Social media blijft leidend, ook in 2024. Het is nog altijd de goedkoopste en meeste effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Lees hier wat de trends zijn en wat er komen gaat.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Hoe en waar vind je als ondernemer jouw publiek op sociale media?

Ondernemers moeten mee met de groei van sociale media. Want…communiceren met klanten, nieuwe doelgroepen aanboren, ambassadeurs kweken, merkbekendheid verhogen, interesses wekken en verkopen opkrikken. De communicatie en de verkoop lopen in toenemende mate via social media. Dit is de goedkoopste manier om een flinke doelgroep te bereiken. Voor jou betekent dat: business.

Elke dag besteedt de gemiddelde Nederlander dik anderhalf uur op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Pinterest, Snapchat, Twitter, LinkedIn en andere online platformen. Jongeren zijn er nog een uur langer zoet mee.

Interessant om te weten is dat vooral 40-plussers afgelopen jaar meer social media zijn gaan gebruiken. Instagram kreeg er afgelopen jaar bijna 1,2 miljoen nieuwe gebruikers bij in Nederland! Potentiële klanten, als je ze maar weet te bereiken.

Maar waar en wat moet je in het oerwoud van sociale media je weg vinden? En wat moet je doen om je doelen te bereiken. Elk jaar komen er nieuwe functionaliteiten, platforms, strategieën, content trends, en social commerce mogelijkheden bij. Online marketing biedt een vat aan mogelijkheden. Wij zetten een aantal belangrijke social media trends voor 2024 op een rij.

Wat zijn de trends?

1. Kort, korter, kortst

Het succes van TikTok toont het klip en klaar: korte video’s zijn hot. Vooral onder jongeren. Maar ook andere sociale media herkennen de trend. YouTube shorts bijvoorbeeld, scoort goed bij een iets ouder publiek. Datzelfde geldt voor Instagram reels (voor jong en ouder) en Snapshat Spotlight (jong publiek). Je doet er goed aan mee te gaan met de nieuwe trends:

  • Het fun gehalte van de video is belangrijker dan de kwaliteit van de video.
  • Maak het persoonlijk. Geen stockmateriaal.
  • Spreek en kijk je volgers in de camera direct aan.
  • Maak voor ieder kanaal aparte content.
  • Korte video’s van 8 tot max 30 seconden. Afhankelijk van het kanaal.


Oh ja, en geen harde sales in (organische) social video’s. Daarvoor schakel je betaalde campagnes in.

2. Snel, sneller, snelst

Reactiesnelheid wordt steeds belangrijker. Je klanten verwachten van je dat je binnen een half uur reageert op een vraag via social. Dan gooi je hoge ogen op de NPS-ladder (Net Promoter Score waarmee je klantervaringen meet).

Interactie met je klanten is dé manier van impact maken. Het is ook een geweldige manier om ze kwijt te raken, zodra je niet aan de verwachting voldoet.

Nog een stapje sneller is social commerce ofwel online shopping. Zo kun je na het kijken van een klusfilmpje direct die zaag kopen. Social commerce systemen zijn grotendeels geautomatiseerd. De volgende stap: live shopping komt eraan. Daarmee kun je tijdens het bekijken van een filmpje direct op de ‘buy’-knop drukken.

Social commerce heeft veel toekomst, omdat steeds meer mensen social media gebruiken om actief te zoeken naar producten en diensten.

3. Minder influencers, meer creators

Gebruikers van sociale media zijn in toenemende mate klaar met al die influencers. Ze snappen het trucje nu wel. Meer waarde hechten ze aan ‘echte authentieke mensen’ die iets vertellen over jouw product of dienst. User generated content wekt meer vertrouwen.

Creators zijn mensen uit je eigen doelgroep, met dezelfde persoonlijke voorkeuren. Ze maken authentieke content op de belangrijkste sociale media. Dat soort content levert op dit moment veel engagement op.

Het relatief nieuwe – maar onder jongeren uiterst populaire – platform BeReal toont hoe groot de behoefte is aan zulke authentieke content. Mensen zoals jij en ik vertellen er wat ze van een product vinden.

De filmpjes ogen soms vrij amateuristisch. En juist zulke nieuwe content draagt bij aan het gevoel van echtheid. Creators zijn kortom een welkome aanvulling in je marketingmix.

4. Interactie en retargeting

Met de steeds strenger wordende privacyregels, wordt het lastiger je direct tot je doelgroep te richten. Demografische targeting is niet bruikbaar meer. Daar zijn gelukkig prima alternatieven voor.

  • Retargeting is een trend. Om die strategie in te kunnen zetten, is het zaak om gegevens van je potentiële klanten te verzamelen. Hoe? Via polls, berichten, vragenlijstjes, en andere tools die social media beschikbaar hebben.
  • Retargeting is een online marketingstrategie, waarbij je als bedrijf bezoekers van je website via allerlei andere (social) media je diensten/producten aanbiedt.


Interactie is daarbij key. Dat is ook een prima indicatie van wie nou eigenlijk interesse heeft in jouw product of dienst, en welke content ze interessant vinden. Waar reageren mensen op? Wat delen ze gretig? Ook het algoritme van zoekmachines is dol op die interactie.

5. TikTok en BeReal, maar ook Instagram en ook Twitter maakt opmars

Elk jaar verschuiven de populariteitscijfers over de sociale media. Dat is dit jaar niet anders. Voor jou betekent dat: verdiep je in je doelgroep. Waar surft die het meest?

