Tips De Zaak Auto

Met de zomer voor de deur staan cabrio's extra hoog op het verlanglijstje. Daarbij is, net als bij motorfietsen, de plezierfactor leidend. En tegenwoordig zijn ze meestal ook nog prima geschikt voor dagelijks gebruik. Maar hoe veilig is het om ‘uit je dak' te gaan?

Inhoudsopgave

Eén factuur, één tankpas en nooit meer bonnetjes? Ontvang via De Zaak jouw kortingscode voor een zakelijke tankpas en ontdek het gemak.

Ga deze zomer uit je dak!

Veel mensen hebben ‘voor later’ twee dingen op hun verlanglijst: een camper en een cabriolet. De camper moet meestal wachten tot de zaken worden afgebouwd en er meer tijd is om Europa door te trekken.
Het is een boeiende vraag waarom ook cabrio’s vaak in datzelfde ‘later-ga-ik-genieten’-vakje belanden. In moderne coupé cabriomodellen rijd je geheel in stijl, maar kun je met een druk op de knop het solide dak achterin laten verzinken. Om met de wind door de haren en zon op de kruin verder te gaan. Zelfs in ons land kan dat vaker dan je denkt. Statistieken zeggen dat regen maar één op de acht keer spelbreker is.

Winterkou? 

Liefhebbers vinden het juist een feest om ‘open’ te rijden op een mooie koude dag. Kachel op maximum richting beenruimte, een goede jas aan en het is prima uit te houden. In omgekeerde richting wordt diezelfde truc bij een rit richting Dordogne of Middellandse Zee met de airco op standje tien uitgevoerd. Omdat je anders uit de auto zou sudderen. 

Kosten

Om de autokosten hoef je het ook niet te laten, want fraaie convertible en coupé cabriomodellen – kijk maar eens naar de Audi A3 en de Peugeot 308 CC – zijn er in een prijsklasse waar niemand in het zakenautosegment bleek van wegtrekt.
De Golf en de Beetle Cabrio zitten daar nog eens fors onder en je kunt eventueel ook voor een tussenoplossing kiezen met een auto waarvan alleen het dak helemaal tot achter je rug openschuift – de zijramen blijven waar ze zijn. Denk aan de Citroën DS3 Cabrio en als budgetoplossing de Fiat 500 Cabrio, niet voor niets een bestseller.

En bij een crash?

Kosten en andere praktische overwegingen hoeven dus geen echte drempel meer te zijn. Blijft wel die ene vraag: hoe zit het bij zo’n open auto eigenlijk met de veiligheid?
Het antwoord is makkelijk te geven: een bocht missen en met een koprol het talud af storten, is vanzelfsprekend geen aanrader, maar in de praktijk komt dat natuurlijk extreem weinig voor. Daarbij komt dat de meeste automerken zelfs dáár op inspelen. Je ziet het nauwelijks, maar de rand rondom de voorruit is doorgaans van extra sterk staal gemaakt en fungeert als een soort rolbeugel.
Verder krijgen cabrio’s achter de achterstoel extra rolbeugels mee. Soms opzettelijk verwerkt in het design, maar vaak ook verborgen. Zo gauw de elektronica bespeurt dat het misgaat, zoeven ze in een fractie van een tel omhoog. Als hoofdbescherming.
In vroeger tijden was een cabriolet bijna letterlijk een sedan waar een stuk van was afgezaagd. De structuur werd daardoor zo slap, dat je met één wiel op de stoep geparkeerd opeens de deur niet meer dicht kreeg. Inmiddels is ook dat opgelost.
Open auto’s van de grote merken sturen vrijwel even goed als hun hatchback-broers en bieden ook evenveel bescherming. Dat wordt spijkerhard bewezen in de crashtests die de onafhankelijke organisatie EuroNCPA uitvoert. Goed voorbeeld is de VW Golf Cabriolet die verrassend hoog scoort met de maximale vijf sterren. Ook blijkt het verantwoord om achterin een jong kind in een stoeltje te vervoeren.

Veiligheid verkoopt 

De internetsite euroncap.com is sowieso een bezoek waard indien veiligheid bij uw keuze een rol speelt. Welk type auto ook op de verlanglijst staat. Sinds de organisatie in 1996 met deze onafhankelijke crashtests is begonnen, heeft de hele Europese autowereld enorme stappen genomen en zijn de producten dramatisch verbeterd. Menigeen zal zich de totaal verpletterde eerste crashtest-auto’s nog herinneren die in 1996 op de AutoRAI stonden, als tamelijk schokkende waarschuwing. Inmiddels zijn autofabrikanten licht gegeneerd wanneer ze niet de maximale vijf sterren scoren. Ze proberen zelfs ‘bonuspunten’ te scoren met de introductie van hightech veiligheidssystemen. Veiligheid verkoopt.
Dus, auto kopen? Trek zeker even een uurtje uit voor een bezoek aan de info en de filmpjes op de site.

TIP 1: Beveilig je bijtelling!

