Oude tijden herleven: steeds meer ondernemers kiezen voor service op locatie. Ofwel, gewoon bij de klant langs de deur gaan, net zoals vroeger de SRV-man, de kolenboer of de groentenboer deden. Een aantal voorbeelden.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Naar de klant toe

Ooit was het heel gewoon dat de ondernemer – van SRV-man tot groente- en kolenboer – bij klanten aan de deur kwam. Je zou bijna zeggen: oude tijden herleven. Alleen heet het tegenwoordig ‘service op locatie’. “De klant wil steeds vaker ter plekke worden geholpen.”

U kent het: de klant heeft weinig tijd. Ook bedrijven en ondernemers zitten tegenwoordig niet te wachten op een trip naar een leverancier of reparateur. De oplossing ligt voor de hand: als de klant niet naar jou komt, dan ga je toch gewoon naar hem toe?

Auto- en motorbedrijven hebben deze strategie al omarmd. Steeds vaker verzorgen ze een haal- en brengservice. Zodat de vers onderhouden zakenauto aan het eind van je werkdag weer keurig in de bedrijfsgarage staat.

Menno van Kommeren van autobedrijf Nefkens Amersfoort: “Je geeft weliswaar een stukje van de winst weg, zeg vijf tientjes, wat geeft dat als je wel grote bedrijven als klant binnenhaalt door een stapje extra te zetten? Wij merken het in elk geval goed in de werkplaatsomzet. Je praat al gauw over ruim vierhonderd euro per auto immers.”

“We gaan zelfs zover dat we de auto’s van TNT-nachtservice op zaterdag in Rotterdam ophalen, een servicebeurt geven en weer terugbrengen. Precies in de korte tijd dat ze daar even stilstaan.”

Kantoor voor de deur: 7causes

Bij het Haagse marketing- en communicatiebureau 7causes nemen ze het concept van service op locatie wel erg letterlijk. Ondernemers Chantal Verweij en Celine Morelisse brengen niet alleen het werk naar de klant, maar zetten letterlijk hun kantoor voor zijn deur: een bijna dertien meter lange omgebouwde Amerikaanse schoolbus.

Chantal Verweij: “De bus heeft achterin een vergader- en presentatieruimte, maar natuurlijk ook werkplekken en een keuken. Alles wat je nodig hebt om tot drie, vier dagen op locatie te kunnen werken. Soms bij een evenement, maar vaak ook bij onze klanten in de buurt.”

Die zijn er na twee jaar inmiddels aan gewend en willen meestal in de bus vergaderen. Dat vinden ze kennelijk leuker dan hun eigen vergaderruimtes. Er is dan plek voor zo’n acht personen. Die beperking heeft een praktische reden. Verweij en Morelisse hebben allebei het benodigde zware rijbewijs, maar wilden niet ook nog eens de papieren voor personenvervoer halen.

Verweij: “We hebben nu al drie weken tussen de truckers gezeten voor allerlei theoriecursussen en de rijlessen.”

Hoe kom je op het idee voor zo’n mobiel kantoor? “Ook al heel praktisch”, zegt Verweij. “We wonen in Den Haag en Amersfoort en dat betekent altijd een boel fileverkeer. Op een gegeven moment dachten we: je zou eigenlijk gewoon met je medewerkers moeten kunnen doorwerken in die filetijd.”

De bus werd door het Lopikse Streamline geïmporteerd en omgebouwd.

Het kostenplaatje? “Tsja, we hebben pakweg anderhalve ton in vier jaar financial leasing verpakt. Nu nog even slikken, maar als startend ondernemers kunnen we daar fiscaal handig mee omgaan en over twee jaar ziet het er opeens nog prettiger uit. Intussen zijn er in elk geval weinig mensen die kunnen zeggen dat ze met hun kantoor een lekke band kunnen krijgen!”

Nog andere problemen? “Nou, het is eenvoudiger om je internetverbindingen in een vast kantoor goed op de rails te krijgen dan op een mobiele werkplek. Maar het is nu goed geregeld. We zijn een soort proeftuin geworden van Vodafone. Ze sponsoren ons project een beetje. Via hen hebben we allerlei nieuwe apparatuur en software in gebruik.”

Mobiele fietsenwerkplaats

Uniek is de mobiele werkplek niet. In Engeland ontdekken we zelfs Tom Wood’s mobiele bierbrouwerij. Maar er bestaat bijvoorbeeld ook een ‘culibus’ als restaurant op wielen en een bus die dienst doet als rijdend juridisch loket. Recent werd ook een rijdend zorgkantoor gepresenteerd. Overigens is er op dit gebied ook het een en ander te huur.

In het Gooi richt Arne Visser zich met zijn mobiele werkplaats in een omgebouwde vrachtwagen direct op de particuliere consument. Hij noemt zichzelf de SRV-man van de fietsen, met als core business service op locatie – reparaties en servicebeurten.

Wie dat wil, kan ook een fiets bij hem kopen. Visser: “Daarvoor heb ik de internetsite Fietsserviceaanhuis. Zie het als de slagroom op de taart, want ik ben nu een paar jaar bezig en heb werk zat. Werken vanuit een mobiele werkplaats heeft voor- en nadelen. De bedrijfskosten zijn laag en de klant wil best betalen voor extra service. Ze hoeven uiteindelijk niet met hun fiets te slepen.”

“Maar je moet wel goed plannen, vooral de routing. Zo lang ik rij, verdien ik niks. Mijn 7,50 euro voorrijkosten zijn meer bedoeld om te voorkomen dat ze al te makkelijk afzeggen. Of gewoon niet thuis zijn.”

Winkel van Sinkel

Ook Intec Mobiele Installatietechniek rijdt voor. Het bedrijf regelt de inbouw van handsfree kits en andere snufjes in auto’s en doet dat op locatie. Soms gewoon aan huis, maar meestal business to business: bij autodealers, grote bedrijven, wagenparken en ook wel telecomaanbieders.

Locatiemedewerker Erik van Nus: “Dat laatste is trouwens de reden dat we de bedrijfsnaam op de bestelwagens hebben aangepast. We zijn onderdeel van Reitsma Telecom, maar als je bij pakweg KPN wordt ingehuurd om accessoires voor hun klanten in te bouwen, is het niet handig als er concurrerende teksten op je bestelwagen staan.”

Intec is door het hele land actief, maar inmiddels is er maar één vestiging. “De klant wil in toenemende mate ter plekke worden geholpen”, zegt Van Nus, “zodat hij door kan werken. En wij hebben vrijwel alles aan boord in de servicewagen. Een soort rijdende Winkel van Sinkel.”

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…