Autopech kost tijd, geld en imagoschade. Te laat op een afspraak of serviceadres aankomen is nooit goed. Gelukkig kunnen veel problemen juist in de wintermaanden met tijdig onderhoud en ‘praktisch denken' worden vermeden.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

1. Start- en accuproblemen

Bij extreme kou staan tot drie keer zoveel auto’s stil als normaal. De motor heeft het zwaar te verduren, maar met stip genoteerd staan toch start- en accuproblemen. Bij een accu met ver gedaalde ‘elektrische kracht’ gaat het lang goed, maar de techniek geeft het op wanneer de startmotor even extra hard moet werken. Zoals bij een ijskoude motor die zwaar draait.

Voor bedrijfszekerheid is het tijdig vervangen van de accu een absolute aanrader. Elk autobedrijf kan overigens een simpele test uitvoeren om te bepalen hoe het met de accuconditie is gesteld. Te lang wachten kost juist een boel geld, want met autopech staat ook je bedrijf stil. Zeker voor een ZZP-er.

Zelf met startkabels aan de gang? Laat dat maar liever aan de vakkundige garagist of wegenhelper over, want vooral geavanceerde auto’s (met veel elektronica) kunnen daardoor systeemschade oplopen.

2. Vastgevroren deuren

Voorkomen is beter dan genezen. In de top 3 van de pechstatistieken staat naast accu en motor een ogenschijnlijk simpel probleem. Toch kom je bij vastgevroren deuren en sloten evengoed niet weg. Er zijn gelukkig speciale sticks en sprays in de handel waarmee u het deurrubber en de sloten daartegen kunt beschermen.

Zit de boel eenmaal vast, dan komt slotontdooier in beeld. Of houd een zak met warm water tegen het slot. Een vastgevroren deur? U kunt met speciale ontdooiende spray werken, zoals die ook op bevroren ruiten gebruikt wordt. Een praktijktruc die vaak helpt is om de deur juist een paar keer stevig extra aan te drukken. Om het ijs tussen de rubberranden letterlijk te breken.

3. Vermijdbare problemen

Bekijk je de pechhulpstatistieken van bijvoorbeeld de Wegenwacht over het gehele jaar, dan staan ook daar nogal wat zaken op die de autorijder zichzelf mag aanrekenen. Uitzondering die de regel bevestigt: de lekke band. Daar doe je natuurlijk weinig aan. Maar als nummer twee op de lijst staat wederom ‘de accu’. Ongeveer één op de zes pechgevallen is een lege accu het probleem.

Tel daar nog zes procent van de pechgevallen bij op waarbij de accu echt defect is. Ook in de rest van het jaar geldt: let op regelmatig onderhoud en tijdig vervangen. Bij elkaar opgeteld is de accu niet alleen in de winter, maar het hele jaar door simpelweg probleemgeval nummer één.

Daarnaast zie je in de statistieken opmerkelijk vaak ‘vermijdbare’ problemen opduiken als verkeerde brandstof getankt. Maar liefst één op de zestien keer dat pechhulp wordt gevraagd. Zonder brandstof stilvallen is nog zo’n voorbeeld. Ook sleutels die nog in de auto liggen komt vaker voor dat je zou denken: bij één op de vijf en twintig pechgevallen moet de auto worden opengemaakt.

Alles bij elkaar opgeteld, blijkt tijdverlies door autopech vaak te voorkomen met tijdig onderhoud en door met gezond verstand op de omstandigheden in te spelen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…