Top10
Reden genoeg dus om te kiezen voor een bestelauto die zo min mogelijk brandstof verbruikt. De ANWB en Stichting Natuur & Milieu publiceerden in december 2013 een top-10 zuinige bestelauto’s. Dat zijn eigenlijk drie top10’s, voor drie klassen bestelauto’s: klein, middel en groot. De topscoorders zijn de Citroën Nemo (klein), Volkswagen Transporter (middel) en Mercedes Sprinter (groot).
Klassen klein, midden en groot
Volgens de toelichting die de twee organisaties geven, is die indeling in klassen gangbaar. Belangrijkste criterium is het laadvolume. Het laadvolume van de kleine bestelauto’s is maximaal 5 m3. De middelgrote bestelbusjes hebben een laadvolume van 5 – 7 m3 en de grote bestelwagens hebben een laadvolume boven de 7 m3. Ook in lengte van het laadruim en het leeggewicht is er een duidelijk onderscheid tussen de klassen.
Voordeel
Wat de keuze voor een zuinige bestelauto u kan opleveren is al zichtbaar binnen de top-10. In de categorie klein heeft het zuinigste model een verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer, de minst zuinige een verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer. Rijdt de auto 30.000 kilometer per jaar, dan bespaart u € 260 op brandstofkosten. We gaan uit van een dieselprijs van € 1,24 (exclusief BTW).
In de categorie middel bedraagt het verschil tussen de minst zuinige en de aanvoerder van de top-10 bij 30.000 kilometer € 372, in de categorie groot € 558. Let wel: dat zijn vergelijkingen van auto’s binnen de top-10. Het verschil tussen top-10 bestelauto’s en modellen die niet in deze lijst staan, kan veel verder oplopen.
Laadvolume, leeggewicht of laadgewicht
De keuze van een bestelauto hangt van veel factoren af, naast laadvolume of laadgewicht kan dit ook bijvoorbeeld de trekkracht zijn. Het is echter ook zaak om u niet blind te staren op verbruikscijfers. De bestelauto moet immers ook nog beantwoorden aan de gebruikseisen die bij uw onderneming horen. Voor de ene ondernemer zal het belangrijk zijn om veel laadvolume te hebben, voor een ander is de lengte van het laadruim doorslaggevend. Daarbij is het handig op te merken dat meer laadruimte vanzelfsprekend ook voor hogere verbruikscijfers zorgt.
BPM
Bij aanschaf van een bestelauto hoeft u geen BPM en BTW te betalen mits u de auto “meer dan bijkomstig” voor uw onderneming gaat gebruiken: tenminste 10 procent van het totaal aantal kilometers dat jaarlijks binnen uw bedrijf verreden wordt, moet op conto komen van de bestelauto. Zie de website van de Belastingdienst.