De Europese Unie is nog ver te zoeken als het om verkeersregels gaat. Het heeft zijn charme dat ieder land zijn eigen gewoonten heeft, maar 1500 euro boete als u in Frankrijk flitspaalsignalering op uw telefoon hebt, is even iets anders. En in Duitsland wordt zo'n gezellige kerstmarkt extra duur als u met een oude auto de binnenstad inrijdt. In Frankrijk mag u op de vluchtstrook niet eens uw eigen band wisselen.Gelukkig zet de ANWB alle bijzonderheden jaarlijks keurig voor u op een rij in de jaarlijkse Winter Reiswijzer.

Afwijkende regels

Het reizen in de winter vraagt extra aandacht. Bijvoorbeeld de juiste banden voor rijden op natte en gladde wegen. Ook kunt u zelf heel veel doen om pech in de winter te voorkomen, zoals bijvoorbeeld het doorlezen van het instructieboekje. De kracht van de ANWB Reiswijzer Winter 2014-2015 zit vooral in het signaleren van afwijkende verkeersregels. We lopen de belangrijkste verschillen langs.

Winterbanden

Grof samengevat bent u in alle wintersportlanden verplicht te zorgen dat u geen gevaar of hinder voor het overige verkeer vormt. Alleen Nederland, België, Spanje en Portugal kennen geen verplichting of aanbeveling om winterbanden, allweathers en/of sneeuwkettingen in “winterse omstandigheden” te gebruiken. Houd het simpel en veilig voor uzelf en uw reisgenoten: gaat u skiën, zorg dan voor winterbanden en sneeuwkettingen. U vindt een gedetailleerd en actueel overzicht per land in de Reiswijzer.  

Milieuzones

De meeste grote Duitse steden hebben milieuzones (Umweltzones) waarbij de milieueisen (ook aan uw Nederlandse auto) strenger worden naarmate u dieper de stad binnenrijdt. Uw toegangscode wordt bepaald aan de hand van uw kenteken. De stickers hebben kleuren en cijfers: Rood (2) moet aan de buitenrand van de stad blijven. Alleen auto’s met de groene sticker (4) mogen de binnenstad inrijden. Let op de borden boven en langs de toegangswegen van de stad. De Duitse politie controleert ook buitenlandse en geparkeerde auto’s en een auto zonder de juiste sticker krijgt 40 euro boete. Informatie over de stickers en waar u ze kunt krijgen vindt u hier of hier.

Navigatieapparatuur

Radardetectoren (‘Stingers’) worden in alle EU-landen zwaar beboet. Maar in veel landen zijn ook apps die voor flitspalen waarschuwen verboden. Daarbij maakt het niet uit of ze standaard op uw inbouw- of zuignap navigatieapparaat (bijvoorbeeld VDO Dayton of TomTom) zitten of op uw smartphone of tablet, zoals Flitsmeister of Flitsnav. En het maakt ook niet uit als deze functies zijn uitgeschakeld. Het hebben van de app is al verboden. Verwijder de software volledig als u naar België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk of Zwitserland reist. TomTom is als enige leverancier zo vriendelijk zijn klanten te helpen bij het verwijderen. Raadpleeg uw merkgarage.

Elektrisch rijden

Volledig elektrisch naar uw wintersportbestemming reizen is mogelijk, maar u moet vooraf uw route verkennen en de laadpunten bepalen. Dit kan online bij Elektrischeauto.com of bij Plugsurfing of bij de ANWB Check vooraf of de oplaadpalen, die u onderweg gebruikt, ook snel kunnen laden en dat ze niet alleen te gebruiken zijn voor abonnees van een bepaalde stroomleverancier. Houd er rekening mee dat uw auto in de winter 20 tot 40 procent minder actieradius heeft.

U kunt het energieverbruik onderweg flink verminderen door de stoelverwarming te gebruiken in plaats van de interieurverwarming. Veel elektrische auto’s hebben ook de mogelijkheid (schakelstand) om extra op de motor af te remmen. Deze remenergie laadt de accu’s steeds een beetje bij. Gebruik deze stand bij de afdaling in de bergen. En plug uw auto bij aankomst direct in het hotel, want bij koud weer duurt het opladen veel langer. Gebruik dan ook de mogelijkheid van veel elektrische auto’s om aan de laadpaal het interieur verwarmd te houden. Dat is comfortabel en veilig.

O ja, denkt u er even aan dat u met uw skikoffer op het dak niet zo maar een parkeergarage inrijdt?

Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Lees ook…
De ontwikkelingen op de energiemarkt volgen elkaar in rap tempo op en prijzen rijzen de pan uit. Sinds 1 juli 2022 heeft het Ministerie van Economische…
Bedrijven en instellingen zijn verplicht energiebesparende maatregelen te nemen die een terugverdientijd hebben van 5 jaar of minder. Geldt die…
Jaarlijks koopt de overheid voor zo’n 6 miljard euro aan goederen en diensten in bij het mkb. Dit gebeurt meestal via een aanbestedingsprocedure….