Zo teken je bezwaar aan tegen een factuur

Je hoeft geen schriftelijk bezwaar meer te maken tegen facturen die je ontvangt van de Stichting Reprorecht. Als je het niet eens bent met de factuur kun je dit online wijzigen. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Moet ik de factuur betalen?

Via de factuur van de stichting Reprorecht betaal je voor de kopiën die je maakt uit tijdschriften, kranten en boeken. Voorheen hoefde je de factuur alleen te betalen als je een printer, kopieer- , scanner- of faxapparaat in je kantoor had staan, maar inmiddels geldt de regeling ook voor digitale kopiën die je maakt voor intern gebruik en/of verstuurt.
Klopt de factuur voor jouw gevoel niet, bijvoorbeeld omdat je helemaal geen kopieën maakt? Dat kun je dat aangeven via onderstaande stappen.

4 categorieën

Omdat het vrijwel onmogelijk is per bedrijf vast te stellen hoeveel kopieën van auteursrechtelijk werk worden gemaakt, heeft MKB-Nederland/VNO-NCW samen met een aantal aangesloten brancheorganisaties en Stichting Reprorecht vier categorieën bepaald, namelijk:

  1. “geen kopieën van auteursrechtelijk beschermd materiaal”
  2. “minder dan gemiddeld”
  3. “gemiddeld”
  4. “meer dan gemiddeld”

Categorie aanpassen

Het gemiddelde is via onderzoek in kaart gebracht en de factuur is daarop gebaseerd. Klopt het volgens jou niet in welke categorie je bedrijf is ingedeeld, dan kun je dat via de website van Reprorecht aangeven.

  • Ga naar www.reprorecht.nl/ondernemers, login aan de rechterkant (gebruik het debiteurennummer op je factuur) en je kunt je gegevens en de categorie wijzigen.
  • Is je vraag of probleem nog niet opgelost? Bel dan stichting Reprorecht via 0900-2022829 (10 cent per minuut) en maak een terugbelafspraak.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Twijfel je over de financiële haalbaarheid van je nieuwe bedrijf of project? Stel dan een exploitatiebegroting op. Die helpt je bij het in kaart…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
Staat jouw bedrijf op het punt om te groeien en denk je aan het aannemen van personeel? Dan is dit hét moment om actie te ondernemen op het gebied van…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…