Welke gemeenschappelijke eigenschappen hebben ‘innovatieve ondernemers’. Het staat uitgebreid beschreven in het boek
van Bakfiets, garnaal en stormparaplu van Judith Stoop en Job Franken.
De auteurs maakten speciaal voor De Zaak een korte serie en belichten wekelijks één eigenschap.
In deze derde aflevering: een gebrek aan ‘intellectuele arrogantie’.
Succesvolle innovatieve ondernemers zijn zeker niet ‘intellectueel arrogant’. Ze weten waar ze wel goed in zijn, maar zijn zich ook goed bewust van hun eigen beperkingen. En wanneer je streeft naar het beste resultaat, moet je jouw eigen beperkingen door anderen laten aanvullen. Alle twaalf door ons geïnterviewde ondernemers zijn voortdurend op zoek naar kennis. Omdat ze zelf simpelweg niet overal verstand van hebben.
Kring om je heen bouwen
Oscar Meijer ontwikkelde de Sunhower, het zonnekanon voor onder de douche. Hij adviseert: “Zorg ervoor dat je goede mensen om je heen hebt. Want je hebt zelf gewoon niet zo veel ervaring wanneer je met iets nieuws bezig bent. Praat met veel mensen. Kijk wie de mensen in je eigen netwerk zijn, binnen je omgeving, en bedenk welke rol zij zouden kunnen hebben. Op die manier kun je een kring om je heen bouwen die je – zeker in de opstartfase – veel om advies kunt vragen.”
Nederland’s eerste inktvisjager Anton Dekker reisde zelfs af naar Japan, het ‘Mekka van het inktvisjagen’ zoals hij het noemt, om de beste ervaringen en kennis te verzamelen: “Ik ben in Hashimo terechtgekomen, in het noordoosten van Japan. Daar liggen 350 inktvisjagers die niets anders doen dan op inktvis jagen. Daar was ik zo blij mee. Ik sprak de taal niet en kon alleen met handen en voeten communiceren, maar het leerde me veel.”
‘Die moeten we hebben!’
Het bedenken van de Evening Breeze (een hemelbed met airconditioning) was één ding, maar voor de technische realisatie hadden Thomas van den Groenendaal en Yoeri Nagtegaal input van specialisten nodig. En die vonden ze ook: “Met allerlei mensen met verstand van zaken hebben we gepraat. Eén van onze leveranciers is wereldwijd marktleider op het gebied van ‘tochtvrije luchtverdeling’, zoals dat heet. Die mensen van dat bedrijf hebben daar gewoon verschrikkelijk veel verstand van en hebben ons enorm geholpen. De mannen met wie we de koelinstallatie hebben gemaakt, waren ook geweldig. Die gasten zijn 24 uur per dag bezig met koelen en vertelden op de eerste afspraak al dat ze geen bloed maar koudemiddel door hun aderen hebben vloeien. Toen dachten we: Die moeten we hebben!”
Weet u de juiste adviseurs te vinden en te benutten? Dan geldt voor u:
– U bent niet ‘intellectueel arrogant’ en kent én erkent uw eigen beperkingen ronduit;
– U doet uw best de allerbeste adviseurs te vinden, want u weet dat u alleen met de allerbeste adviseurs het allerbeste resultaat kunt bereiken;
– U staat geheel open voor de adviezen van de adviseurs die u hoogacht en benut deze ook;
– U heeft er totaal geen moeite mee uw waardering voor uw adviseurs te uiten, want u weet dat u ze nodig heeft.
Bakfiets, garnaal en stormparaplu Twaalf portretten van inspirerende ondernemers. De auteurs schetsen een genuanceerd beeld van de eigenschappen van succesvolle innovatieve ondernemers Het boek is hier te bestellen » Over de auteurs:
Judith Stoop is kwalitatief onderzoeker en strateeg. Haar bedrijf Scherp&Zinnig vindt voor diverse opdrachtgevers inspirerende inzichten in mensen en markten, en zet deze om in concrete marketinginitiatieven. |