Wie een succesvol ondernemer wil worden, moet zichzelf als een sterk merk kunnen verkopen. Maar hoe doet u dat? Hoe onderscheidt u zich van de rest? De vijf beste tips van communicatietrainer Benito Doelwijt.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

“Hoe word ik als ondernemer een sterk merk? Op welke manier word ik zo herkenbaar dat andere ondernemers minder opvallen tijdens mijn aanwezigheid? Wat maakt mijn merk zo krachtig dat de bekende grootmachten ernaast verbleken?”

Dit zijn de minder bescheiden varianten van vragen die ondernemers dikwijls op mij afvuren tijdens een van mijn lezingen over Personal Branding, oftewel ‘de mens als merk’.

Hieronder de top 5 van zaken die u als ondernemer tot een sterk merk maken:

  1. Wees uniek, wees uzelf!

    Zorg dat uw doelen dicht bij uw persoonlijkheid staan. Het is vermoeiend om u anders voor te doen dan u bent; investeren in uw eigen burn-out is per definitie een slecht plan.

  2. Wees specialist

    Een goede voorbereiding en kennis van zaken geven u en uw klant vertrouwen. Spreek als specialist over uw product of dienst, u laat zich immers toch ook niet opereren door een chirurg die ‘wel iets afweet’ van operaties?

  3. Kom gemaakte afspraken na

    Helaas is het nakomen van afspraken zeldzaam geworden, weet ik uit ervaring. Vreemd, want de resultaten zijn verbluffend goed. Doe geen beloften die u niet kunt nakomen, dit brengt schade toe aan uw imago.

  4. Wees enthousiast en straal

    Stralen komt van binnenuit. Wanneer u lekker in uw vel zit en plezier beleeft aan wat u doet, dan wordt dat vanzelf zichtbaar voor de buitenwereld. Stralen kan op verschillende manieren, zoek een manier die bij u past bijvoorbeeld in het delen van uw passie, in uw kleding of houding.

  5. Organiseer uw talenten

    Weet wat uw sterke punten zijn en benut deze maximaal. Zoek voor de punten waar u niet, of minder sterk in bent, goede bondgenoten. Wees niet in van alles een beetje goed, maar juist in minder héél goed.

Conclusie:
We hebben allemaal merkpotentie in ons, u moet het alleen wel aandurven om naar buiten te brengen. Succes!

Benito Doelwijt is sinds 10 jaar adviseur en coach van bestuurders en ondernemers op het gebied van management, sales en het ‘bewaken van een merk’. Verder geeft hij zijn als rol als partner binnen 4Goals inhoud door het o.a.verzorgen van communicatie- en vaardigheidstrainingen, met als specialisatie Personal Branding. Doelwijt heeft zijn eerste ervaring opgedaan als Commercieel Directeur bij een landelijke inkoopcombinatie en raakte na zijn studie Gedragswetenschappen gefascineerd door het menselijk gedrag, wat hij verwerkt in zijn trainingen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een huisstijl is meer dan alleen een logo, bepaalde lettertypes of een kleurenschema. Het is de visuele identiteit van een bedrijf, die consistent…
Je online reputatie is belangrijk. Potentiële klanten googelen vaak eerst wat andere van jouw merk, producten of diensten vinden. En je weet het:…