Het zijn digitale tijden. We bereiken onze doelgroep via mail, sociale media en online advertenties. Papier klinkt al bijna ouderwets. Maar vergis je niet. Drukwerk is nog altijd een effectief onderdeel van een goede marketingstrategie. Sterker nog, met een mooi gemaakte flyer of origineel visitekaartje onderscheid je je van anderen. Bij Drukzo hebben ze meer dan 1000 producten om je volledig te voorzien.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Zeg eens eerlijk, hoe vaak klik jij een advertentie weg? Lees je elke nieuwsbrief? En onthoud je wat je langs zag komen? Digitale promotie is alom aanwezig – en het werkt – maar het is ook erg veel en daardoor vluchtig. De kans dat mensen ook bij jouw zorgvuldig opgemaakte Facebookpost doorscrollen is vrij groot. 

Met een flyer of kaartje geef je mensen letterlijk iets in handen. Iets dat ze nog even kunnen bewaren, nog eens kunnen lezen en waarmee ze je contactgegevens er zo weer bij kunnen pakken. Juist nu alles digitaal is, is het prettig om iets vast te kunnen houden. Zeker als het er ook nog eens mooi uitziet.

Drukzo.nl is een bedrijf dat zicht richt op het ontwerpen en produceren van allerlei middelen om je eigen bedrijf mee te promoten. Je moet hierbij denken aan producten zoals visitekaartjes, brochures, vlaggen, banners en flyers.

De do’s en don’ts van drukwerk

Drukwerk inzetten, naast je digitale marketing, is een goed idee. Maar er zijn wel wat do’s en don’ts te noemen waarmee je er nog meer uit kunt halen. Want niks is weinig effectief als drukwerk bij het oud papier.

Laten we beginnen met visitekaartjes

Visitekaartjes zijn nog altijd een veelgebruikte manier om contactgegevens uit te wisselen. Maar als je écht – zoals dat heet – je visitekaartje achter wil laten, moet je zorgen dat je indruk maakt. Veel mensen krijgen stapels kaartjes, dus opvallen is het devies. 

Denk na over wat je wil vertellen. Welke indruk wil je achterlaten? Wat wil je uitstralen? Kijk naar materiaal, lettertype, maar ook naar originaliteit. Een kaartje dat tegelijkertijd flesopener is bijvoorbeeld, voor een bierbrouwer. Of een kaartje met een hap eruit voor een restaurant. Wat dacht je van een kaartje met een geurtje voor een bloemist? Meer inspirerende voorbeelden? Zo maak je een memorabel visitekaartje. 

En flyers?

Net als een goed verzorgd visitekaartje valt een mooi opgemaakte flyer op. Bovendien wekt het vertrouwen. Dat wordt versterkt wanneer deze persoonlijk wordt overhandigd. Maar hoe ziet een goede flyer eruit en hoe zet je hem in? We zetten even wat zaken voor je op een rijtje. 

Doel

Bedenk je om te beginnen wat het doel is. Wil je een nieuw product onder de aandacht brengen of gewoon meer mensen bereiken? Misschien wil je een aanbieding aankondigen of een actieperiode. 

Tekst

Daarna ga je schrijven. Hier gaat het wel eens fout. Niet zelden wordt eerst een mooi ontwerp gemaakt en moet er daarna nog een tekst in. Maar wanneer je het andersom doet kun je veel beter zorgen dat het ontwerp de boodschap ondersteunt. Schrijf een sterke, bondige tekst die aanzet tot actie. Lok mensen naar je bedrijf of website. En houd het kort. Je hoeft niet meteen alles te vertellen. 

Vorm en formaat

Afhankelijk van het doel bepaal je hoe groot je flyer wordt, of je tweezijdig wilt drukken, of deze vierkant of langwerpig wordt en of deze gevouwen kan worden. Bij steviger papier is dat lastiger, maar het kan wel erg mooi zijn als deze per post wordt verspreid. Bedenk je dat flyers die worden uitgedeeld in een tas of broekzak moeten kunnen. Anders eindigen ze geheid in een prullenbak of op straat.

Ontwerpen

Nu is het tijd voor je ontwerp. Als je niet zelf over de middelen beschikt zijn er mooie print design tools om stap voor stap tot jouw perfecte flyer te komen. Zorg dat je er niet te veel op kwijt wil. Een paar relevante afbeeldingen en een scherpe tekst. Met behulp van kleur en je eigen creativiteit zorg je dat hij eenvoudig blijft en toch niet saai wordt. 

Verspreiden

Tijdens je ontwerpproces heb je steeds rekening gehouden met het doel, je doelgroep en hoe je gaat verspreiden. Je kunt kiezen voor uitdelen, maar ook huis aan huis laten verspreiden. Wanneer je flyers uitdeelt of bijvoorbeeld ergens neerlegt, doe dat dan waar mensen wachten. Bij de kapper bijvoorbeeld of op het station. Mensen doden de tijd graag met iets te lezen.

Hoe druk wil je het hebben?

Drukwerk kan, op de juiste manier ingezet, echt een boost geven aan je bedrijf. Kun je wel wat meer klandizie gebruiken? Heb je een product te promoten of komt er een mooi evenement aan? Maak dan goed gebruik van papier en print. Laat een blijvende indruk achter en je zult zien… Je krijgt het drukker dan ooit.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…