In samenwerking met
Je wilt jouw bedrijf verkopen, maar hoe pak je dit het beste aan? Brookz geeft je 5 do’s en 5 dont’s om de kans op een succesvolle bedrijfsverkoop zoveel mogelijk te vergroten.

Wat is jouw bedrijf waard? Start de gratis Brookz Waardescan, krijg snel inzicht in de actuele waarde van je bedrijf en doe er je voordeel mee!

Inhoudsopgave

De beslissing om je bedrijf te verkopen neem je niet zomaar. Maar als het eenmaal zover is, dan kun je je bedrijfsverkoop maar beter goed voorbereiden. Brookz zet daarom 5 do’s en 5 donna’s voor jou op een rij: wat moet je wel en wat juist niet doen om een succesvolle bedrijfsverkoop te realiseren?

De 5 do’s

Stel een exit-plan op

Het verkopen van jouw bedrijf is niet alleen iets zakelijks, maar ook iets emotioneels. Daarom is het goed om een exit-plan op te stellen. Dit plan gaat in eerste instantie in op je persoonlijke beweegredenen, met vragen als waarom wil je jouw bedrijf verkopen, op welke manier wil je afscheid nemen, binnen welke termijn treed je terug en wat wil je bereiken met de overdracht. Het tweede gedeelte gaat over jouw bedrijf, met vragen als hoe werk je naar de exit toe, op welke manier verhoog je de waarde van je bedrijf en wie is de ideale koper. Bij Brookz, het grootste overnameplatform van Nederland, zien wij dat alle succesvolle bedrijfsoverdrachten één overeenkomst hebben: de ondernemer werkte planmatig naar de verkoop van zijn bedrijf toe. Een gedegen voorbereiding en planning geeft namelijk rust, overzicht en structuur.

Begin op tijd met voorbereiding

Als je vandaag besluit om jouw bedrijf te verkopen, dan is dat niet morgen gebeurd. En ook niet volgende week. Of volgende maand. Het verkopen van een bedrijf is een langdurig traject, waarbij je de meeste vruchten plukt op fiscaal gebied wanneer je in ieder geval een jaar van tevoren begint met het ‘verkoopklaar’ maken. Bovendien kun je dan ook nog waarde aan jouw bedrijf toevoegen door het risicoprofiel te verlagen en de vrije kasstromen te verhogen. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans is dat je jouw bedrijf tegen jouw voorwaarden verkoopt, omdat je overal op voorbereidt bent en in de drivers seat blijft tijdens het hele verkoopproces.

Maak jezelf overbodig

Wanneer het op MKB-bedrijfsovernames aankomt, is dit vaak het grootste struikelblok: ‘de vent is de tent’. Logisch, zul je denken. Je hebt jouw onderneming vanaf de grond opgebouwd, hebt het bedrijf uit het slop getrokken of fors verder laten groeien. Veel ondernemers verkondigen met trots dat zij het bedrijf zijn. Ze zijn doorslaggevend in het succes van de onderneming en dat geeft hen een bepaalde mate van gewichtigheid. Voor een koper is dit een groot risico, want wat blijft er van het bedrijf over als jij weggaat? Maak jezelf daarom overbodig, door bijvoorbeeld al taken te delegeren of het managementteam te versterken. Dan is een koper veel eerder geneigd om het bedrijf te kopen.

Bekijk je bedrijf door de bril van een koper

Uiteraard heb je het mooiste bedrijf van Nederland. Maar een koper kijkt ook kritisch naar de risico’s. Kijk eens naar jouw onderneming alsof je de koper bent; waar zou je op afknappen of wat zijn de verbeterpunten? Verkopende ondernemers mijmeren er bovendien lustig op los over hoe goed hun bedrijf vijf jaar geleden draaide. Die mooie omzet- en winstcijfers zijn zeker weer te behalen, maken ze zichzelf wijs. Maar een koper baseert zich niet op het verleden, maar op de toekomst en stelt zichzelf maar een vraag: wat kan ik er in de toekomst mee verdienen? 

Oriënteer je voor het ultiem verkoopmoment

De Nederlandse MKB-overnamemarkt is sterk sentiment-gedreven. Dat de economische indicatoren nog altijd gunstig zijn, is een signaal dat het een goed verkoopmoment is. Brookz houdt ieder half jaar bij wat kopers bereid zijn te betalen, op basis van de verhouding tussen de operationele winst vóór de aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (ebitda) en de zogenoemde enterprise value (ondernemingswaarde). Uit de meest recente Brookz Overname Barometer blijkt dat Nederlandse bedrijven voor gemiddeld 4,85 keer de winst verkocht. Heb je een bedrijf in de IT of gezondheidszorg? Dan is die ebitda-multiple zelfs nog hoger, soms wel tot 6,5 keer de winst. Het loont dus om je nu alvast te oriënteren op een eventuele bedrijfsverkoop.

De 5 dont’s

Geen adviseurs bij de verkoop betrekken

Vooropgesteld, je kunt jouw bedrijf zonder adviseurs verkopen. Maar stel je eens voor hoe lastig dat inventariserende telefoontje is naar een concurrerend bedrijf, want je wilt niet van daken schreeuwen dat jouw bedrijf in de etalage staan. Om enigszins anonimiteit te behouden schakelen veel verkopende ondernemers een overnameadviseur in, die potentiële kopers benadert, beoordeelt en informeert. Bovendien heb je waarschijnlijk nog nooit eerder een bedrijf verkocht, dus experts in de hand nemen is geen overbodige luxe. En onthoud: goede adviseurs betalen zich dubbel en dwars terug.

