Franchise: de voor- en nadelen
Franchise heeft voordelen en nadelen voor zowel de franchisegever als de franchisenemer. In dit stuk zetten we ze voor u op een rij.

Franchise in het kort
Bij franchise gaat een zelfstandig ondernemer, de franchisenemer, een zakelijke overeenkomst aan met een franchise-organisatie: de franchisegever. De franchisenemer gebruikt tegen betaling de handelsnaam van de franchisegever. Belangrijk daarbij is dat de franchisenemer volledig voor eigen rekening en risico opereert.

Soorten franchise
1. Hard-franchise
Hierbij zijn er harde, gedetailleerde afspraken over vrijwel de gehele bedrijfsvoering. De franchisegever bepaalt zaken als winkelconcept, assortiment, inkoop en marketing. Het is de meest voorkomende vorm van franchise.

2. Soft-franchise
Is voor de franchisenemer vrijblijvender, want hij heeft binnen bepaalde kaders meer speelruimte en keuzevrijheid over zaken als het assortiment en inkoop. Risico: de formule kan enigszins verwateren.

– De meeste grote franchiseformules hebben naast franchisevestigingen ook eigen vestigingen.

I. Voor- en nadelen voor de franchisenemer

Voordelen voor franchisenemer

– een bekende en succesvolle formule gebruiken;
– je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden;
– alleenrecht om handelsnaam in een bepaald gebied te exploiteren;
– direct bij de start een beproefd product- of dienstenpakket aanbieden;
– kostenvoordeel doordat een aantal activiteiten, waaronder marketing, assortimentsbepaling en inkoop, centraal wordt geregeld;
– franchisegever is verantwoordelijk voor onderhoud van de formule;
– begeleiding en advies bij ondernemerschap.

Nadelen voor franchisenemer
– betalen voor gebruik van franchisesysteem;
– conformeren aan richtlijnen en procedures van franchisegever;
– minder vrijheid vergeleken met ongebonden ondernemerschap;
– ondernemersrisico ligt volledig bij franchisenemer.

II. Voor- en nadelen voor de franchisegever

Voordelen voor franchisegever

– snelle groei mogelijk;
– laag kapitaalbeslag;
– beperkt risico: franchisenemer opereert voor eigen rekening en risico;
– lokale marketinginspanning en betrokkenheid.

Nadelen voor franchisegever

– succes van formule afhankelijk van kwaliteiten franchisenemer;
– geen directieve, maar meer motiverende sturing van verkoopkanaal.

Lees ook:
Franchise is crisisbestendig »

Verbeter Je Cashflow
Een populaire oplossing is factoring van je facturen. Probeer het uit met 1 factuur.
Nationale-Nederlanden
Meer pensioen nieuws?
Wat moet je als werkgever weten over de nieuwe pensioenregels? Lees het direct op het nieuwe kennisplatform vol verhalen van experts, pensioenfeiten en handige tips & tricks.
Lees ook…
De wereld alleen redden kan je niet, maar er wat liever voor zijn wel. Ben jij een ondernemer, geen klimaatactivist, maar wil je wel graag dat jijzelf,…
De gemiddelde klant bestaat niet. Ze zijn er in alle soorten en maten. Nieuwe, klagende, surfende, goede. Wat is de beste benadering per klantgroep?…
Wanneer je gaat starten met ondernemen is het verstandig om te beginnen bij het bepalen van de basis van je bedrijf: de rechtsvorm. Maar waar moet je…