Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak aantrekkelijk. Hoe zo'n ondernemingsvorm werkt, lees je hier.

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Inhoudsopgave

Wat is een zakelijk partnerschap?

Een zakelijk partnerschap is een juridisch vastgelegd samenwerkingsverband tussen twee of meer ondernemers of bedrijven.

Bij zakelijke partnerschappen investeren de partners in de samenwerking. Ze profiteren allebei van gemaakte winsten, maar draaien ook beiden op voor verliezen.

Een zakelijk partnerschap is een manier om een onderneming te organiseren die eigendom is van meer dan één persoon of entiteit en namens iedereen gezamenlijk producten of diensten aanbiedt.

Vormen van partnerschappen

Zakelijke partnerschappen zijn er in vele vormen. Van een korte, zakelijke samenwerking in een project tot een langdurig samenwerkingsverband.

Partnerschap in een project

In een project werken partners aan een gemeenschappelijk doel in een tijdelijk samenwerkingsverband.

Doelen, tijdspaden, expertisegebieden en tussentijdse richtpunten leg je gezamenlijk vast in een projectplan.

Soms worden projecten deels of geheel uitbesteed aan freelancers die samenwerken.

Netwerk als partnerschap

Freelancers en organisaties kunnen veel profijt hebben bij een samenwerking in een netwerk. Gezamenlijk hebben ze meer expertise te bieden en opdrachtgevers kloppen graag bij één adres aan.

Soms ga je een zakelijk partnerschap aan om een specifieke vraag van een opdrachtgever te kunnen oplossen.

Door zo’n partnerschap ben je als organisatievorm interessant voor meer partijen. Jij kunt je op je specialisme storten, terwijl je zakelijk netwerk een ander deel van een grote klus op zich neemt.

Vaste samenwerking

Je kunt er ook voor kiezen voor langere tijd zakelijk partners te worden. Bijvoorbeeld om altijd een groter aanbod te hebben voor opdrachtgevers.

In zo’n formeel verband moet je met je zakenpartners goede afspraken maken over kwaliteit, beschikbaarheid, communicatie en financiën.

Het kan in zo’n geval raadzaam zijn om te kiezen voor een bepaalde rechtsvorm om in samen te werken.

Welke rechtsvorm?

Ga je samenwerken in een formeel, langdurig verband, dan kies je daarvoor een rechtsvorm.

Welke vorm dat moet zijn, hangt onder meer af van de mate van aansprakelijkheid tussen partners, en de verwachte omzet- en winstcijfers.

Een algemene leidraad is dat bij een winst vanaf € 120.000 een bv het gunstigst is.

Elke situatie is anders. Laat je daarom informeren door een fiscalist. Die kan berekenen en uitleggen wat voor jou de beste bedrijfsvorm is.

Voordelen van een zakelijk partnerschap

Samenwerken voor de langere termijn kan een goed idee zijn. Als je het goed aanpakt, kun je met zakelijke partnerschappen je aanbod vergroten. Een aantal voordelen van een succesvolle samenwerking:

Meer expertise

Een partner met een andere achtergrond brengt nieuwe kennis is. Daarmee verbreed je je eigen expertise en kun je taken overdragen aan een specialist.

Meer groeien

Zakelijke partner(s) brengen een netwerk mee. Een groter netwerk betekent meer kansen op groei en het betrekken van de juiste personen.

Meer kapitaal

Met meer portemonnees is het gemakkelijker investeren dan met één. Bovendien betekent een gezamenlijke investering ook dat het risico verdeeld is.

Meer steun

Het is fijn om iemand te hebben om zorgen te delen over het ondernemen, of om te sparren. Daarvoor is een zakenpartner uitstekend geschikt.

Meer klanten

Door het combineren van verschillende expertises en aanbod van producten en diensten kunnen nieuwe markten aangeboord worden. Bovendien vinden klanten het over het algemeen prettiger om al hun opdrachten bij een partij onder te brengen.

