De zakelijke dienstverlening is verreweg de populairste sector om in te starten. Dit blijkt uit 'MKB in beeld', de jaarlijkse infographic van de Dutch Network Group met een overzicht van de stand van zaken.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

De zakelijke dienstverlening behaalde in 2014 de sterkste omzetgroei sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008: 3,9%. Zo blijkt uit de kwartaalmonitor van de zakelijke dienstverlening. Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat één op de vijf starters een bedrijf in de zakelijke dienstverlening begint.
Snelst groeiend is echter de gezondheidssector: in vijf jaar tijd een vervijfvoudiging van het aantal beroepen en 43% meer bedrijven.

Starter is dik in de dertig

De leeftijd waarop starters hun bedrijf oprichten is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven: 37 jaar.
Zzp’ers starten over het algemeen wel op oudere leeftijd dan mkb’ers. Vooral in de leeftijdscategorieën 50-54 en 65+.

Minder faillietverklaringen

Hoewel er ten opzichte van 2014 sprake is van een daling, gingen er vorig jaar toch nog bijna 7.000 bedrijven in het mkb failliet. Het betreft vooral de meer traditionele bedrijven in detailhandel en zakelijke dienstverlening.

Gevestigde ondernemer is dikke veertiger en vaak nog man

Gemiddeld is de Nederlandse ondernemer 47 jaar. In tegenstelling tot wat men zou denken, stijgt de gemiddelde leeftijd: vorig jaar was hij 46 (‘logisch’ zult u misschien zeggen…..).
Opmerkelijk feit: 4 van de 10 ondernemers in het mkb is ouder dan 50 jaar.

Er zijn nog steeds twee keer zo veel mannen als vrouwen ondernemer. Weliswaar wordt de verhouding geleidelijk wat minder scheef, maar het mkb is nog hoofdzakelijk ‘a man’s world’.

Export goed voor eenderde totale werkgelegenheid

Uit de internationaliseringsmonitor van het CBS blijkt dat het exportvolume van goederen en diensten in het derde kwartaal met 4,4 procent is gegroeid. Dit is de sterkste groei in anderhalf jaar. Het leeuwendeel daarvan komt van exportbedrijven met minder dan 10 werknemers.
In 2011 bedroeg de totale werkgelegenheid in Nederland door export ongeveer een derde. De landen die voor de meeste toegevoegde waarde in Nederland zorgen, namelijk Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, hebben ook de meeste mensen aan het werk voor Nederlandse import.

Klik op de infographic en download als PDF-bestand:

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…