Jaarlijks koopt de overheid voor zo’n 6 miljard euro aan goederen en diensten in bij het mkb. Dit gebeurt meestal via een aanbestedingsprocedure. Zo’n procedure is vaak tijdrovend en complex. Bovendien is de overheid geen bedrijf. Hoe pak je zoiets aan? In dit artikel geven we 5 tips voor goed zakendoen met de overheid.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Het grootste verschil tussen het bedrijfsleven en de overheid is simpel: de overheid geeft geld uit en als ondernemer wil je geld verdienen. En dat onderscheid graaft direct de valkuil voor veel ondernemers die willen winnen met een aanbesteding.

De overheid is namelijk niet per se op zoek naar de meest ‘gunstige deal’. Natuurlijk speelt kostenbeheersing een rol, maar beleidsdoelstellingen en daarbij passende oplossingen zijn minstens zo belangrijk.

Als mkb’er of zzp’er succesvol zakendoen met de overheid is een vak apart, maar zeker iets dat je kunt leren. Daarnaast zit de overheid zelf ook niet stil en wordt er flink aan de weg getimmerd aan een nieuwe online platform met als doel meer openheid over inkoopinformatie te geven.

Wetswijziging 2022: openheid inkoopinformatie

De rijksoverheid wil meer openheid geven en verantwoording afleggen over waar ons belastinggeld naar toe gaat. En minstens zo belangrijk: waarom voor bepaalde diensten of middelen is gekozen. Op deze manier wil de overheid beter communiceren en de verbinding tussen burger en overheid vergroten.

Voor ondernemers betekent dit een kans op een eerlijker speelveld. Dankzij openheid op het gebied van inkoopinformatie heb je een betere mogelijkheid om overheidscontracten binnen te slepen en een duurzamer, innovatiever en socialer aanbod te ontwikkelen.  

Nieuw platform inkoopinformatie overheid binnenkort live

Een deel van de inkoopinformatie is al openbaar beschikbaar gesteld op de website Rijksoverheid.nl. Hier vind je informatie over aanbestedingen, contracten tussen de overheid en leveranciers én hoeveel geld er is uitgegeven aan de inkoop van diensten en goederen.

Het nieuwe platform zal ook te vinden zijn op Rijksoverheid.nl en is nog in ontwikkeling. Waarschijnlijk zal het platform dit jaar (2022) nog gelanceerd worden.  

Ondernemers kunnen zich met de informatie op het nieuwe platform beter voorbereiden op offerte-aanvragen. Ook wordt de inkoopinformatie inzichtelijker en duidelijker weergegeven.

5 tips voor inschrijven aanbesteding bedrijfsleven

Dankzij de wetswijziging en het nieuwe platform vind je straks een hoop nuttige informatie over zakendoen met overheidsinstanties. Om een inschrijving op een aanbesteding zo compleet mogelijk en met de grootst mogelijke kans van slagen voor te bereiden, geven we je enkele tips.

1. Vraag een Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA) aan

Verlies jezelf niet in de bureaucratie en start op tijd met zaken waarvan je vooraf misschien niet eens weet dat ze vereist zijn. Heb je de Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA) nog niet? Vraag die dan direct aan. Een opdrachtgever kan hier namelijk om vragen als je de opdracht hebt gekregen. Daarnaast moet je tegenwoordig een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) invullen.

2. Verdiep je in het beleid van de organisatie

Leg niet te veel focus op het verkooppraatje. Natuurlijk moet je onderscheidend zijn en met een goed verhaal komen in de offerte, maar probeer je vooral goed te verplaatsen in het beleid van de overheidsorganisatie en de uitvraag. Verdiep jezelf dus in de organisatie en verwerk een scherpe analyse in de inschrijving.

3. Schrijf de aanbesteding ruim op tijd

Begin ruim op tijd met inlezen en het opstellen van de aanbesteding. Het doorgronden van een uitvraag, verdiepen in beleid en deze informatie omzetten naar strategische keuzes en een passend aanbod is niet iets wat over één nacht ijs gaat.

En voor de zekerheid: dien het document 1 dag van tevoren in. Aanbestedingssystemen, zoals TenderNed, Negometrix en Commercehub kunnen last hebben van technische problemen.

4. Plan van aanpak en duurzame visie

Vroeger maakte je met een scherpe prijs een grote kans om de aanbesteding te winnen, ook wel bekend als ‘Economisch meest voordelige inschrijving’.

Tijden zijn veranderd en hoewel een gunstige prijs zeker een rol van betekenis speelt, zal een ambtenaar veel meer leunen op factoren als een duidelijk omschreven plan van aanpak en duurzaamheid van je onderneming.

5. Besteed aandacht aan de tekst     

Last but not least: laat je tekst controleren door iemand anders. Is de inhoud en het doel van het document duidelijk en begrijpt deze persoon hoe je je onderneming wil profileren?

Heb je zelf moeite om alles goed op papier te zetten? Besteed dit dan uit aan een professionele tekstschrijver met overheidskennis, want een goed geschreven document kan een wereld van verschil maken.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…