We hadden deze lijst natuurlijk 'de beste boeken van 2015' kunnen noemen, maar vonden dat iets te pretentieus. Onze keuze viel niet op boeken met populaire onderwerpen als 'big data', social media en dergelijke, omdat je daar al elders genoeg over kunt vinden. Bovendien staat over die onderwerpen al het nodige op deze site. In plaats daarvan hebben wij gekozen voor boeken met een originele aanpak van thema's die altijd weer terugkomen: marketing, (andere) bedrijfsvoering, groeien, bedrijf (ver)kopen en advies. Met als afsluiter een luchtige aanpak van de 'kantoorcultuur'.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

1Alles is MarketingTruus Koppelaar

Het boek bevat een voorwoord van Jacco Eltingh en bestaat uit drie hoofdstukken:
strategie, middelen en praktijk. Klinkt misschien saai, maar dan vergis je je lelijk. Koppelaar is al meer dan tien jaar directeur Marketing & Communicatie bij AFAS en heeft ooit Nederlandse taal- en letterkunde gestudeerd, dus daar mag je iets van verwachten. De lezer wordt dan ook niet teleurgesteld: klanten krijgen én behouden staat centraal in deel 1, waarbij het accent ligt op keuzes maken. Deel 2 is gewijd aan social media, sponsoring, netwerken en evenementen. En deel 3 is misschien wel het belangrijkst: het meetbaar maken van je marketing, met voorbeelden van diverse tools en ideeën voor wat je het beste kunt meten. Alles lekker helder beschreven, zonder moeilijke woorden: een boek waar niet alleen de starter iets uithaalt, maar waar ook de gepokte en gemazelde ondernemer nog iets van op kan steken.

2. HolacratieBrian Robertson

Tsja, snel veranderende tijden, milennials in je bedrijf, het toenemende gebruik van technologie. Dat vraagt om een andere bedrijfsstructuur. Uit de stroom van boeken over dit onderwerp – we schreven in het magazine een jaar geleden over Dave Gray’s ‘The Connected Company’ – kiezen wij voor Robertson’s boek, omdat er een actieve community mee bezig is.

Het is weer typisch zo’n Amerikaans managementboek, waarmee de vertaler het duidelijk lastig heeft gehad. Want hoe vertaal je ‘lead link’ en ‘cross link’ als het om rollen gaat die werknemers spelen? Niet dus, waardoor het behoorlijk wennen is. Maar toch: als je ideeën op wilt doen voor een andere structuur van je bedrijf, dan is dit een aardige leidraad. Er worden ook in Nederlandcursussen gegeven op basis van deze methode.

3. Geef je concurrenten het nakijkenTineke Rensen

De tweede vrouwelijke auteur in dit gezelschap en ook dit keer van een ervaren zakenvrouw. Tineke Rensen weet namelijk waar zij het over heeft: na 20 jaar verkocht zij haar bedrijf en coacht sindsdien andere ondernemers. Conclusie uit al die gesprekken en ontmoetingen? Ondernemers laten de professionalisering van hun bedrijf achterwege omdat het teveel tijd kost of omdat ze simpelweg niet goed weten hoe en waar te beginnen. En het ondernemen op deze wijze gaat vaak heel lang goed, maar creëert wel onnodige stress.

In acht stappen en dertien hoofdstukken (van mindset tot branding, van slimme business tools tot partners) laat Rensen je zien hoe het anders en beter kan. Niet voor niets sluit ieder hoofdstuk van het boek af met de vraag: hoe verdien ik hier geld mee? Citaat: ‘Tegen mijn klanten zeg ik altijd dat er wonderen kunnen gebeuren als je je weerstand opzij kunt zetten.’ Kom op, zet je weerstand opzij en koop dit boek (of vraag het cadeau ;-)!