Elke koper als de juiste koper beschouwen

Niet iedere potentiële koper is ook de juiste koper. Het hangt af van jouw wensen, voorwaarden, doelen. Stel, als je een nieuw bedrijf wil starten, dan wil je geen concurrentiebeding van tweeënhalf jaar. In dat geval kun je beter doorzoeken naar aan opvolger die de deal wil sluiten zonder concurrentiebeding. Of wanneer je van mening verschilt over de toekomst van het bedrijf (naamgeving, personeel, etc), dan is dat niet de juiste koper. Daarnaast speelt het financiële plaatje vaak een grote rol. Je wilt namelijk geen tijd verliezen aan kandidaten die de financiering niet rond krijgen. Het eerste wat u wilt weten, is: kan de koper het betalen? Als dit een moeilijk verhaal wordt, kun je beter in een vroegtijdig stadium afscheid nemen van elkaar.

Emotioneel reageren op zakelijke punten

Het klinkt best streng, maar je moet onthouden dat op een bepaald moment in het verkoopproces het om zaken draait. Tijdens de kennismaking met de koper en de gesprekken draait het vooral om elkaar leren kennen en om chemie. Maar vanaf de onderhandelingen gaat het vooral over cijfers en vanaf dat moment neemt de zakelijkheid steeds meer toe. Zorg daarom allereerst dat jouw emoties niet de overhand krijgen, want de koper zal de nodige kritiek spuien op jouw bedrijf. Dat is vaak schieten met hagel om jouw bedrijf over te nemen tegen (zoveel mogelijk van) zijn voorwaarden. Zorg ervoor dat jouw adviseur de klappen opvangt, zodat de zakelijke aspecten de boventoon blijven voeren.

Vasthouden aan honderd procent cash

Uiteraard wil je jouw bedrijf in een klap verkopen tegen cash. Maar even afrekenen en afscheid nemen komt steeds minder voor bij overnames in het MKB. Banken zijn minder bereid om een bedrijfsovername te financieren dan vóór de crisis, dat is duidelijk. Dat betekent dat de koper vaker een beroep zal doen op de verkoper om de transactie mogelijk te maken. Je hebt dan grofweg twee keuzes: je kunt kiezen voor een lagere verkoopprijs die de koper geheel kan financieren of voor een hogere verkoopprijs, waarbij jezelf meedoet in de financiering om de deal rond te krijgen (achtergestelde lening, earn-out). Let er bij dit soort constructies wel op dat je een bepaalde mate van zeggenschap eist.

Eigen houdbaarheidsdatum overschatten

Natuurlijk houd je rekening met economische vooruitzichten, marktcijfers en zakelijke motieven. Maar denk ook eens aan een wat ‘zachtere’ reden: ben je zelf nog wel de juiste man (of vrouw) op het pluche van je bedrijf? Want een ‘loopbaan’ als ondernemer hakt er flink in. De meeste ondernemers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week met hun eigen bedrijf bezig; onderweg een paar e-mails beantwoorden op de smartphone, ’s avonds nog even de offerte voor die potentiële klant afmaken of zondagmiddag de administratie bijwerken. Geen wonder dat ondernemers soms uitgeblust zijn en weinig energie meer hebben om de kar nog langer te trekken. Kortom, 2022 is een goed moment om je af te vragen of jij je eigen houdbaarheidsdatum overschreden bent. Want als dat zo is, is het nu tijd om actie te ondernemen!

Nieuwsgierig geworden naar wat de actuele waarde is van jouw bedrijf? Bereken gratis de waarde van jouw bedrijf en doe er je voordeel mee!

Brookz

Brookz, partner van De Zaak

Brookz is met ruim 35.000 ondernemers, investeerders en adviseurs het grootste overnameplatform van Nederland. Brookz is 100% onafhankelijk en brengt sinds 2007 kopers, verkopers en adviseurs direct met elkaar in contact. In deze jaren zijn er via Brookz al meer dan 5.200 bedrijven verkocht, dat zijn er gemiddeld 6 per week. Brookz is cross-mediaal vertegenwoordigd: online met het overnameplatform Brookz.nl.

Bekijk alle artikelen van Brookz >

Lees ook…
De overname van een familiebedrijf – aan andere familieleden of aan een derde partij buiten de familie – is een delicaat proces en vraagt een goede…
Er zijn veel verschillende soorten goodwill. En de beste methode om de goodwill te berekenen, bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces,…
De verkoop van een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) is ingewikkelder dan van bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv). Hier zetten we…
Bedrijfsoverdracht vindt om uiteenlopend redenen plaats, bijvoorbeeld om te groeien, te diversifiëren, te herstructureren of om de eigenaar de kans te…
Als je met jouw bedrijf stopt of het overdraagt, moet je normaal gesproken met de Belastingdienst afrekenen over de stakingswinst. Maar als je…
Je wilt een bedrijf overnemen en vraagt je af: hoe ga ik de bedrijfsovername financieren? Je hebt verschillende mogelijkheden. Welke optie het beste…