Lees: achter de stoelen bergruimte binnen in de cabine, maar nog steeds een grijs kenteken. Daarvoor worden voor ons land trouwens de beide klapstoeltjes op de tweede rij verwijderd. Uiteraard is de Nissan NAVARA er desgewenst ook wel met dubbele cabine, maar dan loopt de rekening vanwege de personenwagenbelasting opeens veel hoger op en kun je wellicht beter naar een LGP gorgelende grote Amerikaan omzien.
Parkeren, bezorgen, onverharde weg
Met de Nissan NAVARA kies je duidelijk voor een wat minder uitbundige oplossing. Hij heeft een plezieriger prijskaartje en zal als middenformaat pick-up voor normaal gebruik feitelijk groot genoeg zijn. Denk aan de stad, parkeren bij een klant of bezorgadres en de toegankelijkheid van een bouwterrein of een onverharde weg. Om maar een paar dwarsstraten te noemen voor het territorium van zo’n auto.
Alternatief voor SUV of stationwagen
Prijs? Nissan wil het achterste van zijn tong nog niet laten zien omdat deze wagen na de jaarwisseling komt en kennelijk nog wordt gemat met de fabriek, maar reken op rond de 25 mille. Daarmee is hij dus ook interessant als alternatief voor een SUV of grote stationwagen. Misschien met een Nissan NOTE ruimtewagentje ernaast als tweede auto voor de momenten dat je de family mee wilt nemen?
Luxe interieur
De Nissan NP300 NAVARA is zeker geschikt voor dagelijks gebruik. In zijn nieuwe generatie is het best een chique ding en leuk aangekleed zelfs trendy. Het interieur had best in een luxe personenwagen kunnen zitten, al vind je er wel iets meer harde en op zwaar gebruik afgestemde kunststof oppervlakken in natuurlijk.
De stoelen zijn zeker niet verkeerd – ook als je twee meter lang bent – en als je iéts meer neertelt voor een luxere versie heb je een gesoigneerde comfort- en veiligheidsuitrusting. Met snufjes als het infotainmentsysteem, Nissan Connect smartphone integratie, de start stop drukknop, radar noodstophulp in de neus, slimme camera verkeersbordherkenning en bijvoorbeeld camera around view rondom de auto doen het allemaal sterk denken aan SUV personenwagens als QASHQAI, X-TRAIL & Co.
Rijeigenschappen
Wat de rijeigenschappen betreft is het een soortgelijk verhaal. De basis is nog steeds een zogenaamd ladderchassis – heel gangbaar voor heavy duty toepassingen – maar daar is wel stevig aan gesleuteld. Er kwam onder andere een geavanceerde nieuwe achterwielophanging onder. Voor de kenners: multilink.
Een scheurneus is het er natuurlijk nog steeds niet mee, maar de verbetering is goed te merken. Hij is met name ook wat handelbaarder geworden door zijn kortere draaicirkel. Over de prestaties op onverhard zijn bijvoorbeeld de Australische media zeer te spreken. Veelbelovend, want daar is één op de drie verkochte Nissans zo’n NAVARA. Uiteraard is hij ook leverbaar met 4WD.
2,3-liter turbodieselmotor
De Japanners hebben de dikke drieliter V6 diesel vervangen door een nieuwe hightech 2,3-liter turbodieselmotor. Die kun je trouwens ook bestellen met biturbo techniek – twéé turbo’s – en dus nog meer power en trekkracht. Maar met dik 400 Nm is de normale ook al sterk zat lijkt ons. Ook belangrijk: hij is veel zuiniger en stiller dan zijn van-dik-hout-zaagt- men-planken voorganger.
Standaard is de zesbak aanwezig – trefzeker maar met lange slagen – en optioneel kun je een 7-versnellingsautomaat krijgen, als het wat luxer mag. Achter zijn aardig gestroomlijnde uiterlijk en verrassend luxe interieur gaat natuurlijk ook gewoon een werkpaard schuil. Hij mag tot 3,5 ton trekken en er kan rond een ton worden geladen op de pickup vloer. Pallets met tegels bijvoorbeeld.