Auto gestolen? Of bij een botsing total loss gereden? Een dubbele ramp als daarbij ook je privé-portemonnee een forse deuk oploopt. Zo raak je het voordeel van een nultarief bijtelling kwijt. De verzekering zorgt voor een nieuwe auto, maar die valt dan onder het huidige ongunstiger belastingregime.
Over de gebruikstijd van vier, vijf jaar gerekend kan die pech de chauffeur privé zomaar 3,5 tot zelfs 7 mille netto aan bijtelling kosten. Rijd je bijvoorbeeld in een vorig jaar aangeschafte plug-in hybride auto als de Mitsubishi Outlander PHEV, de oplaadbaar hybride Volvo V60 of een andere auto die bijtellingvrij scoort, dan zal een nieuwe auto na diefstal helaas op 7% bijtelling komen. Niet voor niets sloot Bovemij naast de normale autoverzekering duizenden bijtellingverzekeringen af.

TIP 2: Antidiefstal- en trackingsysteem

]Vooral gezien het risico van hogere bijtelling na een total loss is het een puik idee om met name grotere stekkerhybride automodellen en SUV’s van merken als Lexus met een geavanceerd antidiefstal- en trackingsysteem uit te rusten.
Vooral de SUV’s mogen zich volgens het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit namelijk in een extra grote belangstelling van buitenlandse bendes verheugen. Volgens insiders gaan dergelijke gestolen auto’s niet zelden ‘op bestelling’ naar Oost-Europese landen om daar als taxi dienst te doen. Soms zie je ze daar zelfs nog met Nederlandse platen rijden.
De afgelopen maanden valt de klap voor de oplaadbare hybrides nog wel mee, zo melden de betrokken instanties. Maar wellicht zijn de bestellingen nog niet doorgekomen bij de firma Dieventuig & Co.

TIP 3: Slippen is uit

Auto’s bieden met hun beschermende crashconstructie en slimme elektronica steeds meer bescherming. Helaas zit in het verkeer de grootste gevaarfactor veelal achter het stuur. Ooit leek de ‘slipcursus’ daarvoor een patentoplossing, maar volgens Mark Maaskant – directeur en verkeersdeskundige bij Prodrive Training – zijn die tijden veranderd. “Zonder twijfel heb je een gezellige dag en leer je er wat van, maar het is de vraag of je er anders van gaat rijden. Misschien word je op een regenachtige dag zelfs wel wat overmoedig.” 
Autorijden is volgens Maaskant het gevaarlijkste deel van een werkdag, ‘zelfs voor wie dagelijks aan hoogspanningsmasten werkt’. Natuurlijk geeft Prodrive nog steeds rijvaardigheidstraining en specialistische training op het circuit of de openbare weg. “Maar tegenwoordig komen we meestal naar een bedrijf om maatwerk te bieden. Steeds vaker gaat het ook om online leren en coaching. Met interactieve computertraining is veel mogelijk en wij volgen dan op afstand de resultaten op het gebied van verbruik en schade. En koppelen dat terug.”
Wie zich meer bewust is van oorzaak en gevolg kan winst boeken, aldus de verkeersdeskundige. Minder ruitschade, minder deuken omdat de chauffeur net iets meer afstand houdt – tot zelfs minder diefstal.
“De resultaten zijn prima meetbaar,” zegt Mark Maaskant. “Ik ken een koeriersbedrijf met vijf busjes. Dat heeft inmiddels 30% minder schade, springt efficiënter om met ritten en bespaart 10% op brandstofkosten. Vaak gaan groen en veilig hand in hand. Met zo’n moderne aanpak hoef je nog maar een klein deel van de mensen persoonlijk rijtraining te geven.”

TIP 4: Cursussen

Voor het aspect beveiliging en het voorkomen van gevaar bestaan er specialistische opleidingen. Denk aan training als directiechauffeur en bijvoorbeeld het leren omspringen met en ontsnappen aan bedreigingen van buitenaf. Zoals een overval of carjacking. Hoe keer je een auto in een slip op volle snelheid in één keer 180 graden om!
Minder grootscheeps, maar ook leerzaam zijn rijopleidingen voor gevorderden zoals onder andere de ANWB die voor auto’s en motoren aanbiedt. Dat gebeurt na de zomer bijvoorbeeld in samenwerking met de Duitse zusterorganisatie ADAC op een immense testbaan net over de grens.

Ben je klaar met alle losse bonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen? Ervaar het gemak van een tankpas.

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer streef je naar gemak en zo min mogelijk administratieve handelingen. Een zakelijke tankpas is een middel om je werk uit handen te nemen….
i.s.m.
In 2022 zijn er wereldwijd meer dan 10 miljoen elektrische auto’s verkocht en dit jaar neemt dat aantal met 35 procent toe tot maar liefst 14…
Wanneer reiskosten aftrekbaar zijn van de aangifte inkomstenbelasting kan per situatie anders zijn. In sommige gevallen zijn deze aftrekbaar van de…
i.s.m.
Wanneer we nadenken over toekomstbestendige auto’s, denken we al snel aan elektrische voertuigen (EV). Logisch, gezien de groeiende populariteit en…
i.s.m.
Elektrische auto’s zijn niet langer alleen een zeldzaam gezicht op de weg. In 2022 reden elektrische auto’s gemiddeld bijna net zoveel kilometers per…