4. Bedrijf verkopen? Praktische handleiding voor de mkb-ondernemer, Berrie Abelen

Ook dit jaar zijn er weer duizenden bedrijven van eigenaar verwisseld. Dat aantal is nog steeds stijgend als gevolg van de vergrijzing. Daarom is een praktische handleiding ‘bedrijf (ver)kopen’ zeker gewenst. Berrie Abelen is bedrijfsovernameadviseur en daarvan mag je verwachten dat hij een en ander praktisch behandeld. De opzet van het boek laat niets te wensen over: zes overzichtelijke hoofdstukken waarin respectievelijk  doel (visie en emoties), strategie, voorbereiding, waardering van een onderneming, de vormgeving van de verkoop en het onderhandelen aan bod komen.
De nadruk ligt op verkoop aan derden (zowel van binnen als buiten het bedrijf). Jammer alleen dat het hoofdstuk over pensioen (in eigen beheer) niet geactualiseerd is. Door de veranderende wetgeving is ‘in eigen beheer’ een gepasseerd station.

5. Als ik je een advies mag geven, Ab van Urk

In het verlengde van Abelen’s boek ligt dit boek van Ab Urk. Urk is directeur van investeringsmaatschappij MBO & Groei Fonds en voormalig partner van Rembrandt Fusies & Overnames. Iemand van wie je wel advies zou willen krijgen, dus. Hij verwijt collega-adviseurs dat zij te vaak een politiek correct advies geven om de relatie goed te houden. ‘Elke keer als een overname mislukt, blijkt dat zeer deskundige adviseurs best wisten wat er mis was. Maar het werd niet gezegd.’ In zijn boek beschrijft hij, aan de hand van prikkelende stellingen, de ongeschreven regels van het vak. Wat dacht je van deze: een goed opgeloste klacht kan je meer opleveren dan een netjes uitgevoerde opdracht.
Het boek bestaat uit 30 stellingen, die elk voorzien zijn van een praktijkvoorbeeld.

6. Scaling Up – de groeiformule, Verne Harnish

Als je dit boek op de Amerikaanse site van Amazon opzoekt, zie je er testimonials bijstaan van oprichters en CEO’s van bedrijven als Benetton en Rackspace. Kijk, als mensen dingen schrijven als ‘dit boek zit vol met gereedschappen die je helpen door de grenzen te breken om te groeien’, dan weet je als ondernemer dat je een nuttig boek te pakken hebt. Nou is Harnish ook niet de eerste de beste: hij ondersteunt al jarenlang ondernemers in hun groeiplannen en is de oprichter van een wereldwijde ondernemersorganisatie. Kortom: een man die weet waar hij het over heeft, als hij het over ‘groei’ heeft. In vier hoofdstukken over je mensen, je strategie, je uitvoering en…ja, je geld, leidt Harnish je het pad op naar de groei van je bedrijf.

7. Survivalgids voor de kantooromgevingJapke-D. Bouma

Bouma schrijft regelmatig voor NRC over de kantoorcultuur op een onderhoudende manier en altijd met een knipoog. Belangrijk in deze hectische tijden! Ook ‘leerzaam’ voor ondernemers. Bouma leert ons niet alleen hoe je omgaat met de snelle jongens van sales en de nerds van automatisering, maar ook hoe personeel omgaat met een drammerige baas en die indrukwekkende collega tegen wie ze niets durven te zeggen.
Ook assessments, heidagen en afscheidsborrels komen aan bod, evenals de feestdagen of grote sportevenementen. Vergaderen, ziekmelden, salarisonderhandelingen, overwerken, glazen plafonds, haperende kopieermachines: alle aspecten van het ‘avontuurlijke leven’ in de kantoorjungle komen aan bod. Kortom: een must voor elke kantoortijger!

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Je online reputatie is belangrijk. Potentiële klanten googelen vaak eerst wat andere van jouw merk, producten of diensten vinden. En je weet het:…
Een huisstijl is meer dan alleen een logo, bepaalde lettertypes of een kleurenschema. Het is de visuele identiteit van een bedrijf, die consistent…