De cijfers tonen dat tieners TikTok massaal omarmen, maar ook druk zijn met Snapchat en BeReal. Facebook speelt geen rol.

Iets oudere jongeren zitten graag op Instagram en YouTube.

Veertigplussers zijn trouw aan Facebook, maar scrollen ook veel door Instagram en LinkedIn. En ook Twitter trekt nog steeds een miljoenenpubliek onder die doelgroep.

WhatsApp is onder alle leeftijdscategorieën van groot belang.

Elk jaar komen er ook nieuwe platforms, die vervolgens ook weer uit het beeld verdwijnen. Maar er zijn ook blijvertjes. Discord is daar een voorbeeld van. Daarin spreken mensen vocaal met elkaar.

Goed idee om te kijken of je daar je doelgroep kunt vinden. De kleinere platforms bereiken tezamen meer dan een miljoen gebruikers, vaak met specifiekere doelgroepen. Dus deze nieuwe kanalen kunnen geweldig zijn om op te adverteren.

Vergeet ook Twitter niet. Het speeltje van Elon Musk zag inderdaad jarenlang een dalende lijn van het aantal gebruikers, maar aan die trend lijkt een einde gekomen.

Het klopt dat Twitter afgelopen jaar opnieuw gebruikers verloor. Maar die daling heeft voor een groot deel te maken met de opruimwoede van de nieuwe eigenaar. Overgebleven is een platform met trouwe gebruikers, maar óók met nieuwe mogelijkheden. Short video’s blijven maar aan populariteit groeien. De grootste groep gebruikers zijn volgens het platform mannen van middelbare leeftijd.

6. VR en AR in opkomst

Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zijn worden steeds belangrijker. AR begon met grappige programmaatjes, zoals de mogelijkheid op Snapchat om met filters mensengezichten te veranderen in dierenkoppen. Inmiddels worden de commerciële mogelijkheden meer en meer ontdekt. Van het kijken hoe een zonnebril op je eigen hoofd staat tot het testen van een nieuwe bank in je eigen kamer. Het bevordert de verkopen.

Met VR gaan de ontwikkelingen iets trager. Bekend is Mark Zuckerbergs droom om een virtuele sociale realiteit te maken: Metaverse. Inmiddels werken alle grote sociale platforms aan de implementatie van VR om een virtuele echte wereld te creeëren.

Lijst - 5 social media trends voor ondernemers

De cijfers

Whatsapp is met 12,5 miljoen gebruikers het grootste platform in Nederland, maar door het gesloten karakter is dat voor adverteerders niet zo interessant.

De top bestaat verder uit Facebook (9,9 miljoen), YouTube (9,9 miljoen), Instagram (6,6 miljoen) en LinkedIn (5 miljoen). TikTok bestaat nog maar een paar jaar, maar heeft al dik 4 miljoen gebruikers. Goed om te weten: Facebook krimpt, YouTube groeit. De kans dat 2024 ook door Facebook wordt aangevoerd, lijkt daarom klein.

Het beeld van de snelste stijgers en dalers mag best opvallend heten. TikTok en Instagram trekken snel meer gebruikers, maar ook Twitter groeit weer en is terug op het piekniveau van 2014.

Tip! Vastleggen en kalenderen

Om je marketingstrategie te optimaliseren is het een goed idee om vast te leggen wat je wilt bereiken. Bedenk wat online marketing je in het nieuwe jaar moet brengen en hoeveel je eraan wilt geven. Laat je medewerkers meewerken aan jouw doel. Engagement onder je collega’s is essentieel.

Het maken van een contentkalender is in dat licht de perfecte leidraad. Zoek uit op welke momenten van de week jouw doelgroep online is, en welke piekmomenten in het jaar van belang zijn. Aan de hand daarvan bepaal je wanneer je een blog post, een korte video, een spraakbericht, een advertentie of wat dan ook. Je zet er ook in op welk platform je posts loslaat en waarom. Zo wordt je strategie helder en heb je een instrument in handen om uitkomsten te meten.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Veelgestelde vragen: 

Wat zijn de grootste platforms in Nederland?

Gemeten naar het aantal gebruikers is dit de top tien van nu.

  1. Facebook (9,9 miljoen gebruikers)
  2. YouTube (9,9 miljoen)
  3. Instagram (7,8 miljoen)
  4. LinkedIn (5 miljoen)
  5. Pinterest (4,6 miljoen)
  6. TikTok (4 miljoen)
  7. Snapchat (3,9 miljoen)
  8. Twitter (3,1 miljoen)
  9. Telegram (1,7 miljoen)
  10. Discord (1,5 miljoen)

Welke social media groeien het snelst?

  1. TikTok (+54%)
  2. Snapchat (+30 %)
  3. Instagram (+18 %)
  4. Discord (+10%)
  5. Telegram (+9%)

Hoeveel tijd besteden Nederlanders op social media?

In Nederland gebruiken 14,1 miljoen mensen social media. Gemiddeld spenderen ze dagelijks per persoon 114 minuten op de socials. Jongeren zitten 161 minuten per dag op gemiddeld tussen de vijf en de zes verschillende sociale platforms.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn werkte jarenlang in de journalistiek, voordat hij besloot zijn blik te verbreden. Zijn ervaring gebruikt hij voor het maken van producties die informatie op een aantrekkelijke manier presenteren. De menselijke kant is wat hij zoekt in zijn teksten.
Lees ook…
Wil je nieuwe klanten bereiken via social media? Promoot je product of dienst dan doelgericht met een advertentie op Facebook, Instagram, YouTube,…