euro aan goederen en diensten in bij het mkb. Dit gebeurt meestal via een aanbestedingsprocedure….
Per 1 augustus 2022 is de wet met betrekking tot verplichte scholing voor werknemers veranderd. Als werkgever moet je voortaan scholing die wettelijk…
Een bedrijf overnemen heeft een aantal voordelen. Zo heb je meestal direct een klantenkring en naamsbekendheid. Ben je van plan een bestaand bedrijf te…