De kernkwadranten van Daniel Ofman zijn een belangrijk concept voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Het is een tool die helpt om jezelf beter te begrijpen, een bepaalde kernkwaliteit te ontdekken en te leren hoe je kunt excelleren in je werk en persoonlijk leven. Daarnaast zijn kernkwadranten in te zetten voor je persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe werken kernkwadranten en hoe kun je ze toepassen in je werk en persoonlijk leven?

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Wat is een kernkwadrant?

De kernkwadranten van Daniel Ofman zijn een concept dat zich richt op het identificeren van bepaalde kernkwaliteiten, ofwel persoonlijke eigenschappen die cruciaal zijn voor het succes en welzijn van een individu maar ook inzicht bieden in waarom wrijving ontstaat tussen bepaalde individuen.

Het concept bestaat uit vier termen: kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Je kunt als mens op deze eigenschappen invloed uitoefenen en zij kunnen worden ingezet om je persoonlijk beter te ontwikkelen. Deze vier termen bij elkaar worden de kernkwadranten genoemd.

Website de Zaak afbeeldingen 1000 x 562 (nieuw) - 2023-02-22T195040.681

De kernkwadranten zelf bestaan weer uit vier categorieën van kernkwaliteiten: persoonlijke kwaliteiten, relatiekwaliteiten, functionele kwaliteiten en resultaatkwaliteiten.

Daniel Ofman heeft dit concept ontwikkeld als hulpmiddel voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Het is bedoeld om bijvoorbeeld medewerkers te helpen bij het identificeren van hun kernkwaliteiten.

De kernkwadranten zijn een effectief hulpmiddel voor zowel individuen als ondernemingen. Voor individuen kunnen ze worden gebruikt om persoonlijke doelen te identificeren en een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Voor organisaties kunnen de kernkwadranten worden gebruikt tijdens teambuildingsessies en voor het ontwikkelen van talentmanagementstrategieën waarin iemands kernkwaliteit leidend kan zijn voor ontwikkelingskeuzes of promotie.

Kernkwadrant voorbeelden

Kernkwaliteit

De kernkwaliteiten van een medewerker zijn aangeboren eigenschappen die positief zijn en dus een van de sterke punten van je medewerker zijn. Maar het kan voorkomen dat het gedrag wat hierbij hoort doorschiet. Een kracht wordt daardoor juist een van de zwakke punten voor je medewerker. Iedereen heeft dit type eigenschappen in zich en een voorbeeld is wanneer iemand accuraat en precies is. Dit kan in doorgeschoten vorm een belemmering zijn en kan door een positief tegenovergestelde eigenschap worden gesteund.

Valkuil

Valkuilen hebben een negatieve uitwerking op je omgeving en zitten een medewerk zelf vaak ook in de weg. Denk daarbij aan perfectionisme, drammerigheid en besluiteloosheid.

Valkuilen zal je bij je medewerkers eerder ontdekken dan iemand zijn kernkwaliteit. Iemand die bescheiden is zal al snel als onzichtbaar worden bestempeld. Een vervelende eigenschap komt nou eenmaal eerder aan de oppervlakte.

Uitdaging

Het positief tegenovergestelde van de valkuil is de uitdaging binnen het kernkwadrant. Deze eigenschap is een goede aanvulling op de kernkwaliteit van een medewerker en zorgt voor balans. Valkuilen en uitdagingen zijn complementair aan elkaar binnen dit concept van Ofman.

Het uiteindelijke doel is een goede balans tussen flexibiliteit en consistentie. Het gaat erom dat een goede balans bereikt wordt tussen flexibiliteit en consistentie.

Allergie

Een allergie staat tegenover de kernkwaliteit. Schiet iemand door in zijn kernkwadrant ‘uitdaging’ die gekoppeld is aan zijn of haar kernkwaliteit, kan die eigenschap zich ontwikkelen tot een allergie en irritatie oproepen. Een allergie is een doorgeschoten uiting van een uitdaging van iemand. Een valkuil van de ene persoon is vaak een allergie van iemand anders. Dit zorgt vaak voor spanningen, bijvoorbeeld op de werkvloer tussen collega’s.

Kernkwadranten op de werkvloer

Kernkwadranten zijn een goede manier om alles uit je medewerkers te halen en een balans te realiseren tussen kracht en uitdagingen. Je leert je medewerkers beter kennen en je kunt effectief inspelen op problemen op de werkvloer omdat je inzicht hebt in je medewerkers. Daarnaast draagt de informatie uit de kernkwadranten bij aan het voorkomen van stressklachten en burn-outs binnen teams op de werkvloer.

Veelgestelde vragen over kernkwadranten

Wat zijn mijn kernkwadranten?

Je kernkwadranten zijn de vier categorieën van kernkwaliteiten die het Ofman-model beschrijft: persoonlijke kwaliteiten, relatiekwaliteiten, functionele kwaliteiten en resultaatkwaliteiten.

Wat is een kernkwaliteit bijvoorbeeld?

Een voorbeeld van een kernkwaliteit kan zijn ’empathie’ (relatiekwaliteit) of ‘leiderschap’ (functionele kwaliteit).

Hoe vul je een kernkwadrant in?

Je kunt een kernkwadrant invullen door je kernkwaliteiten in elk van de vier categorieën te identificeren. Dit kan door middel van zelfreflectie, feedback van anderen, en/of door middel van een assessment. Met de informatie uit dit artikel kun je nu je eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen opstellen.

Hoe werken de kernkwadranten?

De kernkwadranten werken door het identificeren van jouw kernkwaliteiten. Dat kan helpen om jouw doelen te bereiken en jouw prestaties te verbeteren in zowel je werk als persoonlijke leven.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…