Te vaak geef je als ondernemer geld uit aan dingen die niet noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld aan dure softwarepakketten, abonnementen of zakelijke verzekeringen. In dit artikel geven we je 5 tips om te besparen op bedrijfskosten. En dat is in deze lastige economische tijden voor veel bedrijven extra belangrijk.

Inhoudsopgave

Door hoge energieprijzen, inflatie en haperende aanvoerlijnen komen steeds meer mkb’ers in zwaar weer terecht. In een periode van crisis is het verstandig om goed te kijken waar je kosten kunt drukken. Gelukkig zijn er diverse manieren om te besparen op bedrijfsuitgaven.

Bedrijfskosten zijn natuurlijk niet alleen nadelig. Je mag deze kosten namelijk aftrekken van de omzet en hiermee druk je de bedrijfswinst: het bedrag waarover je uiteindelijk belasting betaalt. Toch is zoveel mogelijk kosten maken niet per se een goed idee. Je moet de zakelijke kosten wél eerst maken en dus betalen. Probeer daarom een gezonde afweging te maken.

Zo min mogelijk belasting betalen lijkt aantrekkelijk, maar als het belastbare bedrag zo klein is geworden dat het ten koste gaat van wat je netto overhoudt aan het einde van de rit, kan je waarschijnlijk beter snoeien in de bedrijfskosten.

Als je goed kijkt naar je uitgaven, valt er op dit vlak meestal behoorlijk wat te winnen.

Kosten besparen? Maak eerst een overzicht

Om te beginnen maak je een duidelijk overzicht van al je bedrijfskosten. Duik in je administratie – of laat je boekhouder een overzicht maken – en zet alle incidentele en terugkerende bedrijfskosten op een rijtje. Een aantal veelvoorkomende zakelijke kosten zijn:

  • Huidige huurcontract van een kantoorpand of bedrijfsruimte
  • Softwareabonnementen
  • Zakelijke telefonie
  • Verzekeringen
  • Energiecontract/ energiekosten
  • Autolease en reiskosten
  • Kantoorartikelen (nieuwe en tweedehands artikelen)

Zodra je helder zicht hebt op al je bedrijfskosten kun je per categorie onderzoeken of je kunt besparen.

Rijzen energiekosten de pan uit? Zo houd je deze kosten in toom

Laten we beginnen met een hele actuele: energiekosten. De tijd van de verwarming flink laten loeien op kantoor of tientallen lampen onnodig laten branden is voorbij. Die thermostaat kan vaak een stuk lager (niet zo laag dat je werknemers of klanten rillen van de kou) en zet die lichtschakelaar alleen om als het echt nodig is.

En, heel belangrijk, maak gebruik van led-verlichting. Dit type verlichting verbruikt veel minder energie. Led-verlichting lijkt in eerste instantie misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar dat is het zeker niet met de huidige energieprijzen.

Ook op energieverbruik van elektrische apparaten, zoals een vaatwasser, kun je besparen. Draai alleen een wasprogramma als de vaatwasser écht vol zit. In dit artikel geven we je 7 gouden tips om energie te besparen.

Kosten besparen op contracten? Vergelijk aanbieders en bekijk of overstappen mogelijk is

Bedrijfskosten die je maakt met vaste contracten kunnen behoorlijk oplopen als je alles bij elkaar optelt. Bekijk daarom per contract of het mogelijk is over te stappen naar een andere leverancier.

Dit kan tientjes, zo niet honderden euro’s per jaar schelen. Zeker voor abonnementen op softwarepakketten die stilzwijgend worden verlengd – bijvoorbeeld antiviruspakketten – betaal je al snel de hoofdprijs. Overstappen naar een andere aanbieder of een nieuw voorstel aanvragen bij de huidige provider kan enorm schelen.

Ook onderhandelen over het huurcontract om zodoende je huurkosten te drukken is een mogelijkheid die vaak wordt vergeten.

Werkt je bedrijf veel met leveranciers? Houd altijd het aanbod en de prijzen van andere aanbieders in de gaten. Misschien is het tijd voor nieuwe leveranciers.

Heb je als ondernemer werknemers in dienst? Zo bespaar je op personeelskosten

Personeelskosten zullen waarschijnlijk een grote kostenpost vormen van het totaal aan bedrijfskosten. Op zich terecht, want gemotiveerd personeel houdt de motor draaiende. Toch is het zeker geen slecht idee om eens goed te onderzoeken of je op dit gebied kunt besparen.

Neem bijvoorbeeld alleen nieuwe, goede mensen aan die onmisbaar zijn voor de groei van je bedrijf. Probeer ook alleen vaste mensen in dienst te nemen als er structureel voldoende werk voorhanden is.

Veel klantcontact? Beperk reizen en vergader zo veel mogelijk op afstand

Komt er veel klantcontact kijken bij je onderneming? Probeer jezelf dan af te vragen welk van deze contactmomenten ook prima digitaal op afstand kunnen plaatsvinden.

Soms ontkom je er niet aan om fysiek bij een klant of opdrachtgever langs te gaan, maar in veel gevallen volstaat een digitale vergadering op afstand.

Ook al betaal je weinig bijtelling voor je vervoersmiddel of boek je een voordelige vlucht, reiskosten maak je hoe dan ook. Kosten die misschien niet noodzakelijk zijn.

Heb je zakelijke verzekeringen echt nodig?

Zakelijke verzekeringen kunnen een hoop narigheid voorkomen en dekken je in voor verschillende zaken. Ze bieden zekerheid in het geval er iets onverwachts gebeurt, waarbij je zonder verzekering zelf voor de kosten moet opdraaien.

Toch is het verstandig een afweging te maken en goed te kijken naar welke verzekeringen je momenteel hebt afgesloten en welke nou écht de investering waard zijn. Zakelijke verzekeringen zijn namelijk niet altijd verplicht.

Elke ondernemer kan besparen op zakelijke kosten

Al met al verschilt het natuurlijk per situatie hoeveel en waarop je precies kunt besparen. Een ondernemer met werknemers in dienst heeft veel meer kostenposten dan bijvoorbeeld een zzp’er die veel vanuit huis werkt. Toch is serieus geld besparen haalbaar voor alle zelfstandig ondernemers, ongeacht bedrijfsvorm.  

Maak dus een kostenoverzicht, tref maatregelen voor onnodige kosten, evalueer je huidige leverancier voor belangrijke kostenposten en kijk of je voordeliger uitkomt.

Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
Wie een bedrijfsruimte huurt, krijgt met een heleboel dingen te maken. Van een huurcontract tot wettelijke regels en andere rechten en plichten, die…
Wanneer je gaat starten met ondernemen is het verstandig om te beginnen bij het bepalen van de basis van je bedrijf: de rechtsvorm. Maar waar moet je…
De hele dag achter het bureau verdwijnen en aan het einde van de dag de stappenteller tevoorschijn toveren en zien dat je wel heel minimaal hebt…