Het succes van een bedrijf staat of valt voor een groot deel met een juist gekozen naam. Klanten onthouden dan beter wie u bent én waar u voor staat. Tips om de naam te kiezen die echt bij u past.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Een passende naam

Uit onderzoek van bureau Flycatcher blijkt dat Nederlanders vaak geen idee hebben wat er achter bepaalde bedrijfsnamen schuilgaat. Een slecht gekozen naam leidt in veel gevallen zelfs tot verkeerde associaties. Zo dacht 70% van de ondervraagden bij de naam Selexyz aan een erotisch postorderbedrijf. Toch vervelend voor deze keurige boekhandel…

Zeker als u bedenkt dat een goed gekozen naam juist zélf zijn werk doet. Zo bleek uit datzelfde onderzoek dat bedrijven met een passende naam veel minder geld aan reclame besteedden, terwijl ze evenveel, of soms zelfs meer, naamsbekendheid genoten.

Een passende naam voorziet uw bedrijf van de juiste uitstraling. Klanten weten wat zij kunnen verwachten en, niet onbelangrijk, uw naam blijft bij uw doelgroep hangen, en niet die van uw concurrent.

Zo valt u op

Vermijd nietszeggende, inwisselbare namen en kies voor een opvallende, maar herkenbare naam. Bent u actief in een branche waar de bedrijfsnamen veel op elkaar lijken? Probeer dan juist iets anders of tegenovergesteld te gebruiken om zo het verschil te maken tussen u en uw concurrent. Een tip: ga associëren.

Niet alles mag

Het is niet alleen erg leuk om een onderscheidende naam te hebben, het is ook noodzaak. U loopt anders de kans dat het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) de naam weigert. Een schoonmaakbedrijf mag bijvoorbeeld kreten als ‘schoon’ en ‘fris’ niet registreren, omdat deze te algemeen van aard zijn.

De naam mag niet misleidend zijn. Dus de naam De Vries Megafoodstores hanteren als u een kleine delicatessenwinkel heeft, is misschien niet het beste idee. Net zoals de toevoeging B.V. achter de bedrijfsnaam van een eenmanszaak.

Eenvoudig is duidelijk

Een naam die beschrijft wat uw bedrijf precies doet, of in één klap duidelijk maakt in welke klantbehoefte wordt voorzien, is een goede optie. Vooral bedrijven voor wie internet een belangrijk verkoopkanaal is, gebruiken zulke namen. Een bekend voorbeeld is internetbedrijf Weekendjeweg.nl.

Ook als u geen online onderneming begint, is een beschrijvende naam een prima idee. Voorbeeld: begint u een klusbedrijf? Gebruik dat dan gerust in de titel. Als u dat doet in combinatie met het gebruik van uw naam (Schuitemakers klusbedrijf), geeft dat zelfs een bepaalde mate van autoriteit aan.

Geschikt voor internet

Of u de naam als domeinnaam wilt gebruiken of gevonden wilt worden in de zoekmachine, in beide gevallen is het belangrijk dat uw naam geschikt is voor internet. Concreet betekent dit de naam makkelijk te googlen is (dus simpel te schrijven, zonder verbindingstekens of gekke cijfercombinaties).

Houd rekening met de manier waarop mensen zoeken op internet en houdt het concreet. Als u bijvoorbeeld online sokken wil verkopen, denk dan aan sokkenkraam.nl of onlinesokken.nl Ook handig om te weten: een naam die begint met een van de eerste cijfers van het alfabet staat vaak bovenaan in registers, link- of adressenlijsten.

Mening van anderen vragen

Eenmaal een naam gekozen, is het handig (en leuk!) om eens de meningen te peilen. Een inkoppertje, maar wel noodzakelijk: doe dat alleen bij personen die u echt vertrouwt. Vraag niet teveel mensen, luister naar hen en neem uiteindelijk zelf de beslissing. De timing van mini-marktonderzoek is belangrijk. Doe het niet te vroeg, het zou anderen op een idee kunnen brengen.

Leuk testje: begin met een telefoontje naar uw proefpersonen. Verstaan zij de naam meteen of moet u te veel uitleggen?

Een naam gevonden?

Gebruikt u de bedrijfsnaam ook als merknaam? Check dan of de naam al wordt gebruikt door een branchegenoot, anders bestaat de kans dat u later alsnog een andere naam moet kiezen. Dat kan door middel van een Handelsnaamonderzoek bij de Kamer van Koophandel. Is uw nieuwe vondst nog vrij? Registreer deze (en uw pay-off!) bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Zo bent alleen u verzekerd van het succes van uw nieuwe vondst. Als u de bedrijfsnaam ook wilt gebruiken als webadres, kunt u die eenvoudig registreren op de website van Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN).

Een specialist biedt uitkomst

Geen inspiratie? Er zijn genoeg bedrijven die u kunnen voorzien van een passende naam. Reclamebureaus, copywriters of zelfs de zogenaamde naamcreatiebureaus kunnen daarbij helpen. Surf ook eens op internet. Er zijn genoeg sites waar u op het forum terecht kunt met dit soort vraagstukken.

O.a. met dank aan Erwin Wijman, auteur van het boek ‘De bedrijfsnamenfabriek’.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te…