Waar moet je aan denken als je een zakelijk partnerschap start

Gaan samenwerken kan ook nadelen met zich meebrengen. Het kan een probleem worden als de ene partner meer tijd investeert in het werk dan de ander. De samenwerking kan dan uit balans raken. Of een van de partners heeft meer geld geïnvesteerd waardoor er een scheve machtspositie ontstaat. Wees je daarvan bewust voor je begint.

Afhankelijkheid van elkaar

Zakelijk partners moeten het samen doen. Het is een soort huwelijk dat je aangaat. Die onderlinge afhankelijkheid werkt soms niet voor iedereen.

Bovendien vragen sommige beslissingen tijd en dat kan ten koste gaan van de snelheid en het gevoel van ondernemen.

Besluiten hebben de goedkeuring van alle partners goedkeuring nodig, wat tot irritatie kan leiden.

Gedeelde winst

Winst in het samenwerkingsverband wordt altijd verdeeld over de zakelijke partners.

Dat kan gaan schuren wanneer je als partner het gevoel hebt dat je zelf meer tijd en energie hebt gestoken in het binnenhalen van de omzet.

Andersom geldt ook dat de partners verantwoordelijk zijn voor verliezen en schulden, onafhankelijk van de vraag wie daaraan het meest schuldig is.

Tips voor het vinden van een succesvol partnerschap

Het succes van een zakelijk partnerschap staat of valt met de keuze voor de partner. Maar hoe vind je de juiste zakelijk partner? Hoe kan je een partner leren kennen?

Klanten leidend

Denk vooraf goed na over de vraag wat voor soort samenwerkingspartner je zoekt. Je klanten zijn daarbij leidend.

Zoeken zij grotere volumes, dan heb je een partner nodig met dezelfde expertise als jij.

Willen je klanten juist een gevarieerder aanbod van producten of diensten, dan ga je op zoek naar partners met een andere of aanvullende expertise.

Zelfde werkhouding

Zakelijke partnerschappen waarin de partners een heel verschillende werkhouding of andere motieven hebben, zijn gedoemd te mislukken.

Zelfde kernwaarden

  • Zorg dat jij en je partners dezelfde kernwaarden en doelen nastreven.
  • Stem over belangrijke onderwerpen regelmatig je visie met elkaar af.
  • Stel ieder kwartaal of jaar de te behalen doelen met elkaar op.
  • Loop niet weg van uitdagingen waar je het niet direct met elkaar eens zijn. Blijf praten.

Gelijkwaardigheid

Zorg dat je je eigen talenten en die van de ander kent en dat die aanvullend zijn. Zo blijf je gelijkwaardig in de samenwerking.

Gelijke offers

Breng dezelfde persoonlijke en financiële offers.

Het helpt als je met partners werkt die in dezelfde levensfase zitten, waardoor je makkelijker overeenstemming vindt met elkaar over wat je écht belangrijk vindt.

Scheiding zakelijk – privé

Houd een scheiding tussen zakelijk en privé. Vriendschappen of familiebanden zijn geen garantie voor een succesvolle samenwerking. Het kan een zakelijke relatie zelfs ingewikkeld maken.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Veelgestelde vragen

Welke typen partnerschappen zijn er?

Je kunt samenwerken op projectbasis, of gezamenlijk een onderneming beginnen, zoals een bv, coöperatie, of VOF.

Welk type of partnerschap is het best?

Dat hangt af van je doelen, je te behalen omzet en winst en de mate waarin je persoonlijk risico wilt lopen.

Waarom zou ik een zakelijk partnerschap aangaan?

De voordelen zijn onder meer dat je meer expertise in huis hebt, dat je kansen op groei groter worden en dat je meer investeringsruimte kunt creëren.

Hoe werkt een zakelijk partnerschap?

Ondernemingen of zakelijke partners leggen samen vast hoe ze hun gezamenlijke project of bedrijf inrichten, hoe ze revenuen verdelen en risico’s opvangen.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn werkte jarenlang in de journalistiek, voordat hij besloot zijn blik te verbreden. Zijn ervaring gebruikt hij voor het maken van producties die informatie op een aantrekkelijke manier presenteren. De menselijke kant is wat hij zoekt in zijn teksten.
Lees ook…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…